Page 55 - Revista ZIUA CARGO
P. 55

COVID-19
Provocarea anului 2020
în logistică, și nu
numai...
COVID-19 – o denumire care nu anunța nimic. A început ca o gripă nouă în China, regiunea Hubei, orașul Wuhan, la 800 de kilometri depărtare de Shanghai și 1.150 kilometri de Beijing, înaintea celei mai mari migrații din lume, Anul Nou Chinezesc. Această sărbătoare este cea mai importantă din an, chinezii vizitându-și familiile și părăsind, în acest context, marile metropole.
  Am fost în Shanghai, în peri- oada 19-25 ianuarie, pentru a sărbători cu angajații noștri sosirea Noului An Chinezesc. Am vă- zut cu ochii noștri un oraș de 25 de milioane de locuitori aproape pustiu, fără ambuteiaje și aglomerație pe principalele bulevarde de promenadă. Toți erau plecați, iar cei din Shanghai urmăreau, la fel ca și noi, informații de- spre evoluția virusului în regiunea Hubei.
Au început să se impună restricțiile pentru o populație de 50 de milioane, izolată în speranța monitorizării și era- dicării virusului. Deoarece situația a de- venit critică, guvernul chinez a decis extinderea vacanței cu o săptămână, lucru care, deja, afecta destul de mult economia. Lucrurile au evoluat rapid și s-a luat decizia ca vacanța în regiunile Shanghai, Beijing, Shenzen și Hong Kong să continue până pe 10 februarie.
În tot acest timp, marea majoritate a liniilor aeriene a decis să suspende zborurile de pasageri (grupul Lufthansa, grupul IAG, Swiss Air, Air France/KLM, Qatar, Turkish Airlines și inclusiv unele companii de cargo). Astfel, întreaga capacitate de pasageri și cargo a scă- zut dramatic.
În acest timp, Hyundai Motors a anunțat suspendarea producției, din lipsă de componente, târgul de la Barcelona (cel mai mare în domeniul tehnologiei) a fost anulat, liniile maritime au anulat transporturile din și spre China, iar o mare parte din companiile feroviare a suspendat cursele China-Europa.
Multe dintre fabricile din China nu demaraseră, încă, producția, în prima partea a lunii martie, chiar dacă situa-
Florin Cârmaciu
  Dream Cargo Services lucrează, în mod constant, pe relația China, compania având un birou la Shanghai. Alin Burlan, directorul general al companiei, și Florin Cârmaciu, directorul de vânzări, s-au aflat acolo, la finalul lunii ianuarie, pentru a sărbători, alături de angajați, Noul An Chinezesc. Este motivul pentru care l-am rugat pe Florin să ne prezinte situația din punctul de vedere al unui specialist puternic conectat la piața chineză.
ția se dezmorțise un pic. Pe de altă parte, cei care începuseră să lucreze aveau foarte multe comenzi de recu- perat. Carantina constituia, în conti- nuare, principala problemă.
În paralel, lipsa măștilor chirurgi- cale, a soluțiilor de dezinfectat și tea- ma au determinat oamenii să lucreze de acasă, atunci când profilul de acti- vitate a permis acest lucru.
De asemenea, granița China-Hong Kong a fost închisă, ceea ce a cauzat o și mai mare restrângere a capacității de transport.
Pentru prima dată în ultimii ani, au crescut exporturile din EU către China, vizând, în mare parte, materialele uma- nitare trimise de guvernele europene.
La ce să ne așteptăm
• Întârzieri masive în producția auto, farmaceutică și a bunurilor de larg consum.
• Creșterea prețurilor de transport pe ruta China-Europa, aerian, feroviar, maritim și rutier. În acest moment, ra-
tele se modifică de la o zi la alta, iar creșterile sunt semnificative.
• Transportul rutier din China către Europa este o soluție extrem de com- petitivă, în acest moment, funcțională (este un serviciu pe care noi îl oferim în continuare).
• Pierderi masive în economia chi- neză, care vor afecta toată Asia.
• Probleme masive în Coreea de Nord, care importă 90% din China.
• Scăderea prețului pentru petrol, în condițiile în care consumul Chinei a scăzut considerabil.
• Falimente răsunătoare în dome- niile turismului și probleme ale unor companii aeriene (Cathway, Hong Kong Airlines), care au trimis în con- cediu fără plată 200.000 de angajați.
• Scăderea profitului marilor ope- ratori logistici cu birouri în China.
• O nouă criză economică.
Ce se poate face
Regândirea supply chainului, prin identificarea unor rute noi de transport, a unor furnizori noi și a unor noi piețe de desfacere.
Florin CÂRMACIU
director de vânzări Dream Cargo Services
martie 2020 .................................................................................................................................................. 55
 LOGISTICĂ


































































   53   54   55   56   57