Page 69 - Revista ZIUA CARGO
P. 69

   Andrei Creci, director general STB:
,,Mobilitatea reprezintă o necesitate de bază a oamenilor și o condiție esențială pentru buna desfășurare a vieții într-o comunitate. De aceea, una dintre cele mai mari provocări ale unui oraș modern este asigurarea unui sistem de mobilitate, în cadrul căruia componenta vitală, într-o mare aglomerare urbană, este transportul public. Am convingerea că, prin înnoirea parcului activ al STB cu 400 de autobuze Otokar, care sunt deja la dispoziția publicului călător, precum și cu cele 130 de autobuze
Mercedes-Benz Citaro Hybrid și 100 de troleibuze noi, ce vor sosi pe parcursul acestui an, coroborată cu lansarea noilor aplicații INFO STB și B-Pay, prin care punem la dispoziția călătorului metode smart de planificare și plată a călătoriei, transportul public de suprafață va deveni, cu adevărat, atractiv pentru bucureșteni.“
față de programul de circulație și în circulația vehiculelor, în cazul unor blo- cări sau devieri ale liniilor de transport.
Această aplicație nu permite rea- lizarea procesului de dispecerizare, deoarece încă nu există echipamente care să asigure procesul (consolă pentru șofer, în vederea realizării mo- nitorizării sarcinilor de lucru, și echi- pament de comunicare voce-mesaj). Se analizează, în acest moment, rea- lizarea unui sistem de dispecerizare și monitorizare a flotei, cu ajutorul echi- pamentelor existente, aflându-se, în paralel, în desfășurare, de la 1 martie, un alt proiect pilot, în colaborare cu firma Thoreb, care permite transmite- rea mesajelor tip text între dispecer și conducătorii de vehicule.
Pe de altă parte, aplicația BPay, disponibilă atât pentru telefoanele cu Android, cât și pentru cele cu iOS, permite utilizatorilor să achite călăto- riile cu mijloacele de transport public direct din aplicație, cu cardul.
Tot pentru a veni în sprijinul călătorilor, funcționează inclusiv un Oficiu de Obiecte Pierdute.
Activitatea de gestionare a petițiilor se derulează în mai multe etape, în termenul legal de 30 de zile, și nu este abordată doar din punct de vedere cantitativ (număr de petiții înregistrate), ci și din punct de vedere calitativ, prin culegerea informațiilor/punctelor de vedere de la mai multe compartimente de specialitate. Sunt formulate răs- punsuri complete la toate problema- ticile ridicate de petenți, fiind centra- lizate petițiile pe categorii de aspecte semnalate și întocmite rapoarte luna- re, trimestriale și anuale.
Astfel, pentru elaborarea unei stra- tegii și identificarea deficiențelor în ve- derea aplicării unor noi soluții, zilnic se efectuează analiza tuturor mesa- jelor, fiind realizată o clasificare pe categorii de probleme.
Plata călătoriilor se poate face inclusiv prin SMS, la numărul 7458, disponibil în toate rețelele de telefonie mobilă. Pot fi, astfel, achiziționate un abonament pe o zi, o călătorie pe liniile expres sau una pe o linie regională. Valabilitatea pentru o călătorie regio- nală este de 90 de minute de la con- firmare.
Călătorii trebuie să trimită un SMS înainte de a urca în vehiculele STB, iar, în câteva secunde, vor primi un mesaj care va conține un cod de confirmare a tranzacției.
SMS-ul trebuie păstrat pe toată durata zilei, până la expirarea valabi-
lității abonamentului sau, în cazul ce- lorlalte linii, până la efectuarea inte- grală a călătoriei.
Siguranța plății prin SMS este ga- rantată de platforma de operare, care este prevăzută cu un mecanism anti- fraudă.
Bilet unic și carduri duale
În funcție de nevoi, călătorii pot op- ta pentru un bilet unic STB-Metrorex. Iar, pentru mai multe opțiuni, STB oferă posibilitatea de reîncărcare prin ATM, disponibilă în rețeaua de bancomate BCR, cu comision zero, indiferent de banca emitentă a cardului. În acest mod, pot fi reîncărcate toate tipurile de abonament, care nu fac obiectul unei reduceri, precum și portofelul electronic.
Tuturor acestor variante li se adaugă și cardurile duale BCR-STB și BRD-STB, care pot fi folosite la aparatele de taxare electronică din vehicule, precum și pentru tranzacții uzuale la POS și ATM.
Modernizarea parcului
Având în vedere necesitatea im- plementării unor măsuri de îmbunătă- țire a circulației mijloacelor de trans- port public, STB a demarat, în anul 2019, obiective de investiții, având drept scop delimitarea liniilor de tram- vai față de traficul auto general. Iar planul de modernizare al flotei este unul cel puțin ambițios.
Modernizarea parcului – 400 de autobuze Euro 6, 130 de autobuze hibrid, 100 de tramvaie de 36 m și 40 de 18 m, 100 de autobuze electrice, modernizare tramvaie, fabricație tramvaie la STB, autobuze cu CNG.
În acest context, au fost depuse proiecte pentru achiziția de vehicule din fonduri europene. Este vorba des- pre 100 de troleibuze și 130 de auto- buze hibride, cu finanțare din Fondul de mediu (Programul privind îmbună- tățirea calității aerului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puțin po- luante în transportul local de persoa- ne). Acestora li se adaugă 100 de tramvaie de 36 m și 100 de autobuze electrice clasa 12 m, prin Programul Operațional Regional 2014-2020. De menționat că aceste achiziții se află în derulare. De asemenea, vor fi achi- ziționate tramvaie de 18 m lungime, din fonduri proprii.
În paralel, au fost montate instalații de climatizare, în 2019, în cazul a 21 de tramvaie (tip V3A CH-PPC) și a 38 de troleibuze (Astra Irisbus). În pre- zent, este în curs de realizare moder- nizarea a 6 tramvaie și a fost reluat programul de fabricație a tramvaielor cu podea parțial coborâtă Bucur LF-CA, într-o variantă modernizată, în baza unui program multianual pe 3 ani (2019-2021). Programul prevede fabricarea a 18 tramvaie la Uzina de Reparații.
Să nu uităm că Societatea de Transport București are o lungă tradiție privind activitățile de cercetare-dez- voltare-inovare (încă din perioada in- terbelică), tradiție care se continuă și astăzi.
Investițiilor în flotă și aplicațiilor IT li se adaugă o strategie complexă pri- vind resursele umane, care include pași clari privind angajarea, cursuri de pregătire, dar și de reconversie profesională.
STB este, fără îndoială, un furnizor de transport cu istorie, conectat la prezent, care se pregătește, în fiecare zi, pentru viitor.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
 martie 2020 .................................................................................................................................................. 69
 PIAȚĂ ȘI COMPANII






































































   67   68   69   70   71