Page 56 - Revista ZIUA CARGO
P. 56

Realism și optimism
în fața COVID-19
Transportul de călători și turismul s-au oprit aproape integral. Despre cum pot face față firmele de profil unei asemenea situații am discutat cu Mircea Fartais, general manager MementoBUS.
  ZIUA CARGO: Cum arată lucrurile, astăzi, în turism și transportul de călători? Mircea Fartais: Astăzi, tot ce
înseamnă agenții de turism sunt la activitate zero. Niciun turist nu mai pleacă în România și cu atât mai puțin în afara țării, pentru că toate granițele sunt închise. Practic, până la 30 apri- lie, activitatea de turism este suspen- dată, iar la Christian Tour se fac efor- turi supraomenești ca toți oamenii care aveau concedii în această perioadă să fie reprogramați. Astfel, se vor acor- da vouchere cu valoarea respectivă și oamenii vor putea să opteze pentru vacanțe până la 31 martie 2021.
Banii oamenilor sunt blocați, pen- tru că, în același timp, Christian Tour a plătit garanții la hotelurile unde au fost blocate camere și au fost realizate eforturi mari pentru a ne asigura că aceste sume nu sunt pierdute. Sigur, la rândul lor, hotelurile au intrat într-o perioadă de conservare.
Cum vedeți viitorul?
Viața merge mai departe și toată lumea este optimistă. Această situație nu poate ține pe termen nedefinit. Nu cred că, o dată terminată criza medi- cală, lumea va înceta să mai plece în concedii. Din contră, după o perioadă atât de lungă în care am stat închiși în case, dorința de evadare va fi cu atât mai mare – să mergem la mare,
la munte, să vedem orașe... să ne re- luăm viața. Cu fiecare zi care trece, dorința devine și mai mare.
Ce se întâmplă cu
agențiile de turism?
Agențiile de turism funcționează în online și call center. Răspundem la fiecare telefon și mesaj, pentru că sunt oameni îngrijorați, care cred că și-au pierdut banii... Noi trebuie să liniștim pe toată lumea, să le arătăm că suntem activi, chiar dacă agențiile noastre nu mai sunt deschise. Suntem prezenți și muncim pentru clienții noștri, tocmai pentru a le da garanția vacanțelor care vor urma după aceas- tă perioadă critică.
Pentru moment, lipsite de încasări, agențiile trebuie să se concentreze pe reducerea costurilor. Astfel, multe chirii au fost suspendate și, în primul rând, discutăm despre malluri, care s-au închis. Practic, am suspendat tot ce s-a putut în zona cheltuielilor. Am căutat să facem economii la maxim, tocmai pentru a putea să ținem o mare parte din salariați, să nu apelăm la șomajul tehnic pentru un procent prea mare din angajații companiei.
Bineînțeles, șomajul tehnic este o variantă, pentru că nu vrei să îți lași de izbeliște oamenii deja pregătiți și ca- lificați și, dacă va dura o lună sau două toată această tevatură, să putem relua activitatea imediat, chiar de a doua zi.
Ce se întâmplă cu
transportul?
Pe partea de transport, avem market place-ul, mementobus.com, unde colaborăm cu numeroși trans- portatori și punem în valoare rutele acestora. Practic, le vindem biletele în online și offline, prin agențiile Christian Tour, TUI și revânzătorii noștri – peste 1.500 de agenții. La ora actuală, cea mai mare parte dintre transportatori și-au suspendat activi- tatea sau și-au redus-o aproape de minim.
Estimez o reducere cu 90% a activității de transport rutier de călători pe național, iar,
la internațional, activitatea este complet oprită.
Oricum, și pe rutele interne care încă funcționează mașinile sunt a- proape goale.
Noi ne-am conservat mașinile, le-am parcat în autogară și încercăm să ne canalizăm pe una dintre diviziile MementoBUS – Memento Green. Este partea de turisme, care a lucrat pentru hoteluri și companii care au nevoie de servicii de transport de la hotel la aeroport, sau mașini la dispo- ziția clientului câteva ore pe zi, sau diferite transferuri... Sunt din ce în ce mai puține solicitări în acest sens și, de aceea, ne-am adaptat către zona de livrări la domiciliu – persoane care comandă mâncare și medicamente.
Care este strategia pe care o aveți în vedere pentru a depăși această perioadă?
Oamenii sunt cel mai prețios as- pect. Am alergat, ani de zile, după șo- feri și, acum, când ar trebui să înceapă sezonul, cu mii de turiști care să plece, nu avem ce să le dăm de lucru. Sun- tem prinși într-un lanț de interdepen- dență între hoteluri, agenții, transpor- tatori...
La acest moment, toți încearcă să se conserve – să își amâne leasing-uri- le, să reducă la maximum costurile, să pună mașinile în conservare... iar, când
PIAȚĂ ȘI COMPANII
  56 .................................................................................................................................................. aprilie 2020









































































   54   55   56   57   58