Page 57 - Revista ZIUA CARGO
P. 57

    Mircea Fartais, general manager MementoBUS:
„În primul rând, trebuie să ne vindecăm și, apoi, vom merge mai departe. Sunt convins că vor apărea oportunități de dezvoltare și, probabil, prețurile vor fi mai atractive, în perioada următoare.”
va începe treaba, să putem demara acti- vitatea.
Este clar că este un an ratat, din punct de vedere al business-ului. Prin- cipalul este să reziști, să supraviețu- iești, ca să poți reporni atunci când este cazul.
Noi ne-am luat ca referință 30 aprilie și, chiar dacă situația se va prelungi, totuși avem speranța că undeva în luna mai lucrurile se vor debloca.
Un termen optimist ar fi 30 aprilie și unul pesimist 31 mai pentru reluarea activității. Suntem convinși că, în luna iunie, lucrurile vor intra, încet-încet, în normal. Bineînțeles, nu va fi la fel ca iunie anul trecut, dar vom porni acti- vitatea și lucrurile se vor mișca.
Nu cred în minuni, lucrurile vor crește ușor și vom reconstrui tot ce am pierdut în aceste luni. Creșterea gra- duală are în vedere și reticența la călă- torii pe care o vor avea mulți oameni. În plus, sunt multe companii care își țin angajații acasă astăzi și urmează o perioadă în care este de anticipat că angajatorii nu îi vor mai lăsa să plece în concediu, pentru a recupera perioada de oprire a activității.
Sunt convins că, anul acesta, nu vom realiza profit deloc. Sper ca pierderea să fie cât mai mică, însă estimez că acesta va fi de 10-20%, cel puțin.
Iar diminuarea cifrei de afaceri va fi semnificativ mai mare. Va fi ca și cum ne întoarcem cu câțiva ani în urmă – un restart pentru toți.
Scapă toate firmele din
această situație?
Nimic nu este pe viață. Totul este efemer. Principalul lucru este să fii optimist, să îți dorești și, dacă ești pu- ternic și te bazezi pe experiența acu- mulată în anii trecuți, ar trebui să poți să reiei activitatea de la început ori- când. Nu este un capăt de viață sau de lume.
Firmele nu se puteau pregăti pen- tru un asemenea scenariu. Dacă ve- nea o criză ca în 2009 era altceva – aveai arme și experiența acumulată în trecut. Însă, acum, a fost ceva brusc, care te obligă să reiei lucrurile aproape de la zero. Va fi ca și cum începem un business nou și nu vom mai fi la fel – vom gândi și vom simți altfel.
Preocuparea cea mai
mare este cum să facem să trecem cu bine întreaga echipă peste această perioadă.
Dacă am ajuns atât de departe cu MementoBUS, principalul merit este al echipei. Căutăm variantele cele mai bune – reducerea timpului de lucru, șomaj tehnic, suspendare de contract pe termen determinat (prin rotație)... Trebuie să utilizăm toate posibilitățile, pentru că, în această perioadă, bani nu se mai încasează, doar cheltuim. Am redus cheltuielile la maxim și, în continuare, ne gândim la posibilitatea de a contracta credite la bănci, pentru a putea să ne plătim angajații. În plus, ne ajutăm și ne sprijinim reciproc cu toți colaboratorii noștri – companii de transport și nu numai.
Trebuie să fim solidari, să avem un restart pozitiv, pentru că lucrurile vor merge bine. Pentru cine stăpânește acest fenomen și o face cu pasiune, plăcere și dăruire, nu are cum să nu iasă.
Ce așteptări aveți de la
statul român?
Nu știu dacă statul român are posi- bilitatea să ajute firmele și cu alte mă- suri decât cele deja anunțate. Dacă eram într-o țară mai bogată, poate era altceva. Cred că firmele românești tre- buie să se bazeze doar pe propriile forțe. Sigur, orice sprijin din partea statului este binevenit, mai ales că motorul economiei este reprezentat de toate firmele private care au mili- oane de angajați și care plătesc impo- zite statului, pentru ca acesta să poată funcționa.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 aprilie 2020 .................................................................................................................................................. 57
 PIAȚĂ ȘI COMPANII











































































   55   56   57   58   59