Page 29 - Revista Ziua CARGO
P. 29

     case de expediție la jumătate din tari- fele obișnuite. Nu am acceptat așa ceva, ci am preferat să așteptăm pre- țuri rezonabile și corecte. Au fost săp- tămâni în care am adus șapte camioa- ne la Oradea și altele în care am adus trei. Pentru că le-am adus doar atunci când am găsit preț corect. Clienții cu care lucrăm noi nu au făcut nicio modi- ficare la tarife, însă, dintre expeditori, cred că 60-70% au căutat să specule- ze momentul, oferind tarife extrem de mici, dar noi nu am acceptat. Bineîn- țeles, am întâlnit și expeditori corecți”, a explicat directorul general Marvicon.
Practic, această perioadă a însem- nat o muncă mult mai intensă, pentru departamentul de expediții al com- paniei, care a căutat și negociat curse la tarife acceptabile.
Transferul șoferilor – principala problemă
Atunci când cursele aeriene s-au oprit și circulația cu autoturismele nu a fost posibilă, a apărut problema schimburilor de șoferi. Astfel, miza curselor România-vest a crescut foarte mult.
„În acel moment, ne-am reorgani- zat și am început să aducem camioa- nele – luăm curse către România și punem doi șoferi pe camion, pe des- tinația către vest, pentru a putea schimba cât mai mulți șoferi. Am vorbit cu șoferii și au înțeles că nu se poate face schimbul decât cu camioanele. Astfel, întârzierile în ceea ce privește schimburile nu au reprezentat o pro- blemă foarte mare, pentru că mulți șoferi au acceptat să renunțe la pe- rioadele de concediu programate, sau să le amâne. La acest moment, am dus șoferi suficienți către vest și toate camioanele circulă”, a spus Ilie Ilea.
Chiar dacă au scăzut volumele, flota Marvicon a continuat să opereze, compania preferând să diminueze activitatea cu subcontractorii. În aceste condiții, numărul de kilometri parcurși lunar nu a scăzut foarte mult, însă au crescut mult dislocările.
„Am avut cazuri în care am trimis camioanele să încarce în Austria sau Slovacia, pentru a le putea trimite pe
vest. În mod curent, încărcăm din Ungaria (60-70%) și foarte puțin am găsit să încărcăm în România, în această perioadă”, a declarat Ilie Ilea.
Nicio cursă refuzată și doar tarife corecte
Unul dintre principiile Marvicon, în această perioadă, a fost să nu refuze nicio cursă.
„Am găsit soluții pentru fiecare solicitare primită. Mai ales în această perioadă, este foarte important să ajuți clientul, când are mai mare nevoie, pentru că, atunci când este liniște și pace, toată lumea vrea să lucreze, însă în situațiile dificile se face diferența”, a arătat directorul general Marvicon.
Un alt principiu important a fost acela de a păstra tarifele cât mai con- stante și, în același timp, de a refuza propunerile exagerate.
„Am avut un client care a scăzut tarifele cu 20% și am decis să nu mai colaborăm. Suntem într-o relație ok, dar le-am spus că nu putem face cursele la tariful respectiv. Niciodată nu am profitat de situațiile conjunctu- rale și am dezvoltat relații corecte, pentru ambele părți. Avem clienți care, la fiecare majorare semnificativă de costuri (salarii șoferi sau motorină), au acceptat majorări corespunzătoare ale tarifului de transport”, a completat Ilie Ilea.
Acest tip de parteneriat este greu de obținut și, în România, pare, mai de- grabă, un segment minoritar din piață.
„Au fost peste 100 de firme mari cu care am discutat, în ultimul an de zile, însă am bătut palma cu 5-6 dintre ele”, a declarat Ilie Ilea.
Diurnele diminuate pun în pericol repornirea
Păstrarea echilibrului corect între nevoie și încredere nu funcționează doar în cazul clienților, ci și în relația cu furnizorii și, foarte important, cu angajații.
În cazul șoferilor, diurnele sunt un element cheie și, în timp ce multe firme încearcă să forțeze diminuarea
lor în mod abrupt, sunt altele care le-au lăsat nemodificate.
Este de așteptat ca volumele de mărfuri să crească repede în următoa- rea perioadă și una dintre întrebările cheie este: cine va avea acces la cei mai buni șoferi?
„Nu am scăzut diurnele și veniturile șoferilor nu s-au diminuat, fiind plătiți la zi, ca și în perioadele normale, chiar dacă au fost situații în care au lucrat mai puțin decât înainte. Trebuie să avem în vedere că nici veniturile firmei nu au scăzut foarte mult – nu au scă- zut volumele și nici tarifele nu s-au diminuat. Nu ar fi fost corect să scă- dem veniturile șoferilor, în condițiile în care firma nu a fost foarte afectată. Sper să nu ajungem în situația în care să fim nevoiți să facem acest lucru și, din ceea ce vedem, vom depăși și luna mai fără probleme, iar din iunie aștep- tăm ca, încet-încet, lucrurile să își re- vină la normal”, a comentat Ilie Ilea.
Grija pentru sănătatea angajaților reprezintă, de asemenea, un aspect care nu ar trebui neglijat de nicio firmă.
„La birou, s-a lucrat normal. Avem o singură colegă care lucrează de aca- să, pentru că este însărcinată și am decis să o protejăm cât mai bine. Veri- ficăm temperatura tuturor în fiecare dimineață – avem două termometre, unul primit de la Primăria Oradea și altul achiziționat de noi. Avem mănuși, măști și dezinfectant pentru toți anga- jații. Totodată, șoferii primesc, de fieca- re dată când ajung la birou, un pachet cu măști, mănuși și dezinfectant. Res- pectăm măsurile de protecție și nu avem niciun caz de îmbolnăvire”, a precizat directorul general Marvicon.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
mai 2020 ...................................................................................................................................................... 29
„Atunci când am căutat transportatori să rezolvăm solicitări ale clienților, pe care nu le puteam realiza cu propriile camioane, au fost unii care, pentru o cursă de 1.700 km, Franța- Oradea, ne-au cerut 3.000 de euro. Am spus mulțumim frumos, i-am pus pe lista neagră și am căutat altă rezolvare.” – Ilie Ilea.
 PIAȚĂ ȘI COMPANII







































































   27   28   29   30   31