Page 30 - Revista Ziua CARGO
P. 30

Transportul expres,
la ananghie
Criza actuală a blocat aproape complet transportul expres, iar perspectivele privind revenirea sunt, în cel mai bun caz, provocatoare.
  Oanaliză a pieței spot pentru transportul expres prin pris- ma companiei Kefren Expres arată că primele semne de îngrijorare au apărut încă din 2018.
„Piața a început să scadă din 2018, an în care am înregistrat puțin peste 767.000 de cereri, iar, din luna iunie (când a existat un vârf de 87.000 de cereri), lucrurile merg în scădere”, a arătat Zsolt Gogucz, managing di- rector Kefren Expres.
În 2019, luna de vârf a fost în oc- tombrie, cu 83.000 de cereri.
„Nu numai că vârful din 2019 a fost mai mic, dar discutăm și de o decalare, de la iunie, la octombrie. Iar în 2020... Din punct de vedere al ce- rerilor, martie a fost puțin sub februa- rie, ianuarie fiind cea mai bună lună în acest an. Și asta în condițiile în care ianuarie nu a fost niciodată o lună bună. Aprilie nu atinge nici jumătatea lui martie. Practic, în ianuarie au fost 64.000 de cereri, iar, în aprilie, 21.000 de cereri”, a explicat Zsolt Gogucz.
În acest moment, majoritatea cere- rilor se înregistrează în Germania, iar Kefren Expres a decis oprirea activi- tății, de la finalul lunii martie.
„Este dificil să operezi, astăzi, în condițiile în care transportul internațio- nal încă nu merge și ceea ce mai mer- ge este doar pe teritoriul Germaniei.
Dar, și acolo, tarifele sunt foarte afec- tate – multe mașini și puțină marfă. Și firmele care au continuat să funcțio- neze au redus mult capacitatea – ma- joritatea a funcționat între 10% și 30%. Astfel, cele mai multe firme românești au preferat să întrerupă activitatea și să utilizeze ajutorul oferit de stat pe partea de șomaj tehnic”, a precizat Zsolt Gogucz.
Presiune maximă, în septembrie
Este de așteptat ca dificultățile cele mai mari să apară în luna septembrie. „La final de mai, va fi un mare elan, imediat după ridicarea restricțiilor. Cu toții, vor încerca să accelereze activita- tea, însă, deja, multe firme sunt desta- bilizate, din punct de vedere cash-flow, cu sume importante neîncasate de la clienți. Am auzit de firme care aveau scadență de plată în februarie sau martie și au fost anunțate că vor fi plătite abia în septembrie, clienții invocând forța majoră. Nu știu câte firme vor avea posibilitatea să finanțeze aceste întâr- zieri. În plus, este greu de anticipat ce se întâmplă cu respectivii clienți, în cele cinci luni rămase – au solicitat aceste întârzieri pentru a depăși perioada dificilă, sau au vrut să mai ia o gură de aer, înainte să se înece. În septembrie,
vom vedea un val de insolvențe și fali- mente”, a explicat Zsolt Gogucz.
O mare problemă este legată și de tarife, fiind greu de anticipat care va fi evoluția acestora. Se vorbește inclusiv de renegocierea tarifelor în cazul unor tendere finalizate. Motivele invocate sunt legate de potențiala scă- dere a salariilor (specifică perioadelor de criză), scăderea costurilor legate de chirii, prețuri reduse la carburant...
„În special, flotele aflate în leasing vor fi greu de susținut, în condițiile dimi- nuării tarifelor, mai ales că este de aștep- tat ca numărul de kilometri parcurși să scadă. Încă din 2014, am sugerat că transportatorii nu ar trebui să aibă mai mult de 50% din flotă în leasing sau credit. Chiar și așa, expunerea este foarte mare”, a completat Zsolt Gogucz.
Numărul mare de necunoscute va face ca repornirea să necesite un grad ridicat de flexibilitate, mai ales din par- tea angajaților. Însă câte firme se pot baza pe loialitatea echipei?
„În 2018, am înțeles că business-ul românesc se confruntă cu o criză de loialitate a forței de muncă. Deja, era foarte greu pentru orice firmă să se mai ridice la nivelul așteptărilor anga- jaților. Acum, va fi cu atât mai greu, în condițiile în care se vorbește despre diminuări ale salariilor cu 30-40%”, a spus Zsolt Gogucz.
PIAȚĂ ȘI COMPANII
 30 ........................................................................................................................................................ mai 2020
















































































   28   29   30   31   32