Page 39 - Revista Ziua CARGO
P. 39

ACEA
Apel pentru dezvoltarea
infrastructurii de
alimentare alternativă
Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a dat publicității, în aprilie, noi informații privind
numărul de stații de alimentare necesare destinate încărcării și realimentării vehiculelor cu emisii reduse
și zero, pentru îndeplinirea obiectivelor de reducere a CO2 pentru 2025 și 2030.
 Pentru vehiculele electrice, în- seamnă o trecere de la aproa- pe zero puncte de încărcare, în prezent, la aproximativ 90.000 de stații publice, în următoarea decadă, pentru a permite tranziția către un transport rutier neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.
„În mod evident, industria noastră se confruntă cu problemele imediate cauzate de către criza COVID-19”, a spus Henrik Henriksson, președinte al boardului de vehicule comerciale al ACEA și CEO Scania. „În ciuda acestui fapt, păstrăm în vizor obiecti- vele climatice pe termen lung. Nici in- dustria camioanelor, nici factorii de decizie nu-și pot permite să scape acest lucru din vedere, acum.”
Obiective ambițioase
Anul trecut, UE a adoptat primele standarde privind emisiile de CO2 ale vehiculelor grele, care se vor adopta în 2025 (-15%) și 2030 (-30%).
Henriksson a declarat: „Aceste o- biective privind emisiile CO2 ale cami- oanelor stabilesc niște repere extrem de ambițioase, pe calea către neutrali- tatea din punct de vedere al carbonu- lui. Pentru a realiza aceste reduceri a- brupte, suntem angajați și pregătiți să scoatem pe piață un număr în creș- tere de camioane cu emisii zero.”
Totuși, majoritatea covârșitoare a camioanelor vândute în Europa, as- tăzi, funcționează încă pe motorină, care este cel mai convenabil și mai eficient din punct de vedere al costu- rilor combustibil disponibil pentru ope- ratorii de transport. Cifrele ACEA arată că 97,9% din totalul camioanelor de gamă medie și grea vândute în 2019 au motoare diesel, 0,1% pe benzină, 1,7% pe gaz natural, 0,2% electrice și 0,1% pe propulsie hibrid-electrică.
Puncte publice de încărcare electrică
 0
11.000
    DC sub 100 kW
DC 350 kW
DC peste 500 kW
Disponibile în prezent
‹10*
0
Necesare 2025
4.000
(+20.000**) 2.000
Necesare 2030
50.000
(+200.000**) 20.000 20.000
  *Nu sunt disponibile informații detaliate. **Stații de încărcare de incintă, inaccesibile public.
 Stații publice de alimentare cu gaz
 Disponibile în prezent
CNG 300 LNG 252
Necesare 2025
400
cel puțin 750
Necesare 2030
500
cel puțin 1.500
     Stații publice de alimentare cu hidrogen
Disponibile în prezent Necesare 2025 Necesare 2030
Stații H2 16 cel puțin 50 cel puțin 500 (comprimat, lichefiat) (350 bar, pentru autobuze)
    ACEA estimează că, în 2030, în UE ar trebui să funcționeze o flotă de aproximativ 200.000 de camioane pe baterii electrice, pentru a îndeplini targetul de CO2 pentru anul respectiv. Cu aproximativ 700 de camioane me- dii și grele electrice (peste 3,5 t) vân- dute anul trecut, ar trebui ca vânzările de astfel de vehicule să crească de 28 de ori, în următorii 10 ani.
Astfel, Henriksson apreciază că realizarea unei rețele dense de infra- structură destinată alimentării camioa- nelor cu propulsie alternativă repre- zintă una dintre condițiile esențiale pentru obținerea unui transport ecolo- gic. „Avem nevoie urgent de cel puțin 37.000 de puncte de încărcare, de 50 de stații de alimentare cu hidrogen și de 750 de stații pentru LNG pentru ca- mioane, până în 2025”, a precizat el.
Vehiculele grele nu pot folosi, pur și simplu, infrastructura destinată auto-
(sursă tabele: ACEA)
turismelor, fiind necesar un nivel mult mai înalt de energie, precum și un spa- țiu specific, locuri de parcare dedicate și cerințe speciale de acces. Dacă Europa dorește să îndeplinească aces- te cerințe minime, este necesară stabili- rea unor targeturi de infrastructură co- nectate între statele membre, prin intermediul unei Directive pentru Infra- structura pentru Combustibili Alternativi.
Trebuie, de asemenea, definite stan- dardele tehnice care încă lipsesc, iar procesele de standardizare ar trebui de- marate fără întârziere. În fine, investițiile în infrastructura necesară vor reclama suport administrativ din partea UE și a guvernelor naționale. Operatorii de transport, în particular, trebuie stimulați să investească de timpuriu în stații de alimentare private și semi-publice.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
mai 2020 ...................................................................................................................................................... 39
 CAMIOANE ȘI SERVICII
















































   37   38   39   40   41