Page 42 - Revista Ziua CARGO
P. 42

Etica în afaceri
  și vremurile
Subiectele legate de etică nu țin de vremuri, nu țin de anumite situații. Etica transcende sau, cel puțin, așa ne închipuim că ar trebui să se întâmple și fiecare sperăm că aceia din jurul nostru se vor purta cu noi etic.
 U nde este, însă, limita etică pe care o punem pentru noi în- șine? Unde este linia subțire și dublă a tolerantei pe care o avem față de comportamentele noastre? Ce interpretare dăm și cum justificăm si- tuațiile în care alegem să nu ne pur- tăm sută la sută etic și să găsim căi de scăpare, mici portițe care să ne facă să continuăm să ne simțim bine cu noi înșine și să nu ne pierdem stima
de sine?
Etica este un subiect atât de ge-
neros și atât de sensibil, în același timp. De aceea, îmi permit aici să vă lansez câteva teme de reflecție, mai degrabă, decât să țin cuiva lecții de etică.
Ce așteaptă partenerii în materie de etică?
Perioada oricărei crize creează în- grijorări majore pentru unii, afaceri în- chise cel puțin temporar, perspectiva unor pierderi masive sau punerea sub semnul întrebării a continuității afacerii. Pe de altă parte, orice criză creează oportunități extraordinare pentru unele domenii de afaceri, sau pentru unii antreprenori ori manageri, care își asumă riscuri și care văd șansa de a face ceva nou și de a profita de pe ur- ma unei nevoi apărute peste noapte, în așa fel încât să-și consolideze busi- ness-ul. Dacă luăm numai exemplul măștilor de protecție sau al livrării dife- ritelor bunuri la domiciliu, în perioada carantinei generate de COVID-19, avem două tipuri de oportunități, de care unele companii au avut șansa de a se folosi din plin.
În astfel de situații apare și semnul de întrebare asupra multor elemente de etică. De exemplu, în zona măștilor de protecție, au apărut și vor apărea în continuare cazuri de speculă sau vânzare a unor produse neconforme, în vederea unui câștig rapid, pe o pe- rioadă despre care nu se știe cât este de lungă.
Așa e în business! – îmi vor spune unii.
Este o chestiune de cerere și ofer- tă și piața liberă presupune să reglezi prețurile în funcție de aceasta. Calita- tea materialelor, însă, într-o arie de sănătate, într-o chestiune legată de diseminarea unei boli care a dus la închiderea economiei la nivel global, ei bine, aici este vorba de etică și nu are nicio legătură cu cererea și oferta.
În general, într-un lanț de creare de valoare, partenerii așteaptă un schimb corect.
În criză sau nu, etica înseamnă să faci ceea ce promiți și, atunci când condițiile realității tale nu permit să pui aceste promisiuni în practică, partenerii așteaptă să-i avertizezi.
„Schimbul corect” este unul dintre principiile funcționării oricărui sistem organizațional. Relațiile între parteneri de afaceri, furnizori sau clienți, diverse departamente, echipe sau colaboratori din cadrul organizației, pentru a asigu- ra sănătatea, pe termen lung, a aces- tui sistem organizațional (care este, de fapt, afacerea voastră) au nevoie să respecte acest principiu al schim- bului corect.
De aceea, în afara definiției de dic- ționar a eticii, fiecare dintre noi trebuie să treacă prin filtrul propriu cum o aplică în relațiile cu fiecare furnizor, client sau al tip de partener, în așa fel încât acest principiu al schimbului corect să fie respectat și să aibă con- tinuitate.
Ce așteaptă angajații?
Este de așteptat ca multe compa- nii care au suferit pierderi în această perioadă să ia în considerare, în viitorul apropiat, reduceri de costuri și, unele, chiar, concedieri. Este posibil
Madi Rădulescu
CONSULTANȚĂ
42 ........................................................................................................................................................ mai 2020
să urmeze o perioadă delicată, în pri- vința comunicării cu angajații, și este de așteptat ca unii dintre aceștia să considere decizia în ceea ce-i privește ca fiind una incorectă.
Etica, în momentul în care ești obligat să faci reduceri de personal, este esențială.
Și asta pentru că reducerea trebu- ie făcută din perspectiva funcționării afacerii în siguranță, dar și în legătură cu o evaluare cât se poate de corectă a persoanei care urmează să rămână











































































   40   41   42   43   44