Page 50 - Revista Ziua CARGO
P. 50

    Laurențiu Duică:
„Pe termen mediu și lung, lanțurile de distribuție vor fi restructurate, în sensul că producătorii și companiile de logistică se vor orienta, cel mai probabil, către furnizori locali și regionali, pentru a evita sistarea sau reducerea aprovizionării cu materii prime,
în viitor.”
 Relația comercială cu China, afectată
43% dintre respondenții la sondajul Colliers văd o schimbare a modului de abordare a relației cu China, în sectorul industrial și de logistică, în special din punctul de vedere al importurilor și depozitelor, în UE. 45% consideră că această schimbare va fi pe termen scurt și 13% nu văd nicio schimbare. Este, încă, prea devreme pentru a evalua impactul post-pandemic asupra relațiilor comerciale, însă specialiștii apreciază că o mare parte a jucătorilor din piață se așteaptă la o reechilibrare a relațiilor comerciale cu China.
Pentru România, acest lucru ar putea însemna redistribuirea de noi unități de producție pentru piețele europene. Sondaje pe aceeași temă, făcute de Colliers în țările vecine, au concluzii similare, majoritatea jucătorilor polonezi din sectorul industrial și de logistică, de exemplu, așteptându-se la oportunități, pe termen scurt sau pe termen lung, în detrimentul Chinei.
PUTEM ATRAGE INVESTIȚII
România joacă o
ȘANSĂ importantă
Sunt producători care, încă, vor să investească în România,
în ciuda situației actuale. Iar, în acest context, în terenul autorităților (mai ales al celor locale), se află o minge extrem de importantă pentru modul în care vom reuși să facem pasul în afara crizei. Este un mesaj optimist, care include, însă, un imens „DACĂ”.
 Proiecte de investiții demarate încă dinaintea crizei generate de COVID-19 așteaptă, în acest moment, aprobări pentru docu- mente aflate pe masa autorităților lo- cale, pentru a trece într-o etapă nouă.
Dar lucrurile trebuie privite într-un cadru mai larg. Același context econo- mic, care, astăzi, ne dă mari dureri de cap, a generat o schimbare de para- digmă, la nivel strategic, în cazul marilor producători. Marii strategi, care ocupă locuri cheie la nivel internațio- nal, iau în calcul faptul că, pentru a asigura un supply chain sigur, aborda- rea mai multor furnizori nu mai este îndeajuns. Este nevoie inclusiv de o diversificare zonală. De asemenea, plasarea unui număr strategic de furni- zori în apropierea facilităților de pro- ducție și, inclusiv, lângă clientul final este acum mai importantă ca nicioda- tă. Europa devine, astfel, mai intere- santă astăzi, decât ieri, chiar în ciuda resursei umane mai scumpe.
Sunt viziuni ce au prins, deja, contur pe piața internațională, pe care Laurențiu Duică, partener și director al Diviziei Industriale și de Logistică din cadrul Colliers International, ni le- a semnalat, cu ocazia, unui interviu online. „Nu exclud nici situația în care Uniunea Europeană să gândească o variantă de taxare a produselor pro- venite din afara ei, inclusiv din China, pentru a încuraja producția la nivel
local. Sunt elemente pe care trebuie să le avem în vedere, inclusiv în creio- narea strategiei noastre la nivel de țară. Prin poziția noastră, dar și prin forța de muncă bine calificată de care dispunem, devenim parte a unui joc economic extrem de important, pe care este păcat să îl pierdem. Iar semnalele reale date de autorități sunt vitale.”
Un lucru este clar. Nu trebuie să mai descurajăm potențialii investitori,
printr-o birocrație extrem de încâlcită, termene de răspuns care par ireale sau o atitudine dezinteresată.
Altfel spus, România are, astăzi, o șansă, companiile care ar putea lucra pe orizontală cu acești investitori (printre care logisticieni și transporta- tori) au, de asemenea, o șansă, anga- jatul român are, și el, șansa de a munci și de a fi retribuit în consecință... iar autoritățile au șansa de a-și reechi- libra bugetele.
Cu toții avem șansa de a fi protejați în continuare! Dar trebuie să încer- căm, măcar, să o jucăm în mod corect.
Un studiu, realizat de Colliers în rândul a 76 companii din sectorul in- dustrial și logistic din România, arată că 19% dintre jucătorii din piață se în- dreaptă către soluții locale sau de pro- ximitate pentru materii prime, pentru a nu mai depinde de importurile efectua- te din țări îndepărtate, 46% își restruc- turează proiectele și procesele, iar 33% pun în așteptare unele proiecte.
Logistică adaptată
În sectorul de producție și în cel de logistică, strâns legate între ele, lucrurile nu s-au oprit pe toate palie- rele, așa cum s-a întâmplat în cazul altor industrii, în timpul perioadei de urgență. Sunt chiar segmente unde vârfurile au fost extrem de înalte. Iar asigurarea fluxului necesar privind re- sursa umană și, mai ales, transportul angajaților până la depozit au repre- zentat provocări majore. Dar compa- niile de logistică sunt obișnuite să lucreze la foc continuu și să găsească soluții. Și au făcut-o și de această dată.
Laurențiu Duică (în calitate de per- soană cheie în cadrul uneia dintre companiile lider din domeniul consul- tanței imobiliare și managementului investițiilor) s-a aflat, în permanență, alături de cei din prima linie, confir- mându-ne, încă o dată, capacitatea
 50 ...................................................................................................................................................... mai 2020
LOGISTICĂ










































































   48   49   50   51   52