Page 22 - Revista Ziua Cargo
P. 22

   Eduard Jiroș,
network development manager IVECO Romania:
„Am realizat o simulare și pentru un parcurs anual de 130.000 km; avantajul transportatorului care ar realiza curse către Benelux ar fi de 21.500 euro doar prin scutirea taxelor pe Germania, în cei trei ani confirmați de către autoritățile germane.”
 „Trebuie să ne reinventăm permanent, pentru că nu mai este suficient să ținem pasul, ci trebuie să fim cu un pas înainte.” (Nicoleta Carmen Lupa)
Gazul natural –
avantaje confirmate
în practică
Progres în transporturi înseamnă tehnologie, iar carburanții alternativi vor juca un rol major, în următoarea perioadă.
  Autostrăzi electrificate, autove- hicule electrice, hibrid paralel, sau plug in, vehicule fuel cell cu hidrogen, gaz sau biogaz sunt teh- nologii vehiculate – posibile soluții pri- vind utilizarea carburanților alternativi.
„Pentru afacerea de transport, utili- zarea carburanților alternativi trebuie privită în legătură cu TCO. Totodată, trebuie să avem în vedere că orice transportator va compara o nouă teh- nologie pe care are în vedere să o utilizeze, cu ceea ce folosește astăzi, adică motoarele diesel”, a explicat Eduard Jiroș, network development manager IVECO Romania.
De exemplu, sarcina utilă repre- zintă o prioritate pentru operatorii de transport și aproape orice tehnologie nouă diminuează acest element.
„În acest sens, am făcut un de- mers la Ministerul de Interne (există o dezbatere publică) în care am pro- pus transpunerea unei directive euro- pene referitoare la tehnologiile alter- native, prin care deținătorii de permis categoria B să poată conduce vehicule cu asemenea tehnologii alternative, până la o masă de 4.250 kg. Tehnolo- giile alternative sunt mai grele și s-a dorit ca clientul să nu piardă din sar- cina utilă”, a completat Eduard Jiroș.
Germania a prelungit scutirea taxelor de autostradă pentru vehiculele pe gaz până în 2023
Gazul este deja folosit pe teritoriul României, în ciuda faptului că suferim la capitolul infrastructură. Discutăm de cele două stări ale gazului, com- primat (CNG) și lichefiat (LNG).
„Din păcate, gazul lichefiat este, încă, absent pe teritoriul țării noastre. Gazul comprimat este utilizat în trans- portul de călători, în România, din anul 2015 și avem și câteva proiecte de distribuție locală”, a arătat Eduard Jiroș.
Utilizarea gazului în transportul de marfă a fost rentabilă întotdeauna, chiar dacă prețul de achiziție pentru aceste vehicule este mai mare decât pentru diesel. Practic, câștigul vine din diferența de cost cu combustibilul.
„Consumul este puțin mai redus decât la diesel, însă diferența dintre prețul kilogramului de gaz și cel al litrului de motorină asigură un avantaj semnificativ pentru gaz. Sigur, renta- bilitatea este legată de numărul de kilometri parcurși, respectiv cantitatea de carburant consumată. Gazul nu este o soluție recomandabilă oricui, fiind necesar un minim de kilometri, pentru a beneficia de economii”, a de- clarat Eduard Jiroș.
Scutirea taxelor pe Germania re- prezintă un plus la aceste economii, această țară recunoscând faptul că gazul natural este soluția pentru trece- rea transportului greu de marfă la car- buranți alternativi.
„Primii ani de scutire au încurajat, în Germania, investițiile în stații de
alimentare cu LNG. În 2019, erau doar 3 sau 4 stații, piața fiind dezvoltată doar pe varianta de gaz comprimat. La ora actuală, sunt 23 de stații func- ționale și, până la finalul anului, vor fi demarate proiecte pentru încă 20 de stații. În plus, doar la câteva zile după confirmarea prelungirii scutirii de taxe, Iveco a colectat comenzi pentru peste 500 de camioane LNG”, a afirmat ma- nagerul IVECO Romania.
Deocamdată, dezvoltarea unei flote de camioane LNG în România este blocată de lipsa stațiilor de ali- mentare, însă...
„Lucrăm la acest aspect și avem în vedere două orașe, Timișoara și Cluj, unde, probabil, vom avea primele stații de alimentare cu LNG. La acel moment, inclusiv scutirile din Germania
 22 .................................................................................................................................................. august 2020
PIAȚĂ ȘI COMPANII











































































   20   21   22   23   24