Page 23 - Revista Ziua Cargo
P. 23

 de consecințele negative declanșate de Pachetul legislativ Mobilitate 1.
Odată cu intrarea în vigoare a noi- lor reglementări, pentru cei implicați în industria transporturilor rutiere (trans- portatori, șoferi, dispeceri) a fost de- pășită perioada de timp caracterizată prin incertitudine și așteptare tensio- nată. Acum, cei implicați trebuie să descopere cele mai eficiente metode și măsuri de adaptare la noile condiții.
Patru etape
Pentru transportatori, impactul psi- hologic rezultat în urma adoptării Pa- chetului Mobilitate 1 se manifestă pe parcursul a patru etape: prima este perioada de reacție în care se încear- că să se realizeze adaptarea la noile condiții impuse, urmează etapa de cristalizare, în care transportatorii în- cearcă să gestioneze implicațiile noilor reglementări și să limiteze efectele imediate. A treia etapă este etapa de acceptare, perioadă care, în funcție de personalitatea fiecăruia, poate duce la adaptare sau la inadaptare psiho-comportamentală. În etapa a patra, odată cu aplicarea noilor norme, apare tendința de redresare, de reve- nire la o stare de normalitate compor- tamentală și socială.
În această perioadă, importantă pentru transportatori este capacitatea acestora de a gestiona informațiile și de a găsi rapid soluții de rezolvare a problemelor. În contextul actual, de pro- vocări aproape zilnice, care pot naște nesiguranță, transportatorii trebuie să se adapteze din mers, trebuie sa fie pregătiți să facă față cu succes schim- bărilor datorate noilor reglementari.
Mai bine, sau nu?
Pentru șoferi, problema importantă este de a reuși, în cel mai scurt timp, să se adapteze la noile reglementări. Ne referim atât la o adaptare reală, funcțională, cât și la acceptarea noilor condiții. Să nu uităm că părerile șofe- rilor referitoare la Pachetul Mobilitate 1 au fost împărțite, mulți considerând că reglementările sunt în favoarea lor. Acum, odată cu aplicarea lor, șoferii au început să refuze revenirea mai rapidă acasă – în special din cauza diminuării câștigurilor.
Dispecerii, la rândul lor, au nevoie, pe lângă informații precise și clare, referitoare la noile cerințe legislative, și de o perioadă de adaptare la aces- tea. De exemplu, există o stereotipie referitoare la întoarcerea acasă a șofe- rilor, care trebuie depășită.
Se spune că adaptarea la nou este dificilă, că există o anumită opoziție față de schimbări. Cu cât cei afectați de schimbări vor ști mai cu exactitate care sunt consecințele, cu atât adap- tarea va fi mai rapidă și fără probleme.
Mulți consideră că, odată ce Pa- chetul Mobilitate 1 produce efecte, greul a fost depășit. Totuși, pentru transportatori, continuă o perioadă caracterizată prin nesiguranță, dar și speranță. Comisarul european pentru transporturi anunță că analizează impactul noii legislații asupra climatu- lui, mediului și funcționării pieței euro- pene unice și spune că, dacă va fi ne- cesar, Comisia Europeană va propune modificări, înainte ca Pachetul Mobi- litate să intre în totalitate în vigoare. La rândul lor, autoritățile române spun că vor ataca la Curtea de Justiție a UE acest pachet legislativ, pentru a sus- ține interesele sectorului intern de transporturi.
Se pare ca „epopeea” Mobilitate 1 va continua. Până când și dacă trans- portatorii vor avea de trecut un nou prag psihologic vom vedea.
psiholog pr. Cristian SANDU
cabinet de psihologie autorizat psih.cristian.sandu@gmail.com 0751.364.575
PUBLICITATE
  CONSULTANȚĂ




















































































   21   22   23   24   25