Page 24 - Revista Ziua Cargo
P. 24

PROIECT DE MODIFICARE A LEGII RCA
Transportatorii amenință
cu proteste
Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență (OUG), pentru modificarea și completarea Legii 132/2017, în privința modului de calculare a poliței RCA și plății despăgubirilor.
  S chimbările vor afecta o indus- trie cu peste 500.000 de anga- jați și care contribuie la bugetul de stat cu 15% din Produsul Intern Brut. Autorii proiectului de OUG argu- mentează, în nota de fundamentare, că România riscă un proces la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, dacă nu operează modificările: „Având în vedere emiterea de către Comisia Europeană a Avizului motivat în data de 25 iulie 2019 și ținând cont de ur- gența îndeplinirii obligațiilor și respec- tării termenului impus, se propune mo-
dificarea Legii 132/2017”.
Schimbări preconizate
1. Modificări asupra modului de funcționare a „asiguratului cu risc ridicat” – cel pentru care, pe baza încadrării în clasele de risc, cel puțin 3 asigurători RCA ofertează un tarif de primă de N ori mai mare decât tariful de referință.
„Întrucât Comisia Europeană con- sideră că, prin actualul mod de func- ționare, este îngrădită libertatea de tarifare, prin impunerea unei prime calculate și ofertate de către BAAR și nu de către asigurătorul RCA, propu- nerea de modificare a legislației are în vedere eliminarea obligației BAAR de ofertare a primei de asigurare în cazul asiguratului cu risc ridicat. Toto- dată, se are în vedere instituirea obli- gațiilor BAAR de alocare a asiguratului cu risc ridicat conform politicilor și procedurilor proprii, care stabilesc și condițiile de încheiere a asigurării, asumate de către toți membrii BAAR, precum și de stabilire a unor reguli de conduită aplicabile membrilor săi inclusiv cu privire la încheierea asigu- rării RCA în cazul asiguraților cu risc ridicat”, se arată în proiect.
2. Abrogarea prevederilor ce li- mitează cheltuielile administrative și de vânzare ale poliței, ce pot fi in- cluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă.
3. Eliminarea obligației Autorită- ții de Supraveghere financiară (ASF)
de reglementare a modului de calcul al tarifelor, a criteriilor de risc, a indicilor de încărcare, a coeficienților de majo- rare și/sau corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă, condiții în care calculul va avea în vedere res- pectarea principiilor actuariale general acceptate.
4. Punerea în acord a prevede- rilor din cuprinsul Legii 132/2017, ce reglementează modul de distribuire a contractelor RCA, cu prevederile Legii 236/2018 privind distribuția de asigurări. Astfel, se reglementează la art. 6 alin. (3), asumarea răspunderii pentru emiterea tuturor contractelor RCA, indiferent de canalul de distribuție utilizat, fie direct sau prin intermediarii de asigurări sau de asigurări auxiliare, definiți conform Legii 236/2018.
COTAR cere sancționarea asigurătorilor „pentru fiecare abuz”
Confederația Operatorilor și Trans- portatorilor Autorizați din România (COTAR) nu este de acord cu actuala formă a proiectului de act normativ și reclamă că nu a fost invitată la dez- baterea publică de la Comisia de Dialog Social.
Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, arată, în punctul de vedere transmis către MFP: „Acceptarea pro- punerilor formulate de societățile de asigurare, precum și de alți terți, de modificare și/sau completare a Legii 132/2017 va avea consecințe dezas- truoase atât pentru transportatori, cât și pentru toți deținătorii de autove- hicule din România. Considerăm că modificările ar trebui să se limiteze în mod exclusiv la cerințele Comisiei Europene, transmise prin scrisoarea de punere în întârziere, cu privire la procedura de infringement, cu atât mai mult cu cât înțelegem că acest proiect de OUG a fost elaborat tocmai în vederea evitării acestei proceduri de infringement. În cazul în care se do- rește completarea proiectului de act normativ, singura modificare relevantă
ar fi reprezentată de introducerea unor dispoziții suplimentare în cuprinsul Legii 132/2017, privind sancționarea punctuală a societăților de asigurare din România pentru fiecare încălcare a legislației în domeniul RCA, astfel încât să fie descurajate numeroasele abuzuri întâlnite în prezent pe piața RCA. Orice alte completări și/sau mo- dificări ar necesita atât dezbateri am- ple, la care să participe, în mod activ, asociațiile de transportatori și de con- sumatori din România, cât și efectua- rea unor studii de impact relevante”, se arată în documentul COTAR.
El susține că „trebuie eliminate punctul 22 indice 1 al articolului 2, ali- neatul 2 litera d) a articolului 11, alinea- tul 3 al articolului 14 și alineatul 2 in- dice 1 al articolului 22”.
„Păgubiții vor suporta o coplată”
Referitor la prevederea privind prețul de referință, manoperă, piese, materiale și chirie, reprezentantul con- federației consideră că „despăgubirile acordate de asiguratori vor acoperi doar parțial prejudiciul, iar păgubiții vor suporta o coplată pentru reparații și chirie”.
Liderul COTAR este de părere că limitarea sau plafonarea despăgubiri- lor, prevăzută la art. 11, „este nejus- tificată și reprezintă, de fapt, o expro- priere efectivă”, iar „RCA plătită nu va
ACTUALITATE
 24............................................................................................................................................ septembrie 2020












































































   22   23   24   25   26