Page 58 - Demo
P. 58

Flexibilitate pentru a prinde
toate oportunitățile
Alături de criza provocată de pandemie, transportul de călători trece printr-o perioadă de mare incertitudine și din punct de vedere legislativ. Despre situația la zi și când ne putem aștepta la o ameliorare am discutat cu Daniel Micu, consultant în transporturi.
  ZIUA CARGO: Cum arată
lucrurile astăzi?
Daniel Micu: Astăzi, este puțin mai bine față de lunile precedente, dar încă departe de ceea ce sperăm și de ceea ce ar trebui să fie, la acest moment. Practic, lucrăm de azi pe mâine, iar predictibilitatea nu mai este posibilă, nici măcar pe termen scurt. Astfel, trebuie să ne adaptăm în fie- care clipă la schimbările care apar pe piață și să fim pregătiți pentru ziua de mâine, orice s-ar întâmpla. De exem- plu, la transportul regulat județean și interjudețean, traseele cresc de la o săptămână la alta, însă într-un ritm destul de lent. Crește numărul pasa- gerilor, crește cererea pentru cursele regulate speciale, dar încă volumele sunt mici și estimez că am ajuns la aproximativ 55-60% față de volumele anului trecut.
Pot firmele de transport să funcționeze la acest nivel? Își pot acoperi integral costurile?
Încă nu am ajuns la nivelul la care costurile să poată fi acoperite. Opera- torii de transport utilizează facilitățile oferite de guvern în ceea ce privește forța de muncă și doar astfel reușim să atingem un nivel de sustenabilitate. Fără aceste facilități, majoritatea firme- lor de transport persoane ar fi sub li- mita de supraviețuire. Facilitățile legate
de șomajul tehnic au fost de un real ajutor, la care se adaugă susținerea de către autorități a 41,5% din costurile salariale pentru cei care au revenit din șomaj, sau din șomaj tehnic. Inclusiv varianta de Kurzarbeit, care a intrat în vigoare din luna septembrie, este de un real ajutor pentru operatorii de trans- port. Am avut așteptări importante și de la programul IMM Invest, însă acolo dezamăgirile au fost mari, pentru foarte mulți dintre operatorii cu care am dis- cutat. Practic, un număr infim de opera- tori de transport a avut acces la acele fonduri despre care s-a făcut mare vâlvă. Toți operatorii au privit programul ca pe o gură de oxigen în fața crizei în care se găsesc, însă accesarea fon- durilor s-a dovedit imposibilă, pentru cea mai mare parte dintre ei.
Există aspecte cărora transportatorii ar trebui să le acorde o atenție specială, în această perioadă?
Singurul sfat, care poate fi aplicat în orice situație dificilă, este legat de o flexibilitate foarte ridicată a manage- mentului pentru ceea ce se întâmplă în piață. Trebuie să fim pregătiți pen- tru orice scenariu și trebuie să reac- ționăm, în cel mai scurt timp, la orice solicitare, la orice noutate apare. Nu există reguli precise sau predictibilitate și, de aceea, trebuie să ne adaptăm din
mers. Trebuie să fim flexibili, să ne păs- trăm la îndemână șoferii, să avem par- cul pregătit în conservare/stand-by, pentru a putea apela la întregul parc, atunci când apare o solicitare. Sunt multe lucruri care se modifică peste noapte și trebuie să fim pregătiți.
Flexibilitatea este cuvântul de ordine, în acest moment.
Pot să apară și oportunități, cum ar fi nevoia unor agenți economici pen- tru transportul angajaților. Multe com- panii, în special multinaționalele, se decid în această perioadă să apeleze la cursele regulate speciale, pentru a evita contactul angajaților cu alte per- soane din afara societății, în timpul de- plasării către și de la locul de muncă. În plus, pentru a respecta distanțarea, multe companii solicită utilizarea la ju- mătate a capacității de transport a autovehiculelor. Astfel, necesarul de parc crește. Rămâne de văzut câți din- tre agenții economici sunt dispuși să plătească și costurile suplimentare aferente acestor condiții speciale. De aici, apare o discrepanță între dorințele angajaților, solicitările angajatorilor și ceea ce pot oferi transportatorii.
Evident, tarifele de transport trebuie majorate, pentru că nu putem circula cu aceleași prețuri ca și în condiții de trafic normal.
Atunci când mașina merge la ju- mătate de capacitate, costul per pasa- ger se majorează.
Pachetul Mobilitate 1
a intrat în vigoare și discutăm de aproximativ 100.000 de șoferi care vor trebui să se întoarcă în România mult mai des decât o făceau până acum. Credeți că aici apar oportunități pentru operatorii de transport călători?
Da, este o oportunitate ce ar putea
fi pusă în practică. Sigur, în funcție de numărul șoferilor pe care un transpor-
PIAȚĂ ȘI COMPANII
 58 ............................................................................................................................................ octombrie 2020













































































   56   57   58   59   60