Page 26 - Revista ZIUA CARGO
P. 26

CONTRACȚIA
AFACERII, puncte
de atenție și soluții
Pe fondul pandemiei și agregat cu situația economică internațională, care a suferit modificări majore, în ultimul an, contracția economică se manifestă asupra afacerilor antreprenorilor români, inclusiv în transporturi.
  C ontracția merge în descreș- terea afacerii și este caracte- rizată de scăderea veniturilor și a încasărilor, o stare financiară vul- nerabilă, care se poate degrada treptat și accelerat. Prin perpetuarea acestui trend descrescător, rezultă pierderi și de până la 80% din veniturile unei
companii, blocaj și, chiar, faliment. În aceste situații, antreprenorul va anticipa o posibilă contracție a afacerii și va interveni la timp, prin aplicarea
de instrumente financiare.
Fenomenul se tratează contextual, perceput izolat, iar pierderile financiare se pot limita.
Domeniul transporturilor din Ro- mânia nu este ocolit de impactul a- cestui fenomen, din cauza scăderilor înregistrate în sectoare precum in- dustria auto.
Efectele fenomenului de contracție economică în transporturi se pot per- cepe prin anumite acțiuni realizate, în mod direct, de către antreprenori și
manageri: restructurări de personal, oprirea parțială a unei capacități de lucru, reducerea bugetului de marke- ting, reducerea cheltuielilor administra- tive, tăierile în categoriile de cheltuieli care nu afectează imediat continuarea afacerii, prudența în decizii investițio- nale și suspendarea proiectelor de in- vestiții.
Etapa de contracție este o etapă firească, în ciclul de evoluție al aface- rilor, însă, dacă nu este gestionată su- ficient de rapid de la declanșare, ferm și pe termen lung, provoacă pierderi, în mod accelerat, și determină o situație greu de gestionat, de criză, în care continuarea afacerii poate să fie sub semnul întrebării, cu atât mai mult cu cât se suprapune cu etapa de contrac- ție economică globală și a industriei.
Soluții
Posibile soluții de aplicat când te confrunți cu fenomenul de contracție a afacerii:
1. Redimensionează bugetul companiei.
Când aplici o scădere de venituri, în reajustarea bugetului, aplici, simul- tan, măsuri de limitare a pierderii; ast- fel vei avea un buget destul de flexibil în firmă care să îți permită o continua- re modestă a afacerii.
2. Dezvoltă structura de cheltu- ieli variabile și diminuează masa cheltuielilor fixe.
Ca de obicei, acest proces include etapa analizei operaționale și finan- ciare, cu identificarea cheltuielilor prin- cipale și a structurii acestora (fix+va- riabil): salarii, cheltuieli cu parcul auto, marketing, administrativ etc. Pe aceste categorii se lucrează, pentru a identi- fica măsuri de flexibilizare a cheltuie- lilor, respectiv corelarea acestora cu nivelul activității, a volumelor realizate.
3. Aplică tăieri de cheltuieli care nu influențează activitatea de bază și nu pun în risc continuarea afacerii.
Prioritatea este continuarea afa- cerii, de aceea insistăm că, în funcție de gravitatea situației, desigur, se im- pun ajustări asupra activității de bază, pe anumite linii de business, care trebuie să fie restructurate sau chiar înghețate, pentru a opri degradarea situației financiare
4. Identifică liniile de business cele mai profitabile și cu potențial pozitiv și acționează pentru stabili- zarea și creșterea acestora.
Recomand actualizarea perma- nentă la evoluția sectoarelor de activi- tate, identificarea de piețe și nișe care funcționează și, chiar, cresc în această perioadă și canalizarea eforturilor de marketing și vânzare către acestea.
5. In oglindă, decide, rapid, tăieri și suspendarea acelor activități care generează pierderi și nu sunt sus- tenabile, de sine stătător.
Concret, pot să ajute foarte mult discuții de planificare foarte transpa- rente cu clienții din portofoliu, pentru a înțelege dinamica industriilor în care aceștia activează, dar și să se reali- zeze o bugetare dinamică, cât mai exactă, pe baza portofoliului de clienți.
CONSULTANȚĂ
  26 .............................................................................................................................................. februarie 2021









































































   24   25   26   27   28