Page 18 - Revista ZIUA CARGO
P. 18

TRANSPORT EXPRES
Temeri privind riscul de îmbolnăvire cu COVID-19
  P oate că, în zona transportului expres, unde vehiculele pot fi conduse cu permis de catego- rie B, numărul celor care pot fi anga- jați în funcția de șofer este mai mare. Dar, dacă vrei experiență... lucrurile nu mai stau la fel. În plus, instabilitatea forței de muncă este chiar mai accen- tuată decât în cazul transporturilor gre- le. Riscul de accidente este mai mare,
iar furturile s-au înmulțit.
Iulia Hribal, director general Atlas Express & Logistic „Am crescut valoarea diurnei, pentru a motiva șoferii să plece în străinătate”
„În această perioadă, este destul de dificil, din punctul de vedere al dis- ponibilității șoferilor, deși nu în aceeași măsură ca anul trecut. Am trecut prin- tr-un proces, destul de anevoios, de angajare a șoferilor și de acoperire a locurilor disponibile și a fost extrem de dificil să îi mai motivăm să plece la muncă în afara țării. Problema a fost, în special, de natură medicală, legată de tot ceea ce ține de pande- mie și de condițiile de călătorie. Iar, pentru a-i stimula să plece la muncă în afara țării, am fost nevoiți să creș- tem valoarea diurnei. A fost cel mai la îndemână lucru pe care l-am putut face, dar și cel mai practic, într-un mo- ment în care venitul majorat era sin- gurul lucru pe care îl considerau su- ficient de important.
Pe segmentul nostru de transport, de până la 3,5 tone, gestionarea par- cărilor sau a locurilor de parcare nu este un lucru dificil. Ne putem mișca ușor cu acest tip de mașini, iar, dacă
e nevoie de parcări securizate, dispe- ceratul este cel care caută și îndrumă șoferii.
Aspectele principale pe care le apreciem, astăzi, la conducătorii auto țin de experiența profesională, corectitudine, loialitate și, nu în ultimul rând, de igiena personală.
În privința instrumentelor utilizate pentru urmărirea activității șoferilor sau pentru comunicare, sunt două as- pecte care trebuie luate în calcul. Pri- mul ține de comunicarea privind pro- blemele conducătorilor auto, apărute pe parcursul desfășurării activității zil- nice, cu privire la comenzile de încăr- care și de descărcare. În acest caz, comunicarea se face prin modalități clasice (de genul sms, de obicei totul în scris). În perspectivă, am contractat o aplicație legată de sistemul nostru ERP, care va permite comunicarea directă a comenzilor prin intermediul sistemului ERP, dar și comunicări directe între șoferi și dispeceri.
Cel de-a doilea aspect se referă la problemele tehnice, personale, care nu țin de activitatea de transport. În a- cest caz, comunicarea se face în mod direct, prin telefon. Avem serviciul de 24 de ore pentru acest tip de pro- bleme, astfel încât șoferii să nu se simtă abandonați, în afara țării.
Menționez că toți șoferii trec prin- tr-un program de instruire, înainte de a fi angajați, training care se finalizea- ză întotdeauna cu un test. Sesiunea de pregătire durează 4 ore și atinge toate aspectele muncii: stabilirea tra- seelor, primirea comenzilor, comunica- rea cu dispeceratul, reguli cu privire la plățile cu cardul companiei. Practic, sunt abordate toate aspectele activității.
În plus, activitatea fiecărui șofer nu începe până când nu i se face in- structajul cu privire la siguranță și se- curitate. Avem, de asemenea, politici de siguranță și de securitate, pe care fiecare mașină le are în portofoliul ei. Pe lângă acestea, există proceduri și date de contact pentru fiecare si- tuație extremă în parte, astfel încât șoferul să simtă și să știe că nu e sin- gur, în acea situație.
Urmărim, cu precizie, orele lucrate de către șofer, iar fiecare cursă nouă
este analizată, din punctul de vedere al timpului de tranzit, în funcție de cursa anterioară.
În cazul tipului de transport pe care îl facem noi, expres, cu mașini de pâ- nă la 3,5 tone, nu se poate aplica tot timpul consumul normat. Bonusăm șoferii care vin cu un consum bun, dar nu putem solicita un consum normat.
Încercăm să ne asigurăm ca șoferii să respecte viteza legală, să nu con- sume băuturi alcoolice, să aibă un comportament civilizat, la clienți și în parcări. Toate aceste aspecte privind conduita sunt stipulate, în primul rând, în regulamentul de ordine interioară. Mai mult, avem un act adițional la contractul de muncă, în care sunt trecute penalizări financiare, în ca- zul în care sunt dovedite abateri de la normele de comportament. De exemplu, viteza o verificăm în mo- mentul în care facem analiza lunară a fiecărui șofer, iar restul aspectelor, ce țin de educație, le mai controlăm prin avertismente, în momentul în care avem semnale de la alți șoferi sau de la clienți.
Ne-am confruntat cu blocaje în graniță doar în primele 3 zile de la implementarea noilor reguli privind prezentarea de teste COVID-19 negative.
Ulterior, după ce s-au deschis mai multe puncte de testare, lucrurile s-au reglat și timpii de așteptare nu au mai fost semnificativi.
În această perioadă, singurul stres pe care șoferii noștri l-au resimțit a fost cel legat de situația epidemiolo- gică din afara țării. În rest, activitatea noastră s-a desfășurat în același mod ca și înainte. Am încercat să echipăm toate mașinile cu măști, dezinfectant sau să le permitem să își achiziționeze din banii companiei toate aceste lu- cruri, daca nu ajungeau la sediul fir- mei. Mai mult, am conceput o serie de norme de comportament, pe care i-am rugat să le urmeze. În cazul în care au dat semne că nu se simțeau bine, îi aduceam urgent acasă. Din fericire, nu am avut niciun șofer bolnav.
Principalele riscuri cu care ne con- fruntăm aduc în prim plan furtul de marfă din mașină, jafurile la persoa- nele conducătoare de mașini de
  GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
18 .................................................................................................................................................. martie 2021












































































   16   17   18   19   20