Page 40 - Revista ZIUA CARGO
P. 40

   Florentin Bota, CEO CodexWorks Technologies
Predă ore de laborator de informatică la Universitatea Babeș-Bolyai, un punct important pe partea de cercetare fiind reprezentat
de inteligența artificială: „Impactul este mare, asigurând, în primul rând, o creștere
a productivității pe zona operațională. Un angajat poate gestiona, astfel, mult mai multă activitate, cu efort similar sau, chiar, mai mic decât înainte de implementare. Practic, ținta este să ajungem la stadiul în care plannerul doar confirmă că totul este în regulă, procesele desfășurându-se automat.”
  fice, cu ușurință, eventualele proble- me”, a completat Rareș Retegan.
Odată finalizată încărcarea, șoferul pozează marfa și scanează CMR-ul (fiecare camion este dotat cu scaner, acestea fiind conectate la aplicația de pe telefonul șoferului).
Soluția telematică existentă pe semiremorci (oferită de Transics) oferă informații în timp real și, astfel, key accountul de client poate vizualiza ce vehicul a preluat marfa clientului și unde se află.
Plannerii au informații, în timp real, în ceea ce privește profitabilitatea cursei, orele de condus disponibile ale șoferului, poziția vehiculului.
ERP-ul calculează profitabilitatea fiecărei curse, atât pentru camioanele proprii, cât și pentru subcontractori.
„CMR-ul este încărcat, automat, în sistem, după scanare, și lucrăm la o funcționalitate care să asigure tri- miterea, de asemenea automată, a acestuia către client. Totodată, infor- mațiile completate de către șofer, pre- cum numărul paleților și masa mărfu- rilor încărcate, sunt actualizate în ERP, astfel încât să putem, de exemplu, adăuga marfă, dacă acest lucru este posibil”, a completat Rareș Retegan.
Comanda este segmentată pe diferitele etape ale transportului – ca- mion propriu, tren, subcontractori, pen- tru național și internațional. Pe fiecare etapă, este respectată aceeași proce- dură pe aplicația de mobil pentru șo- feri, cu excepția trenului, pentru care se generează PO (purchase order). La descărcare, este scanat din nou CMR-ul completat. Toate documentele și pozele pot fi vizualizate de către persoanele responsabile din cadrul firmei și, totodată, sunt arhivate, pentru a putea avea un istoric precis al ope- rațiunilor efectuate.
„Pe măsură ce alocăm camioanele, la planificare, acestea nu mai sunt dis- ponibile, însă apar ca disponibile după momentul (ziua, ora) la care este plani- ficată descărcarea, pentru respectiva
comandă”, a explicat Rareș Retegan. Tot într-un viitor foarte apropiat, RET își propune să genereze automat PO pentru activitatea fiecărui subcon- tractor. Iar următorul pas va fi să gene- reze automat și factura (autofactură) și furnizorul va avea de făcut doar
obiecții, dacă va fi cazul.
La sfârșitul fiecărei zile, sunt verificate comenzile finalizate, iar facturile sunt generate automat.
De asemenea, tot automat, factu- rile sunt transmise prin e-mail către clienți.
„Comenzile clienților care au factu- rarea cumulativă setată nu vor apărea în lista curselor facturabile individual automat”, a completat Rareș Retegan.
Mai puține greșeli, mai puțină intervenție umană
Avantajele noului ERP sunt eviden- te pentru companie, însă obiectivele pentru viitor sunt mult mai ambițioase.
„Am eliminat greșelile umane, cum ar fi, de exemplu, să uiți să facturezi
o comandă finalizată. Practic, acum vedem toate comenzile finalizate (fac- turabile). Totodată, înainte, aveam două persoane pentru facturat. Odată introdusă facturarea automată, în urmă cu doi ani, am redus la mai puțin de jumătate nevoia de intervenție umană și facturăm cu aproximativ 10 milioane de euro în plus pe an”, a spus Rareș Retegan.
Noul soft înseamnă și informații în timp real pentru clienți, care acum pot primi, de exemplu, factura și CMR-ul în ziua descărcării.
Având informații precise legate de profitabilitatea pe fiecare cursă apar și alte posibilități de motivare. „Dispe- cerii sunt bonusați în funcție de îndep- linirea targetului, care este stabilit pe marjă, și nu pe cifră de afaceri. Fiecare vede marja pe care o generează”, a arătat managerul RET.
Ca măsură de precauție, dispece- ratul primește rapoarte și în legătură cu semiremorcile care nu au fost uti- lizate o perioadă mai lungă. Astfel, scade riscul ca o semiremorcă să fie uitată printr-un terminal.
Iar investițiile sunt, astăzi, mult mai bine argumentate.
„De exemplu, la acest moment, dorim să achiziționăm noi semiremorci și analizăm, pe baza rapoartelor de profitabilitate, unde ar fi mai bine să le alocăm – intermodal, sau pe partea de circuit cu tracționiști. Avem, acum, o imagine clară, bazată pe istoric”, a declarat Rareș Retegan.
RET face, deja, primii pași pentru a intra în faza doi – implementarea AI (inteligență artificială), ținta fiind ca partea de planning să fie realizată automat de către soft (alocarea mărfurilor pe camioane).
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
 40 .................................................................................................................................................. martie 2021
PIAȚĂ ȘI COMPANII




































































   38   39   40   41   42