Page 49 - Revista ZIUA CARGO
P. 49

    „Conform noilor reguli, companiile vor fi responsabile, din punct de vedere legal, de evitarea și limitarea riscurilor, în întregul lor supply chain. Acestea vor oferi victimelor dreptul legal de a susține și de a solicita despăgubiri și vor asigura echitatea, condiții loiale de concurență și claritate juridică pentru toate întreprinderile, lucrătorii și consumatorii ”, a precizat raportorul Lara Wolters.
Amenzi pentru companiile răspunzătoare
Deputații europeni subliniază, de asemenea, că, pentru a garanta ac- țiuni reparatorii efective față de victi- me, companiile ar trebui să fie răspun- zătoare pentru acțiunile lor și să fie amendate, în cazul în care au cauzat prejudicii sau au contribuit la realizarea lor, cu excepția cazului în care pot do- vedi că au acționat în conformitate cu obligațiile de due diligence și au luat măsuri care să prevină astfel de proble- me. Drepturile victimelor sau ale păr- ților interesate din țările terțe (care sunt extrem de vulnerabile) ar trebui să fie, de asemenea, mai bine protejate.
„O nouă lege privind due diligen- ce-ul corporativ va stabili standardul pentru o conduită responsabilă a afa- cerilor în Europa, și nu numai. Compa- niile nu vor mai putea face rău oame- nilor și mediului, fără a fi trase la răspundere”, a declarat raportorul Lara Wolters (Grupul S&D, Tările de Jos).
Actul normativ adoptat de Guvernul german
Dacă la nivelul UE legislația este în pregătire, Germania a adoptat un act normativ prin care dorește asigu-
rarea unei mai bune protecții a drep- turilor omului, în întregul supply chain al companiilor autohtone. În acest con- text, firmele vor trebui să instituie me- canisme de plângere și să raporteze activitățile lor, iar noile reglementări se vor aplica, începând cu 2023, pen- tru organizațiile cu cel puțin 3.000 de angajați și, ulterior, în cazul compani- ilor cu un personal de cel puțin 1.000 de oameni.
„Companiile din Germania câștigă bani din articole produse în alte părți ale lumii. De aceea, poartă și respon- sabilitatea de a se asigura că dreptu- rile omului sunt respectate, de-a lungul lanțurilor lor de aprovizionare. Proiec- tul de legislație privind due diligence-ul corporativ în supply chain va obliga companiile germane să își îndepli- nească mai bine responsabilitatea glo- bală”, arată autoritățile germane.
De menționat că noua legislație va aborda, de asemenea, dezavan- tajele competitive suferite de compa-
niile care investesc, deja, în mod vo- luntar, în gestionarea durabilă a lan- țului de aprovizionare.
Ce reglementează, concret, legea privind supply chainul?
În conformitate cu prevederile noii legislații, responsabilitatea companiilor se extinde de-a lungul întregului lanț de aprovizionare, gradat, în conformi- tate cu oportunitățile pe care le au de a exercita influență. Trebuie, astfel, să își îndeplinească obligațiile, în do- meniul propriu de afaceri și față de furnizorii lor direcți. Furnizorii indirecți sunt implicați imediat ce compania pri- mește rapoarte justificate de încălcări ale drepturilor omului, la acel nivel.
Legislația germană transpune în dispoziții concrete modul în care com- paniile trebuie să își respecte obliga- țiile de due diligence, în domeniul drepturilor omului. Aceasta implică analiza riscurilor legate de drepturile omului, luarea de măsuri pentru preve- nirea și atenuarea încălcărilor dreptu- rilor omului, stabilirea mecanismelor de plângere și raportarea activităților lor.
De asemenea, se are în vedere și protecția mediului, unde riscurile de mediu pot duce la încălcări ale dreptu- rilor omului.
De menționat că Franța a adoptat astfel de reglementări în urmă cu mai mulți ani, Țările de Jos au adoptat o lege similară, iar state precum Finlanda, Luxemburg, Danemarca și Austria au început să ia în considerare propriile reguli în zona de supply chain.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro
 martie 2021 .................................................................................................................................................. 49
 ACTUALITATE
















































































   47   48   49   50   51