Page 22 - Revista ZIUA CARGO
P. 22

   Majoritatea statelor membre UE și-a dezvoltat o rețea de stații de alimentare CNG/LNG, iar, în prezent, în Europa, sunt 4.000 de stații CNG – în timp ce în România sunt numai 3. Totodată, în timp ce, în Europa, sunt 400 stații LNG, România nu deține nicio stație
de alimentare LNG.
CORIGENȚI LA REȚEA
Va juca România
cartea CNG?
Italia – 1.284... Germania – 849... Bulgaria – 116... România – 3...
sau numărul de stații CNG disponibile. „Mi se pare cel puțin rușinos ca, în situația în care țara noastră deține rezerve de gaz și exportă un produs de calitate, pe acest segment, să ne aflăm în coada Europei”, afirmă Radu Dinescu, secretar general UNTRR. Dar lucrurile se pot schimba... dacă există interes. Cine ar avea de câștigat?
 B eneficiile pot fi majore, în opinia secretarului general UNTRR, pornind de la gene- rarea de noi locuri de muncă și de la soluții puse la dispoziția cărăușilor, pentru un avantaj competitiv nou, și ajungând până la protecția mediului. „Să nu uităm că industria transportu- rilor reprezintă principalul exportator de servicii din România, cu o contri- buție de 5,53 miliarde de euro, în 2020. Iar balanța noastră comercială este, constant, dezechilibrată. Un motiv suficient de puternic pentru ca acest segment, integral privat, să fie privit cel puțin cu atenție de autorități, care ar trebui să îi ofere instrumentele necesare pentru a concura cu firmele de transport din alte state europene, astfel încât să poată continua să contribuie la PIB, în aceeași măsură,
măcar.”
Sprijinul poate fi primit,
de această dată,
chiar din fonduri europene.
Este motivul pentru care UNTRR solicită (deja, de câteva luni) Guver- nului României includerea transpor- turilor rutiere în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care va fi transmis Comisiei Europene,
pentru finanțarea prioritară a digitali- zării și a achiziției de vehicule comer- ciale licențiate de transport rutier de marfă (peste 2,5 tone) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bază de gaz na- tural comprimat/lichefiat (CNG/LNG), iar, în viitor, și a celor pe bază de hi- drogen, precum și pentru dezvoltarea de stații de alimentare CNG/LNG.
Radu Dinescu: „Nu cred că ar trebui să așteptăm ca alte state să aibă solicitări similare privind CNG sau LNG, pentru simplul motiv că și-au rezolvat, deja, această problemă.”
Secretarul general UNTRR a subli- niat că ar fi o oportunitate istorică pen- tru sectorul transporturilor rutiere din România să primească sprijin din partea mecanismului UE, pe baza Planului Național de Redresare și Reziliență, pregătit de Guvern, stabilind prioritățile naționale de reformă și investiții, până în 2026. „Noul mecanism oferă Româ- niei posibilitatea fără precedent de a sprijini redresarea firmelor românești de transport rutier, în urma crizei pro- vocate de pandemia de COVID-19, și de a realiza tranziția verde în domeniul transporturilor rutiere, prin sprijinirea
transportatorilor rutieri români să achi- ziționeze vehicule cu combustibili alter- nativi, pe modelul programelor de sprijin acordate de alte state membre”, preci- zează UNTRR.
Subvenții cu vechime, deja, în UE
State precum Franța și Germania oferă, de mult timp, subvenții transpor- tatorilor autohtoni, pentru achiziționa- rea de camioane CNG/LNG, prin pro- grame de subvenționare, acoperind până la 40% din costul vehiculului (Germania), prin exceptarea vehicu- lelor CNG/LNG de la plata taxelor de drum și prin instituirea unui nou bonus, la achiziția de vehicule ecologice, sau pentru finanțarea prin leasing opera- țional a vehiculelor grele electrice și a celor care funcționează pe bază de hidrogen (Franța).
În ciuda pierderilor și incertitudinii economice, transformarea sectorului transporturilor rutiere va continua, chiar, în ritm accelerat, în domeniul decarbonizării, având în vedere obiec- tivele europene ambițioase ale Pac- tului Verde European, iar presiunea este foarte mare pentru a realiza o reducere cu 90% a emisiilor, până în 2050.
Conform UNTRR, tranziția verde, prin decarbonizarea transporturilor ru- tiere din România, este unul dintre do- meniile prioritare pentru țara noastră.
Iar, în acest sens, sunt indicate subvenționarea achiziției de vehicule CNG/LNG cu 50% din cost și dezvol-
 22 ........................................................................................................................................................ mai 2021
ACTUALITATE











































































   20   21   22   23   24