Page 23 - Revista ZIUA CARGO
P. 23

  Radu Dinescu
tarea unei rețele de stații de alimentare CNG/LNG, la un nivel similar celorlalte state membre UE.
Singura soluție reală a momentului, pentru distanțe lungi
„Transportatorii români doresc să investească în vehicule ecologice, iar, la acest moment, CNG/LNG reprezin- tă singura soluție fezabilă importantă pentru companiile românești, care operează transporturi rutiere interna- ționale în UE, având în vedere faptul că, pe distanțe lungi, vehiculele elec- trice nu sunt viabile, din punct de ve- dere economic”, arată UNTRR.
Echivalentul energetic al unui re- zervor de motorină de 1.200 l (uzual pentru transportul rutier pe distanțe lungi) este dat de 24 de tone de baterii,
ceea ce reprezintă sarcina utilă pentru un camion standard în UE. În acest moment, singura soluție fezabilă pentru transportatorii rutieri o reprezin- tă vehiculele pe gaz natural comprimat (Compressed Natural Gas-CNG) sau gaz natural lichefiat (Liquified Natural Gas-LNG), care sunt diferite de GPL – Gaz Petrolier Lichefiat (Liquified Petroleum Gas-LPG). În prezent, gazul natural este cel mai rentabil mod de reducere a emisiilor de CO2, iar bio-CNG/LNG, produse din deșeuri, pot ajuta România să își reducă am- prenta de carbon și să devină un con- tribuitor important la economia circu- lară europeană, unul dintre obiectivele tranziției verzi indicate în Ghidul CE pentru statele membre, privind planu- rile naționale de redresare și reziliență.
UNTRR solicită Guvernului Româ- niei valorificarea pragmatică și concre- tă a sprijinului financiar important acordat de UE prin Pachetul de redre- sare-NextGenerationEU, respectiv alo- carea a 5 miliarde de euro pentru sectorul transporturilor rutiere, prin Planul Național de Redresare și Rezi- liență, în următorii 3 ani, pentru digi- talizare și reînnoirea a jumătate din flota României de vehicule comer- ciale licențiate de transport rutier de marfă (peste 2,5 tone) și persoane
(peste 1+9 locuri) pe bază de gaz na- tural comprimat/lichefiat (CNG/LNG) și pentru dezvoltarea a 100 de stații de alimentare CNG/LNG, în România.
„Subvențiile ar ajuta cărăușii români să aibă acces la o soluție care pre- supune costuri mai mici de operare, reprezentând un semnal pozitiv pe care l-ar primi într-o perioadă cu multe pro- vocări generate de pandemie și Pache- tul Mobilitate 1. Până la urmă, nu ar be- neficia decât de avantaje de care alte companii de transport europene bene- ficiază deja”, a subliniat Radu Dinescu, menționând că la nivel European pro- blema gazului natural nu a fost încă tranșată. „CE își propune niște ținte foar- te ambițioase legate de hidrogen și vehi- cule electrice, dar nu sunt foarte realiste, dacă ne uităm la următorii 5 sau 10 ani, ținând cont că soluțiile pe aceste seg- mente pentru vehicule grele nu se află decât în faza de proiect. În acest context, gazul reprezintă o soluție viabilă de tranziție pentru următorii 10-15 ani. În plus, stațiile CNG pot fi ușor adap- tate pentru hidrogen”, a concluzionat secretarul general, subliniind că totul se poate face cu bani europeni... dacă autoritățile române vor investi... interes.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro PUBLICITATE
  ACTUALITATE























































































   21   22   23   24   25