Page 49 - Revista ZIUA CARGO
P. 49

  care să lucreze numai de acasă, colegi care să aleagă să lucreze com- binat, sau cei care vor fi permanent în linia întâi, la serviciu. Provocări di- ferite, modalități diferite de a stabili obiective și de a oferi feedback, ritmuri diferite de întâlnire unu la unu și mo- dalități noi de organizare a întâlnirilor de echipă.
Unul dintre aspectele despre care se vorbește mai puțin este stresul major la care s-au supus managerii, în această perioadă, prin presiunea pe care o pus-o, singuri, pe ei înșiși.
Care este sursa acestor presiuni? Uneori a fost nevoia accentuată de control, lipsa de încredere în capaci- tățile oamenilor din echipă, care a adus cu sine o sumedenie de îndoieli și de lucru suplimentar. În cazul altor manageri, a fost vorba de grija exa- gerată pentru colegii lor, preocuparea de a-i ține conectați și motivați, pre- ocuparea pentru continuitatea activită- ților de front-line, mai ales că, dacă se îmbolnăvea un coleg, trebuia trimis acasă un întreg schimb de lucru. Și multe alte provocări legate de as- pecte emoționale ale acestei perioa- de, resimțite de cei care au respon- sabilitatea conducerii oamenilor.
Lucrul de la distanță a evidențiat și alte aspecte de care, poate, nu se simțea atât de multă nevoie, înainte de pandemie.
• Nevoia de a deveni selectivi în privința ședințelor pe care le convo- căm și a celor pe care îi invităm să participe la aceste ședințe. De cele mai multe ori, oamenii se plâng de ședințe „back-to-back”, programate fără a avea între ele nici măcar cinci minute de pauză. Sau ședințe progra- mate unele peste celelalte, în care ești pur și simplu invitat să participi și ți se predă, fără drept de apel, respon- sabilitatea de a alege la care poți fi prezent sau nu.
• Nevoia de a dota oamenii cu echipamente de lucru care să-i men- țină productivi: de la un scaun ergo- nomic, la un laptop mai performant, la asigurarea unui abonament de date pentru calitatea internetului care să permită lucrul online permanent.
• Nevoia de a ține cu adevărat cont de situația familială a oamenilor din echipa ta: nu toți au copii mici, dar unii au. Nu toți au o relație echilibrată acasă și, poate, sunt în situații tensio- nate, care fac imposibilă conviețuirea 24 din 24, potențial atenuat, înainte, prin prezența cel puțin a unui membru al familiei, peste zi, la serviciu. Unii au membrii familiei în vârstă care locuiesc cu ei și în prezența cărora este dificil
Madi Rădulescu
timentul de nesiguranță a locului de muncă, mai ales în absența informației sau a comunicării regulate și transpa- rente, poate să ridice considerabil nivelul de anxietate în cadrul echipelor.
• Nevoia de organizare mult mai transparentă și nevoia de simplifi- care: eliminarea sarcinilor care nu sunt esențiale, crearea de modalități de schimb de informație mult mai efi- ciente, de tip cloud sau shared points. Accesul la anumite documente și lupta de zi cu zi cu diferite bariere impuse de nevoia de siguranță cibernetică, pentru care nu toate companiile au bine puse la punct sisteme IT, poate crește considerabil nivelul de frustrare și de tensiune în rândul oamenilor.
• Nevoia de discuții unu la unu în mod regulat cu fiecare dintre mem- brii echipei, pentru a vedea cum se simt, dacă au dificultăți și de ce natură, dacă au anumite situații speciale de care trebuie să se țină cont.
• Nevoia de a continua progra- mele de dezvoltare și învățare și reorientarea acestora de la abilități tehnice, către aspecte de dezvoltare personală, care să augmenteze capa- citatea oamenilor de a face față aces- tei perioade.
• Nevoia de a ține seama de obo- seala de ecran. Vom constata, proba- bil, în curând, că foarte mulți dintre noi am dezvoltat, în această perioadă, afecțiuni legate de ochi și de capa- citatea de concentrare. Nu putem sta conectați în fața ecranului 8-10 ore pe zi. Lucrul de la birou ne îndepărta această capcană, deoarece avea multe pauze sau ședințe față în față. Totul se petrece în fața ecranului.
În esență, marele dezavantaj resimțit în companii pare a fi nevoia de schimbare a stilului de leadership.
Dacă ne uităm, însă, din perspec- tiva schimbărilor organizaționale care vor veni oricum, prin accelerarea digi- talizării și prin schimbarea mediului economic și social în ansamblul său, lucrul de acasă declanșat brusc, așa cum s-a întâmplat în 2020, este, pro- babil, mijlocul cel mai la îndemână pentru schimbările de paradigmă de care aveam, acum, nevoie. Am uitat, probabil, prinși în agitația creată de pandemie, că aceste schimbări trebu- iau oricum făcute.
Generațiile tinere au nevoie de un mediu de lucru mult mai flexibil. Pentru că, acum, suntem mult mai bine pre- gătiți.
Madi RĂDULESCU
MBA, PCC managing partner MMM Consulting madi.radulescu@mmmconsulting.ro
să te concentrezi și să rămâi productiv. Iar unii locuiesc singuri și se izolează, acest aspect afectând starea lor men- tală și emoțională. Lucrul în prezența familiei poate cere o capacitate de concentrare mult mai mare. Copiii mici generează întreruperi de care părinții lor nu pot să nu țină seama.
• Potențialul crescut de burnout. Pentru a fi echilibrat în activitățile tale zilnice, pentru a lua pauze de relaxare și de deconectare, pentru a face sport sau avea o dietă corespunzătoare, este nevoie de o disciplină personală importantă. Este o nevoie reală de a fi atenți și de a surprinde semnalele de burnout pe care le vedem la cole- gii noștri, pentru a putea evita compli- cații legate de sănătate.
• Nevoia de a face schimbări în felul în care stabilim obiective, ră- mânem aproape unii de ceilalți și ne oferim feedback. Plutește, de foarte multe ori, în aer sentimentul de neîn- credere că oamenii lucrează cu ade- vărat și asta afectează considerabil sentimentul de echipă și de încredere reciprocă.
• Nevoia de a găsi mecanisme frecvente de conectare și de men- ținere a unui spirit de echipă, fără să fim întotdeauna focalizați doar pe discuții legate de serviciu.
• Nevoia de a sesiza îngrijorarea oamenilor în privința viitorului lor și a stabilității companiei în care lucrea- ză. E mult mai greu, de la distanță, să simți care este „starea națiunii”. Sen-
mai 2021 ...................................................................................................................................................... 49
 CONSULTANȚĂ










































































   47   48   49   50   51