Camioanele, interzise în weekend (proiect de lege). UNTRR se opune

Un proiect de lege inițiat de senatorul Marcel Vela, fost ministru de Interne în Guvernul Orban, prevede modificarea Codului rutier (OUG 195/2002) astfel încât  transportul rutier de mărfuri să fie interzis, în perioada weekendului, pe tot parcursul anului.

Concret, propunerea legislativă prevede introducerea restricțiilor de circulație pe toată rețeaua de drumuri naționale pentru autovehiculele cu MTMA mai mare de 7,5 tone, astfel:
  • în zilele de vineri, în intervalul orar 15.00-21.00;
  • în zilele de sâmbătă, în intervalul orar 09.00-21.00;
  • în zilele de duminică, în intervalul orar 09.00-21.00;
  • în ziua premergătoare unei sărbători legale, în intervalul orar 15.00-21.00;
  • în zilele de sărbătoare legală, în intervalul orar 09.00-21.00.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) se opune adoptării în Parlament a unei astfel de modificări a Codului rutier și a lansat un sondaj în rândul membrilor săi.

Argumentele senatorului Marcel Vela

Iată argumentele senatorului Marcel Vela pentru instituirea restricției de circulație în weekend pentru camioane:

Expunere de motive

Organizaţia Mondială a Sănătăţii a comunicat că 1,35 milioane de persoane îşi pierd viaţa, anual, în accidente rutiere. În plus, 50 de milioane de persoane sunt rănite grav ca urmare a accidentelor rutiere.

Conform unui raport al Consiliului European pentru Siguranţa Transporturilor, România se afla în anul 2019 pe ultimul loc în clasamentul siguranței rutiere, cu cel mai mare număr de persoane decedate raportat la 1 milion de locuitori (96 de decese, mult peste media europeană, de 51 de decese la un milion de locuitori).

Indicele de mortalitate rutieră, definit ca numărul de persoane decedate înregistrate în medie la 100 de accidente rutiere grave, s-a menţinut constant în perioada 2019-2021, infrastructura rutieră fiind subdimensionată față de numărul mare de mijloace de transport existente la nivelul întregii țari.

La sfârșit de săptămână și în sărbătorile legale se înregistrează valori crescute de trafic spre destinații turistice, de agrement, ori cel din zona urbană spre cea rurală și invers. Astfel, traficul autoturismelor se suprapune cu circulația intensă al TIR-urilor de pe toate drumurile naționale rezultând blocaje, circulație îngreunată, consum mare de carburant, poluarea mediului și numeroase accidente soldate cu pierderi de vieți omenești.

Având în vedere că în statele vecine și în întreaga Uniune Europeană există restricții de circulație la sfârșit de săptămână, România este supusă presiunii traficului mare de mărfuri dinspre Peninsula Balcanică și Turcia spre centrul și vestul Europei.

Prin  libera circulație de pe teritoriul României, pe lângă riscul crescut de accidente, generate direct sau indirect de autovehiculele de mare tonaj, la fiecare început de săptămână se formează coloane mari de camioane în toate punctele de trecere a frontierei din vestul țării, blocându-se în mod artificial, traficul autoturismelor și al românilor care circulă sau locuiesc în alte state din Uniunea Europeană. În prezent, timpii de așteptare în frontiera din vestul României sunt și de peste două ore din cauza presiunii mari pentru funcționarii maghiari care deservesc punctele de control vamal și polițiștii de frontieră, în Ungaria traficul fiind restricționat la sfârșit de săptămână.

În mod principal, propunerea legislativă vine și ca răspuns firesc la valul de accidente rutiere grave şi foarte grave, cu pagube materiale și multe pierderi de vieți omenești, înregistrate în România la sfârşit de săptămână şi în perioada sărbătorilor legale, multe dintre ele fiind generate chiar de traficul de mare tonaj.

Datele statistice pentru accidentele rutiere înregistrate în România la sfârșit de săptămână sunt printre cele mai mari din Uniunea Europeană:

  • în anul 2019, au fost înregistrate 13.472 de accidente, în care și-au pierdut viața 874 victime și 3.692 de participanți la trafic au fost răniți grav;
  • în anul 2020, au fost înregistrate 9.747 de accidente, în care și-au pierdut viața 738 victime și 2.411 de participanți la trafic au fost răniți grav;
  • în anul 2021, au fost înregistrate 11.608 de accidente, în care și-au pierdut viața 769 victime și 1.700 de participanți la trafic au fost răniți grav;
  • în anul 2022, în perioada 1 ianuarie-15 noiembrie, au fost înregistrate 10.549 de accidente, în care și-au pierdut viața 561 victime și 1.463 de participanți la trafic au fost răniți grav.

În consecință, pentru a salva vieți, pentru a încuraja turismul național, pentru a mări siguranța traficului pietonal și rutier, pentru a reduce valorile mari de trafic și poluarea mediului, cât și pentru a nu se mai aglomera punctele de trecere a frontierelor din România, proiectul de lege propune interzicerea traficului autovehiculelor de mare tonaj, astfel încât sa fie respectați și timpii de odihnă ai șoferilor după perioadele de condus neîntrerupt, astfel:

  • în zilele de vineri, în intervalul orar 15.00-21.00;
  • în zilele de sâmbătă, în intervalul orar 09.00-21.00;
  • în zilele de duminică, în intervalul orar 09.00-21.00;
  • în ziua premergătoare unei sărbători legale, în intervalul orar 15.00-21.00;
  • în zilele de sărbătoare legală, în intervalul orar 09.00-21.00 .

Totodată, pentru bunul mers al traficului național strategic, cât și pentru a nu fi afectate serviciile publice ori nevoile de interes major, propunem ca să fie exceptate de la restricțiile prezentate mai sus următoarele categorii de transporturi:

  • transporturile de animale vii şi de produse perisabile de origine animală şi vegetală;
  • vehiculele care participă la intervenţii în cazuri de urgență, stări de necesitate, sau situații de forţă majoră;
  • transporturile funerare;
  • transporturile poştale și de curierat;
  • transporturile de echipamente de prim ajutor; 
  • transporturile necesare pentru lucrările de infrastructură;
  • transporturile de mărfuri sub temperatură controlată; 
  • transporturile pentru tractări de vehicule avariate;
  • transporturile pentru distribuirea de apă şi hrană în zonele calamitate; 
  • transporturile cu vehicule specializate destinate salubrizării și deszăpezirii;
  • transporturile de apă îmbuteliată; 
  • transporturile de produse provenite din exploatări agricole; 
  • transporturile speciale definite conform legii;
  • transporturile militare naționale și multinaţionale, atestate de către autoritățile competente.

Proiectul de lege este în consonanță cu legislația europeană și restricțiile sunt similare, sau chiar mai permisive față de alte state din Europa.

 Pentru comparație, vă prezentăm următoarele reglementări legislative din Uniunea Europeană:

  • în Ungaria (principala graniță unde se aglomerează toate punctele de trecere a frontierei) sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 7,5 tone, pe toată rețeaua de drumuri, după cum urmează:

– sâmbăta, în intervalul orar 15.00-24.00;

– duminica, în intervalul orar 00.00-22.00;

– în perioada 01.07-31.08, de la ora 22.00 în ziua premergătoare unei sărbători legale, până la ora 2200, în ziua sărbătorii;

  • în Slovacia sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu mtma mai mare de 7,5 tone, pe autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale clasa 1, după cum urmează:

– duminica și în zilele de sărbătoare legală, în intervalul orar 00.00-22.00;

– în perioada 01.07-31.08, sâmbăta, în intervalul orar 07.00-19.00; 

  • în Austria sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele cu remorcă, având mtma mai mare de 3,5 tone, precum și pentru autovehiculele și vehiculele  articulate cu masa mai mare de 7,5 tone, pe toată rețeaua de drumuri, cu excepția traseelor exclusiv din cadrul transportului combinat pe o rază de 65 km de anumite gări de expediție, după cum urmează:

– sâmbăta, în intervalul orar 15.00-24.00;

– duminica și în zilele de sărbătoare legală, în intervalul orar 00.00-22.00;

  • în Germania sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 7,5 tone, după cum urmează:

– sâmbăta, în intervalul orar 07.00-20.00, pe unele rețele de drumuri;

– duminica și în zilele de sărbătoare legală, în intervalul orar 00.00-22.00, pe toată rețeaua de drumuri;

  • în Cehia sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 7,5 tone, pe autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale clasa 1, după cum urmează:

– vinerea, în intervalul orar 07.00-21.00;

– sâmbăta, în intervalul orar 07.00-13.00;

– duminica și în zilele de sărbătoare legală, în intervalul orar 13.00-22.00;

  • în Polonia sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 12 tone, pe toată rețeaua de drumuri, după cum urmează:

– vinerea, în intervalul orar 18.00-22.00;

– sâmbăta, în intervalul orar 08.00-14.00;

– duminica și în zilele de sărbătoare legală, în intervalul orar 08.00-22.00;

– în ziua premergătoare unei vacanțe, în intervalul orar 18.00-22.00;

  • în Elveția sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 3,5 tone, pe toată rețeaua de drumuri, în tot cursul anului, în intervalele orare 00.00-05.00 și 22.00-24.00; 
  • în Franța sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 7,5 tone, cu excepția vehiculelor speciale și a vehiculelor agricole, pe toată rețeaua de drumuri, după cum urmează:

– sâmbăta, în intervalul orar 22.00-24.00;

– duminica și în zilele de sărbătoare legală, în intervalul orar 00.00-22.00;

– lunea, în intervalul orar 22.00-24.00;

– marțea, în intervalul orar 00.00-22.00;

– în ziua premergătoare unei sărbători legale, în intervalul orar 22.00-24.00;

  • în Italia sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 7,5 tone, pe toată rețeaua de drumuri, după cum urmează:

– sâmbăta, în intervalul orar 08.00-16.00;

– duminica, în intervalul orar 07.00-22.00;

  • în Luxemburg sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 7,5 tone, după cum urmează:

– sâmbăta, în intervalul orar 21.30-24.00, pe sensul către Franța;

– sâmbăta, în intervalul orar 23.30-24.00, pe sensul către Germania;

– duminica, în intervalul orar 00.00-21.45, pe toată rețeaua de drumuri;

  • în Croația sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 7,5 tone, pe unele rețele de drumuri, după cum urmează:

– sâmbăta, în intervalul orar 04.00-14.00;

– duminica, în intervalul orar 06.00-22.00;

  • în Bulgaria sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă cu masa mai mare de12 tone, pe unele rețele de drumuri, după cum urmează:

– vinerea, în intervalul orar 17.00-20.00;

– sâmbăta, în intervalul orar 10.00-14.00;

– duminica, în intervalul orar 14.00-20.00;

  • în Grecia sunt instituite restricții de circulație pentru autovehiculele de transport marfă, după cum urmează:

– pentru autovehiculele cu masa  mai mare de 1,5 tone, vinerea în intervalul orar 16.00-21.00 și duminica, în intervalul orar 15.00-22.00, pe unele rețele de drumuri;

– pentru autovehiculele cu masa mai mare de 7,5 tone, duminica, în intervalul orar 00.00-22.00, pe toată rețeaua de drumuri.

Față de cele prezentate, considerăm că o reglementare legislativă în sensul celor prezentate mai sus, este utilă și necesară cât mai urgent și în România.

Iniţiator,

Ion Marcel Vela

 Senator PNL

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.