UNTRR a solicitat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, să inițieze urgent un alt proiect de Ordonanță de Guvern, prin care să se modifice și pct. 1 al art. 77 din OG 27/2011, „pentru o aplicare fără posibilitatea unor interpretări eronate” a Convenției CMR.
În urmă cu câteva săptămâni a avut loc o schimbare în legislația românească în domeniul transporturilor. Intenția legiuitorului a fost de a crește limita de răspundere standard cunoscută a transportatorului în transportul intern românesc de la 2,5 USD/kg la standardul CMR, adică 8,33 DST/kg.
Noile reglementări lasă, însă, loc de interpretare, pentru că, la citire, s-ar putea presupune că nu mai există o limită de răspundere pe kg. Sau, altfel spus, transportatorul rămâne fără o limită de răspundere care să îl protejeze în transportul intern. Iar acest lucru creează în prezent o mare incertitudine juridică în industria de transport și logistică.
Iată argumentele din solicitarea semnată de secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu, și transmisă, în acest context, ministrului Transporturilor:
„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România salută măsura luată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii de a aplica prevederile Convenției CMR la transporturile naționale, măsură aplicată prin Ordonanța 3 din 2024.
Prin Ordonanța 3/2024 s-a abrogat articolul 77 (2) din Ordonanța 27/2011, prin care la transportul național de marfă se aplică prevederile Convenției CMR însă despăgubirile erau plafonate la 2,5 USD per kilogram greutate brută lipsă.
Pentru a evita orice interpretare eronată, considerăm necesară indreptarea erorii materiale prin care s-a omis abrogarea excepției și din articolul 77 (1) al Ordonanței 27/2011 «cu excepția celor prevăzute la art. 23 pct. 3».
(…) Având în vedere acest aspect, vă rugăm să dispuneți modificarea art. 77, pct. 1, după cum urmează:
«Art. 77 (1) Dispozițiile art. 1 pct. 2 și 3, precum și ale art. 2-30 și 32-41 din Convenția referitoare la contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele (CMR), semnată la Geneva, Elveția, la 19 mai 1956, la care România a aderat prin Decretul 451/1972, denumită în continuare Convenția CMR, sunt aplicabile transporturilor rutiere naționale contra cost de mărfuri.»
Această modificare este necesară pentru aplicarea corectă și uniformă a Convenției CMR, care specifică la art. 23, pct. 3: «Totuși, despăgubirea nu poate depăși 8,33 unități de cont pe kg de greutate brută lipsă».
În acest context, UNTRR solicită inițerea urgentă a unei alte Ordonanțe prin care să
se modifice și punctul 1 al art. 77, pentru o aplicare fără posibilitatea unor interpretari
eronate.”