UNTRR și IRU încurajeazã transportatorii rutieri sã utilizeze sistemul TIR în cadrul operațiunilor de transport rutier între Uniunea Europeană (UE) și Marea Britanie, pentru reducerea timpilor de așteptare și a costurilor.
Iată precizările, în comunicatul UNTRR transmis ZIUA CARGO:
„Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) și Uniunea Internaționalã a Transporturilor Rutiere (IRU) încurajeazã transportatorii rutieri sã utilizeze sistemul TIR pentru eficientizarea controalelor vamale în cadrul operațiunilor de transport între Uniunea Europeanã (UE) și Marea Britanie.
În luna februarie 2021, o firmã de transport rutier polonezã a realizat cu succes un transport de produse medicale între Polonia și Marea Britanie folosind sistemul TIR, în condițiile în care lanțul logistic dintre UE și Marea Britanie este îngreunat din cauza documentelor solicitate de Brexit, întârzieri, lipsa brokerilor vamali și a garanțiilor de tranzit.
Sistemul TIR ar putea face o diferențã realã pentru companiile care efectueazã transporturi rutiere între UE și Marea Britanie, întrucât îmbinã o declarație vamalã și o garanție într-un document sigur.
Începând cu 1 ianuarie 2021, Marea Britanie nu mai face parte din Uniunea Vamalã UE, astfel toate bunurile ce se vor transporta între cele douã teritorii vor fi supuse formalitãților vamale în temeiul dreptului Uniunii. Schimburile comerciale cu Marea Britanie devin operațiuni de import-export, pentru care se aplicã formalitãți vamale.
Transportul rutier de mãrfuri dintr-o țarã non-UE cãtre o țarã UE sau invers poate fi desfãșurat prin utilizarea sistemului TIR, carnetul TIR servind ca declarație vamalã de tranzit solicitatã de vamã și ca dovadã a existenței garanției necesare. În prezent, Marea Britanie (la fel ca toate celelalte state membre UE) este deja parte contractantã în nume propriu la Convenția TIR. În plus, odatã autorizat sã utilizeze Carnete TIR, transportatorul poate beneficia de regimul TIR fãrã cheltuieli suplimentare în toate cele 77 de Pãrți Contractante ale Convenției TIR (76 de state din Europa, Asia, Africa plus Uniunea Europeanã), unde sistemul de tranzit este operațional în prezent.
Sistemul TIR economisește timp și bani pentru operatorii de transport și autoritãțile vamale, prin facilitarea trecerilor mai rapide ale frontierei. Întrucât mãsurile de control vamal sunt luate în țara de plecare și sunt acceptate de toate țãrile de tranzit și destinație, nefiind nevoie de controale fizice la frontierã. Acest lucru înseamnã cã mai multe transporturi pot trece prin frontiere în fiecare zi, reducând costurile și timpul de transport pentru comercianți și, la rândul lor, reducând prețurile pentru milioane de utilizatori finali din întreaga lume. Sistemul TIR a redus timpii de transport cu pânã la 58% și costurile cu pânã la 38%.
Începând cu mai 2021, carnetul TIR va fi disponibil și în versiunea eTIR și va putea fi utilizat electronic de cãtre firmele de transport rutier.
Totodatã, Ambasada Marii Britanii în România, în parteneriat cu UNTRR, organizeazã în data de 3 martie 2021 un seminar online privind facilitarea comerțului și a operațiunilor de transport rutier între Uniunea Europeanã și Marea Britanie în contextul Brexit. În cadrul evenimentului, reprezentanții IRU vor realiza o prezentare a beneficiilor sistemului TIR. Cei interesați de eveniment se pot înscrie accesând site-ul www.untrr.ro sau urmãtorul link – click aici”.