Primarul general Sorin Oprescu îi îndeamnă pe bucureşteni să-și lase mașinile acasă și să folosească mijloacele de transport în comun ale RATB în următoarele zile, pentru a facilita operațiunile de deszăpezire începute – zice el – de luni dimineață și pe arterele secundare. Zăpada este până la genunchi pe trotuare, iar cărările făcute de pietoni şerpuiesc, îngheţate. Pe străzile mari se circulă greu, dar nici maşini nu sunt multe. Amintim că şcolile sunt închise în Capitală şi mâine. Oprescu admite că mai sunt bulevarde cu gheaţă sub zăpadă, dar susţine că aproape 350 de utilaje au acţionat în teren de duminică seară.
Jandarmii au lucrat azi-noapte până la ora 3.00 în Piața Romană, la Universitate și Unirii pentru a degaja zona stațiilor RATB, căile de acces la gurile de metrou, trecerile de pietoni, trotuarele mai circulate și alte zone în care nu puteau ajunge utilajele de deszăpezire. au fost mobilizaţi 90 de jandarmi în această acţiune.
Cei “405 de lucrători la lopată” anunţaţi de Oprescu aseară nu au fost văzuţi, dovadă fiind staţiile RATB blocate de zăpadă.
“Se circulă în Bucuresti, în condiţii de iarnă. S-a acţionat cu 347 de utilaje, însă mai există artere unde s-au format poduri de gheaţă care au rezistat tratamentului cu material antiderapant şi care trebuie eliminate. Rog operatorii de deszăpezire să intervină cu precădere în aceste zone”, a declarat primarul general la şedinţa Comandamentului de iarnă din această dimineaţă.
“Trebuie degajată zăpada de pe trotuare, din marile intersecţii şi de pe arterele secundare şi subliniez că trebuie degajate refugiile şi staţiile RATB. Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele circulă pe toate traseele după un program corespunzător unei zile de lucru. Din acest motiv, rugăm bucureştenii, dacă este posibil, să folosească mijloacele de transport în comun. În felul acesta ne sprijiniţi să putem degaja zăpada de pe străzi”, a adăugat el.
El asigurase, duminică seara, că “405 lucrători manuali acționează pentru îndepărtarea zăpezii de pe trecerile de pietoni, în stații și refugii RATB”.
Realitatea arăta altfel în teren. Însă acest lucru a fost mană cerească pentru zecile de „întreprinzători” care au ieşit la căpătuială: 20 – 30 de lei pentru deszăpezirea unui automobil.
Pe marile bulevarde, dar şi în spatele blocurilor, i-au „vânat” pe cei care au ieşit să-şi cureţe maşina. De cele mai multe ori, deszăpezitul „după ureche” a lăsat maşinile din apropierea celei privilegiate îngropate în nămeţii aruncaţi la lopată.
Dacă nu s-a întâmplat aşa, atunci străduţele s-au umplut cu mormane de omăt, blocând circulaţia.
Dârele lăsate de roţile maşini conduse de puţinii şoferi curajoşi au fost singurele „utilaje” intrate pe străzile adiacente, în ciuda asigurării primarilor de sector că plugurile nu le ocolesc. Or fi şi excepţii, dar noi nu le-am văzut.
Primarul Sectorului 3, Robert Negoiţă, s-a lăudat aseară cu “utilaje speciale de deszăpezire” pentru străduţele din spatele blocurilor.
Edilul s-a deplasat în teren “la o acţiune de verificare a modului în care se desfăşoară deszăpezirea în sector”. Evident că operatorul care prestează acest serviciu l-a dus pe unde trecuseră plugurile.
“În acest moment, în Sectorul 3 se circulă în condiţii de iarnă. Ar fi prea mult să spunem că se circula bine, dar se circulă”, a admis el.
“Nu avem străzi blocate şi acţionăm non-stop pentru a minimaliza efectele ninsorii”, a adăugat el.
“Operatorul de salubritate a intervenit pe străzile principale cu utilajele mari, dar la fel de prioritare sunt şi arterele secundare şi aleile dintre blocuri, unde acţionăm cu utilaje speciale”, a mai spus Negoiţă.
“S-a intervenit în zona şcolilor şi a staţiilor RATB”, a asigurat el.
Ceilalţi primari au, de obicei, acelaşi discurs, însă acum au tăcut chitic, lăsându-l pe Oprescu să încaseze singur criticile de la bucureşteni.
Trebuie precizat că Primăria Capitalei nu are în atribuţii deszăpezirea şi salubrizarea oraşului, contractele fiind încheiate de primăriile de sector cu diverşi operatori. Acestea au expirat în toamna lui 2011 şi au fost prelungite anual, prin acte adiţionale, în ciuda unei hotărâri judecătoreşti, după sesizarea Consiliului Concurenţei.
Concret, în 2010, Consiliul Concurenţei a dat în judecată primăriile de sector, după o investigaţie derulată în perioada februarie 2008 – decembrie 2009, care a stabilit că acestea auîincălcat Legea concurenţei, prelungind prin acte adiţionale durata contractelor de salubrizare fără a organiza licitaţii.
Curtea de Apel Bucureşti a decis, în 17 octombrie 2011, încetarea contractelor de salubrizare încheiate de Primăria Capitalei şi sectoarele 1, 2, 3, 4 şi 6 şi organizarea de licitaţii pentru aceste servicii – curăţenia stradală, colectarea gunoiului menajer şi deszăpezirea.
De atunci au trecut doi ani şi jumătate fără ca autorităţile locale să croiască vreo licitaţie. În Sectorul 2 continuă să presteze firma Supercom, în Sectorul 3 – Rosal, în Sectorul 6 – Urban, în Sectorul 1 şi 5 – Romprest – şi în Sectorul 4 – REBU.
Amintim că REBU a fost scoasă din Sectorul 1 de primarul Chiliman, deşi firma este deţinută 51% de Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB).
Sorin Oprescu vrea licitaţie internaţională la Primăria Capitalei, dar primarii de sector se opun.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU