ACEA. 7 întrebări pentru Euro 7

Prin normele Euro 7, Comisia Europeană încearcă să extindă standardele curente Euro 6/VI. Dar care este impactul real al normelor Euro 7 asupra mediului, consumatorilor și competitivității industriale?

Concentrându-se pe date și cifre, Asociația Producătorilor de Automobile din Europa ridică 7 importante întrebări privind viitoarele norme Euro 7, ale căror răspunsuri ar trebui bine conturate și studiate, înainte de intrarea în vigoare a noilor standarde de emisii.

Productive sau nu pentru mediu?

Prin cele mai recente standarde Euro 6/VI, s-au făcut progrese semnificative în UE în privința reducerii poluării cauzate de vehicule. ACEA e de părere că Euro 7 probabil că nu va avea un impact semnificativ și chiar poate fi contraproductiv, deoarece generează riscul încetinirii schimbării flotelor.

În perioada 2014-2020, standardele Euro 6/VI au realizat o reducere cu 25% a emisiilor de NOx provenite de la autoturisme și van-uri, pe drumurile europene, și cu 36% în cazul camioanelor.

Propunerea Euro 7 va reduce emisiile de NOx din transportul rutier cu mai puțin de 4% pentru autoturisme și van-uri și cu 2% pentru camioane comparativ cu nivelurile Euro 6/VI. Dar va antrena resurse umane și financiare semnificative.

Ajută sau împiedică decarbonizarea?

Propunerea Euro 7 riscă să încetinească tranziția „verde”.

Industria auto europeană investește nu mai puțin de 250 de miliarde de euro în electrificare. Aceasta, alături de dezvoltarea combustibililor alternativi, reprezintă cea mai eficientă metodă de a reduce emisiile de CO2 din transportul rutier. Este, de asemenea, cea mai eficientă cale de a minimiza emisiile poluante. Industria auto europeană are nevoie urgent de o abordare holistică a tranziției masive către zero emisii.

Ieftine sau scumpe?

Euro 7 reprezintă o reformă complicată și costisitoare. Aceasta va conduce la prețuri mai mari pentru consumatori și operatori, aceștia din urmă riscând să „tragă” cât mai mult de vehiculele mai vechi, mai poluante. Acest lucru va fi în detrimentul mediului și perturbator pentru producătorii de vehicule.

În realitate, Euro 7 este posibil să crească prețul mediu de achiziție al unei mașini noi cu aproximativ 2.000 de euro.

Conformitatea cu Euro 7 va însemna creșterea costurilor, pentru:

  • a reflecta toate cheltuielile de cercetare, dezvoltare, producție și testare
  • a acoperi noi facilități de testare majore
  • a acoperi condițiile extinse de testare pentru Euro 7, care presupun probe suplimentare pe drumurile publice, completate de simulări de laborator de emisii în utilizarea reală (RDE).

Simple sau complicate?

În loc să actualizeze, pur și simplu, reglementările Euro 6/VI, propunerea Euro 7 este mult mai stringentă pentru autoturisme și autoutilitare și reprezintă o revizuire completă pentru camioane. Toate acestea înseamnă investiții de miliarde de euro.

Propunerile de testări pentru Euro 7 sunt nerealiste, extinzând condițiile de testare pe drumurile publice în statistici irelevante, care nu țin de utilizarea de zi cu zi. Revenirea la condițiile de testare Euro 6/VI va permite producătorilor să se concentreze pe reduceri mai ambițioase ale emisiilor, în loc de condițiile de testare irelevante din punct de vedere statistic.

Mai mult sau mai puțin stringente decât alte standarde globale?

UE are deja una dintre cele mai cuprinzătoare și mai stringente abordări în ceea ce privește emisiile poluante, la nivel mondial. Tehnologia de ultimă face ca emisiile să aibă un nivel abia măsurabil.

Cele mai recente standarde – Euro 6/VI – au fost introduse în 2014. De atunci, au fost implementate mai multe etape, pentru o și mai mare reducere a NOx și a particulelor poluante, în condiții reale de utilizare.

Calendar realist sau nu?

Industria auto europeană are nevoie de termene corespunzătoare pentru dezvoltarea și implementarea tehnologiilor de reducere a emisiilor pentru noile vehicule. În forma curentă, propunerea Euro 7 conține un calendar nerealist de aplicare, din punctul de vedere al ingineriei.

Euro 7 probabil că nu va adoptat mai devreme de finalul anului 2024. Noile reglementări vor intra în vigoare în iulie 2025 pentru autoturisme și autoutilitare și în iulie 2027 pentru camioane. Acest lucru va lăsa un interval de numai câteva luni pentru mașinile noi pentru a e conforma unor noi reglementări extrem de stricte. Ar fi nevoie de cel puțin trei ani pentru pregătirea unor schimbări de o asemenea amploare.

Îmbunătățește competitivitatea industriei sau o reduce?

Industria auto din Europa este un important motor pentru creșterea economică a UE. Propunerea Euro 7 înseamnă că anumite modele și segmente de vehicule nu vor mai putea fi produse în UE, riscând progresul tranziției „verzi” a UE.

Sunt necesare niveluri semnificative de investiții pentru conformarea la deadline-urile nerealiste ale Euro 7, iar impactul economic negativ va dăuna competitivității globale a industriei auto a UE.

Alte regiuni economice majore se remarcă în calitate de medii atractive investiționale, pentru industria transporturilor.

Europa are nevoie de o strategie unitară și holistică la nivelul UE pentru stimularea investițiilor substanțiale în transportul rutier cu emisii zero în Europa, fabricat în Europa.

sursa: ACEA

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.