Volvo FH Performance Edition: Experiența premium

Din când în când, constructorii de camioane lansează „ediții” prin care transmit mesaje pieței. Sunt autovehicule ce pot fi utilizate în activitatea de zi cu zi, fiind cu un pas (sau mai mulți) în fața a ceea ce vedem în mod normal pe șosele. Iar atunci când Volvo lansează o ediție a performanței, merită să te uiți cu atenție la fiecare amănunt.

Pentru lumea camioanelor, premium înseamnă un autovehicul relativ scump (în orice caz, mai scump decât media pieței), însă cu dotări și performanțe tehnice menite să asigure satisfacție suplimentară în exploatare. Adică, un TCO scăzut, pentru a ne exprima business.

Și cam despre asta ar trebui să fie vorba atunci când producătorul suedez Volvo ne propune „Performance Edition”… sau nu?

Bineînțeles, cu toții ne uităm la costuri și așa și trebuie să facem – dacă tot dăm un ban în plus, ne așteptăm să merite. Însă cum măsurăm acest lucru?

Din experiența acumulată în ani de zile de presă în legătură cu afacerile de transport, vizite efectuate la sute de firme și analizarea activității a zeci de companii într-un mod foarte amănunțit (companiile participante de-a lungul timpului la concursul Romanian Transport Company of the Year), pot afirma că nu există sistemul perfect, capabil să anticipeze profitabilitatea unei investiții într-un camion. Sunt, pur și simplu, prea multe variabile, greu, dacă nu chiar imposibil, de anticipat pe o perioadă de utilizare lungă a autovehiculului. Numai dacă te gândești la numeroasele variații legate de prețul carburantului, tarifele de transport sau prețul de revânzare… ecuația nu poate avea o rezolvare precisă.

Și atunci, rămâi cu experiența acumulată în timp… și cu o promisiune a producătorului de camioane că îți va oferi, de fiecare dată, un instrument capabil să te ajute să îți maximizezi profitul. Sau, altfel spus, să fii mai bun decât ceilalți.

Dar experiența directă, utilizarea de fiecare zi a camionului – o măsoară cineva?

Tehnologia ajută

Astăzi, discuțiile se concentrează pe două elemente principale – preț de achiziție și consum mediu.

În timp ce conduceam Volvo FH Performance Edition, mă gândeam cât de nedrept ar fi să discut despre aceste aspecte, în cazul de față. De aceea, nici nu am să o fac. Astăzi, toate camioanele performează bine la capitolul consum și, atâta vreme cât stai cu ochii pe șoferi și le atragi atenția la fiecare abatere („picătura chinezească”, așa cum îmi spunea un manager), economiile nu vor întârzia să apară. Doar șoferii s-ar putea să fie un pic cam stresați…

Dar dacă ai avea un camion care să te înțeleagă, să îți dea sfaturi clare și, la momentul potrivit, să te ajute să ieși cu bine din momentele dificile, să îți ofere confort, dar și satisfacție din punct de vedere al mândriei profesionale… și, la final, să fii un șofer de nota zece și să ajungi la destinație fără a resimți efortul cursei lungi parcurse? Asta da performanță!

Sigur, prin dotările sale, FH Performance Edition este departe de ceea ce se comandă în mod normal pe piață, însă, mă întreb, peste 5 ani, sau poate 7, atunci când un transportator va dori să revândă camionul cumpărat astăzi… La cum evoluează tehnologia, este foarte posibil ca, în principiu, ceea ce astăzi pare mai degrabă un concept avangardist, la vremea revânzării să fie deja demodat. Un conservator convins, așa cum sunt eu, pune multă bază pe tradiție, pe o cadență controlată, chiar lentă, în ceea ce privește introducerea „noului”, însă, după ce te plimbi cu un asemenea camion… Tehnologia modernă este atât de utilă, încât parcă îmi vine să îmi schimb concepțiile. Mă feresc în permanență să fiu ostentativ, dar nu ai cum să nu apreciezi o mașină mai stabilă decât celelalte, care accelerează mai repede și urcă rampele fără efort, care frânează mai sigur… cu alte cuvinte, o mașină mai bună decât marea majoritate a celor întâlnite în trafic.

Confort cu stil

Dar, gata cu filozofia! Să ne întoarcem la „Performance Edition”, model lansat în toamna anului trecut, cu ocazia IAA Hanovra.

La exterior, singurele elemente care „trădează” faptul că avem în față un camion deosebit sunt de natură estetică – culoarea albastră, liniile galbene, drapelul Suediei și numele ediției în partea de sus a cabinei și pe lateral. O adevărată „mașină de curse”, în care constructorul suedez a pus la bătaie tot ce are mai bun la ora actuală – o combinație ideală între performanță, confort, siguranță și eficiența consumului de combustibil.

La interior, cabina oferă spațiul generos și bine luminat specific modelului FH. Nu poți să nu apreciezi spațiile generoase pentru depozitare, salteaua confortabilă, sursele de iluminare aflate la îndemână… până și suportul pentru pahare este prevăzut cu un led, pentru a găsi locul cu ușurință, chiar și în timpul nopții. Merită să amintim și calitatea materialelor utilizate, care contribuie semnificativ la sentimentul de interior exclusivist. Pielea neagră care îmbracă volanul și bordul, cu cusături de culoare albastră, este de mare efect.

Și, în sfârșit, te așezi la volan… Am stat mai bine de cinci minute numai pentru a mă juca la comenzile scaunului, care acoperă o plajă de ajustări atât de complexă, încât mi-ar fi greu să o descriu în cuvinte. Apoi ajustezi volanul… încă de la lansarea noului FH, am apreciat cele trei direcții de ajustare, în special acea rabatare a părții superioare (mișcarea „gât de lebădă”). În general, ajustarea postului de conducere are la bază câteva reguli care să asigure poziția corectă, aici am depășit cu mult conceptul de „corect” și înaintăm hotărâți către zona de „plăcere”.

Practic, este ca și cum ai avea posibilitatea să te urci la volanul altei mașini. De exemplu, poți conduce un camion clasic, cu volanul drept și scaunul adus în față, pentru o poziție ușor încordată și atenție sporită, sau poți să configurezi lucrurile mai aproape de senzația dintr-un autoturism, cu speteaza scaunului într-un unghi mai generos, pentru a asigura o bună preluare a greutății corpului și protejarea coloanei vertebrale, și volanul rabatat către tine. Cred că, dacă aș conduce în fiecare zi acest camion, aș schimba adesea poziția la volan și, de fiecare dată, aș face-o cu plăcere.

Sistemul de iluminare a fost optimizat – autovehiculul este dotat cu faruri cu xenon și proiectoare pentru viraj.

Eficiență și performanță

Abia am pus în mișcare camionul și mi-am amintit… Volvo Dynamic Steering! De fiecare dată când urc la volanul unui Volvo având această dotare, sunt impresionat, și asta pentru că senzația este fantastică – indiferent dacă rulezi cu viteză sau stai pe loc, VDS este lângă tine, anticipând mișcările, oferind siguranță și precizie, în condiții de efort minim. Și când spun „minim”, mă refer la un efort care și pentru un singur deget nu ar presupune o provocare reală.

Odată pornit la drum, iese la rampă motorul de 540 CP și, bineînțeles, cutia de viteze cu dublu ambreiaj. Ce senzație?! Din nou, o amintire plăcută – la lansarea I-Shift Dual Clutch, am putut testa această transmisie pe mai multe motorizări, iar combinația cu motorul de 540 CP mi s-a părut cea mai potrivită.

Am simțit eu bine atunci, sau, poate, cine știe… inginerii Volvo mi-au citit articolul și mi-au dat dreptate.

Demarajul este fantastic, iar fluxul neîntrerupt de putere și cuplu te duce cu gândul la propulsia electrică. Dacă putem, totodată, crește viteza medie de deplasare, păstrând consumul la un nivel scăzut… Performance Edition pare să fi găsit rețeta în care plăcutul și utilul pot coexista… și în transporturi.

Și apoi, ajungem la capitolul „inteligență”. Cunoașteți, bineînțeles, sistemul I-SEE – acționează ca un pilot automat, care utilizează în mod optim rampele și pantele, pentru a reduce consumul.

I-SEE memorează topografia traseului parcurs și stochează informațiile într-o bază de date online Volvo Trucks.

Pe un display color, cu touch screen, șoferul primește informațiile care l-ar putea interesa – navigație TomTom, sfaturi și evaluări privind stilul de conducere, timpul de conducere legal pe care îl mai are la dispoziție, date legate de cursă… În plus, o serie de aplicații preinstalate poate crește calitatea vieții la bord.

Interesante și utile sunt sfaturile pe care șoferul le primește în timp real, cum ar fi recomandarea de a trece pe pilot automat, dacă viteza este destul de ridicată, sau faptul că a depășit viteza optimă pentru consum, atunci când depășește 85 km/h.

Poate așa mai scade puțin nivelul de stres al șoferilor, care, în general, nu primesc cu plăcere criticile venite din partea șefilor, pe partea de stil de condus. Oricum, aici poate interveni și serviciul de pregătire șoferi pus la dispoziție de Volvo Romania.

Denivelările și gropile nu sunt resimțite, datorită Volvo Dynamic Steering, iar, la viteze reduse, sistemul suplimentează forța de direcție cu 85%.

Performance Edition reprezintă, în primul rând, un instrument optimizat pentru industria transporturilor, însă, totodată, această combinație de dotări de ultimă generație are și o valoare de „punct de referință” – așa arată un camion complet din punct de vedere al tehnologiilor moderne disponibile pe piață. Nu este întotdeauna cel mai rentabil să alegi vârful tehnologic, însă nici nu este recomandabil să rămâi prea mult în urmă.

Contractul Volvo Gold oferă acces complet la rețeaua de centre service Volvo. Prin intermediul portalului Telematics Gateway, Volvo monitorizează, de la distanță, starea camionului, ceea ajută la planificarea și programarea operațiunilor de reparații și întreținere, pentru a se potrivi activității pe care o desfășoară compania de transport.

Fișă tehnică:

Volvo FH Performance Edition

Noua generație de motor 13 versiunea C

Putere: 540 CP

Cuplu maxim: 2.600 Nm

Transmisie: I-Shift Dual Clutch

Cabina Globetrotter XL

Pachet siguranță preventivă: avertizare coliziune + ACC + frânare automată, sistem alertă șofer, asistență la schimbarea benzii

Alte dotări: Direcţie Dinamică Volvo (VDS), climatizare de staţionare – I-Park Cool, aerotermă de parcare cu încălzirea motorului, pilot automat adaptiv ACC ce include sistemul I-See, pachet Audio Avansat cu navigaţie intergrată şi ecran tactil Touch Screen, Voice Control, Dual Bluetooth și conexiunea Internet activată.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.