Principiul Setra

Comasarea a două evenimente, unul de aniversare a 65 de ani Setra și celălalt – un drive-test de consum cu ComfortClass Seria 500, a evidențiat încă o dată consecvența puternicului brand german în a surprinde piața.

De-a lungul timpului, fiecare lansare a venit cu inovații menite să îmbunătățească semnificativ transportul de pasageri.

Sigur, există câteva valori generale pe care Setra le-a respectat pe toate autocarele produse – confort, siguranță, fiabilitate… Însă mare parte din succes se datorează capacității Setra de a răspunde ingenios nevoilor transportatorilor, la un anumit moment. Astfel, privind în istoria brandului, observăm acestă dorință puternică de a inova, cu scopul precis de a oferi plus-valoare operatorilor de transport. Uneori a fost vorba despre o caroserie mai ușoară, alteori despre un motor mai puternic, sunt modele ce au oferit capacitatea sporită de transport… Nu este de mirare că, de la lansarea brandului, în 1951, au fost comercializate peste 107.000 de unități Setra.

Seria 500 a fost lansată într-un moment în care transportatorii deveneau tot mai preocupați de diminuarea costurilor și astfel, reducerea consumului de carburant a reprezentat o prioritate pentru Setra.

Rezultatul – o nouă surpriză, menită să aducă plus-valoarea.

24 l/100 km

Modelul S 511 HD a fost pregătit pentru un test de consum autentic, cu manechini fixați pe scaune și balast în cala de bagaje, pentru a asigura condiții reale de utilizare. Traseul a fost unul echilibrat, incluzând porțiuni de autostradă, drum național, precum și oraș. Rezultatul vorbește de la sine – 24 l/100 km.

Vehiculul testat, care poartă o frumoasă „haină” albastru Hawaii metalizat, propune o lungime de 10,5 m. Modelul de 4 stele S 511 HD este propulsat standard de un motor OM 470, de 10,7 litri, cu șase cilindri în linie, capabil să dezvolte o putere maximă de 394 CP. Acesta este cuplat cu o transmisie automatizată GO 250-8 PowerShift, care este disponibilă ca dotare opțională în oferta Setra. Ca dotare standard, modelul vine echipat cu o cutie manuală de viteze GO 201.

Cuplul maxim, de 1.900 Nm, poate fi atins începând de la 1.100 rpm. Raportul final lung de transmisie, de i=3,583, pentru specificația standard, permite motorului OM 470 să treacă în viteza a opta la o turație de 1.189 rpm și la o viteză de 100 km/h.

Sistemul de control predictiv al lanțului cinematic – Intelligent Predictive Powertrain Control (PCC) – identifică topografia și intervine în strategia de schimbare a treptelor de viteză. Acest lucru este de natură să diminueze consumul de combustibil și emisiile de CO2 cu până la 4 procente, în cazuri individuale fiind posibile economii chiar mai mari de atât.

De altfel, întreaga clasă Setra ComfortClass 500 demonstrează o eficiență energetică demnă de invidiat, testele realizate imediat după lansarea acesteia indicând o reducere a consumului de combustibil cu 8,2% comparativ cu predecesorul său EURO V.

Confort și siguranță

Autocarul condus în cadrul drive-testului are o capacitate de 30 de pasageri, aceștia putându-se bucura de un confort superior, grație scaunelor de tip „Setra Voyage Ambassador”. Sunt disponibile, de asemenea, două locuri destinate ghizilor. Importante pentru calitatea vieții la bord sunt și bucătăria situată în partea din spate a vehiculului, precum și frigiderul din partea din față, extrem de practice atunci când este vorba despre călătorii lungi. Tot în spatele vehiculului, în partea dreaptă, este situată și toaleta, care dispune de sistem de curățare cu apă. Chiar dacă este extrem de compact, autocarul oferă un spațiu generos destinat bagajelor, cu o capacitate de 8 mc.

Setra S 511 HD pune accentul foarte mult și pe siguranța pasagerilor. Astfel, demnă de remarcat este integrarea, la nivelul ramei șasiului, a unui element de protecție în cazul unei coliziuni frontale (Front Colision Guard – FCG). Alte importante sisteme pe care le-am remarcat în echiparea acestui autocar sunt Programul Electronic de Stabilitate – ESP, sistemul de asistență la frânare – BAS, cel de monitorizare a presiunii în pneuri – TPM, adaptive cruise control – ART, sau Active Brake Assist (ABA3).

Conectivitate de ultimă generație

Atunci când este vorba despre vehicule de top – și nu numai, trebuie să amintim și despre elementele de conectivitate fără de care nu mai poate fi concepută, astăzi, lumea în care trăim.

Coach MediaRouter, disponibil opțional, este un punct de acces WLAN, care permite pasagerilor conectarea dispozitivelor lor la internet. În plus, două porturi USB permit furnizarea de conținut media – cum ar fi prezentări sau filme – prin intermediul WLAN.

Vehiculul testat a fost, de asemenea, echipat cu sistem telematic FleetBoard. Cu ajutorul soluțiilor telematice, poate fi identificat și exploatat un potențial real de reducere a costurilor. Aplicațiile au fost dezvoltate special în vederea unui management al flotelor eficient. Serviciile FleetBoard include numeroase funcțiuni pentru optimizarea stilului de conducere și proceduri, ca mijloace eficiente de a reduce uzura vehiculului și consumul de combustibil, în același timp cu îmbunătățirea calității serviciilor.

65 de ani de success (foto IMG_5896)

Anul acesta marchează o triplă aniversare pentru Setra: 65 de ani de la lansarea autocarului cu caroserie autoportantă S 8, 40 de ani de la lansarea seriei 200 și 25 de ani de la introducerea seriei 300.

Deși istoria Kassbohrer este cu mult mai lungă, lansarea modelului S 8, în 1951, a marcat startul adevăratei povești de succes, în cadrul căreia marca a demonstrat o forță extraordinară pe drumul pionieratului, cele șase serii ale sale schimbând lumea transporturilor de pasageri.

S 8, model din seria 10, a fost cel care a dat numele de marcă Setra, acesta fiind o prescurtare a cuvântului german „selbsttragend” (autoportant). S 8 a fost primul autobuz cu caroserie autoportantă, motor montat în partea posterioară și tracțiune pe axa spate. Seria 10 a inclus autocare turistice, vehicule destinate serviciilor regulate și versiuni de transport urban.

În 1967, a fost lansată seria 100, compusă din cinci modele. Aniversarea de 25 de ani a Setra a fost marcată de intrroducerea seriei 200, cu șase modele diferite, cu frâne disc standard pe puntea față. În 1991, a fost introdusă seria 300, seria 400 venind 10 ani mai târziu și aducând peste 20 de modele. Cea mai recentă generație este seria 500, autocarele ComfortClass și TopClass stabilind o ștachetă foarte înaltă în ceea ce privește economia, eficiența costurilor, confortul și siguranța pasagerilor.

Cei care doresc să realizeze o călătorie în timp, prin istoria Kassbohrer și Setra, sunt așteptați la centrul destinat clienților din Neu-Ulm, unde o colecție de vehicule clasice permite vizitatorilor o privire mai de aproape asupra celor mai cunoscute modele din fiecare serie în parte. Cel mai vechi exponat datează din 1911, vehiculul fiind primul autobuz în serviciu regulat din Ulm. Acesta este expus în hala de livrare din Customer Centre. În apropiere, centrul destinat vehiculelor uzate, BusStore, a devenit gazda permanentă a unor modele clasice, precum mai sus amintitul S 8, autobuzul cu numărul de șasiu 50.001, un model S 150 panoramic, autobuzul cu șasiul numărul 1 – model S 215 HD sau, cel mai recent adăugat, un S 315 HDH, care a activat mulți ani sub „bagheta” unui operator elvețian, pe autostrăzile europene.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU, Neu-Ulm, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.