Tabloul de Bord

Așa cum arătam într-un articol publicat într-unul din numerele trecute ale revistei Ziua Cargo, etapele realizării unui plan strategic țin de analiza inițială, obiectivele strategice, motoarele de creștere și obiectivele tactice, de arhitectura organizațională, precum și de inovație. Dar, pentru a pilota realizarea obiectivelor pe fiecare motor (axă) de creștere, avem nevoie de un Tablou de Bord.

Tabloul de Bord conține indicatorii cheie, de activitate (non-financiari) și financiari, care evaluează trecutul și anticipează viitorul. Acest instrument vă permite să vă detașați de operațional, dar să fiți la curent cu rezultatele strategiei și să luați decizii.

În fapt, cu ajutorul unui Tablou de Bord, monitorizăm performanța afacerii, a echipei noastre. Prin acest instrument, gestionăm performanța strategiei de business adoptate.

În practică, procesul de alegere a indicatorilor de performanță este dificil, fiind întâlnite erori sau capcane cum sunt cele prezentate în continuare.

Informațiile de care ai nevoie…

De multe ori, antreprenorii sau managerii primesc rapoarte, propuse de departamentul financiar, insuficient corelate cu businessul, prin modul în care sunt construite. De aceea, este esențial ca procesul de definire a indicatorilor de performanță să fie participativ, cu implicarea tuturor managerilor cheie.

Uneori, ne blocăm în posibilitățile de raportare pe care le avem. Când stabilesc dacă un indicator este necesar sau nu, mă gândesc la modul în care performanța globală depinde de realizarea acestui indicator, și nu la faptul că îmi este greu să îl calculez sau nu am datele ordonate într-un mod coerent. Mai departe, voi face munca de optimizare a sistemelor și bazelor de date și raportare.

Tabloul de Bord conține prea mulți indicatori, este prea detaliat și probabilitatea de a ne pierde în detalii este foarte mare. În acest caz, pentru acei antreprenori și manageri care au nevoie de informație multă, e nevoie să lucrăm la structură. Prezentarea de la general la particular, dar și a corelațiilor, este esențială în acest caz.

Indicatorii non-financiari, de activitate sau cei calitativi nu sunt suficient de prezenți în Tabloul de Bord. Desigur, finalitatea este reprezentată de rezultatele financiare, dar, fără a urmări activitatea, productivitatea, eficiența, nu putem crește afacerea la un nivel superior. Care este efortul de vânzare? Care sunt clienții dificili? Care sunt clienții pe care e important să îi păstrez? Ce viteză de reacție am ca și furnizor? Cum este percepută calitatea serviciilor/produselor mele?

…Despre trecut și prezent…

Indicatorii selectați în Tabloul de Bord măsoară trecutul, prezentul, dar nu și viitorul. Cum poți să te asiguri de performanța actuală a afacerii, urmărind și perspectivele de creștere? Este esențial să ne uităm la portofoliul de clienți, la pepinieră, la fidelizare, la matricea Boston Consulting Group (care este sursa de profitabilitate? dar de perenitate/stabilitate/creștere?).

Prin prisma experienței mele de consultant, dar și a practicii ca director de operațiuni la Timac Agro România, pot să enumăr câțiva indicatori, care sunt obligatorii în Tabloul de Bord al unei companii care activează în transportul rutier: cost/km, km în gol/total km, profitabilitate/camion și rută, cost/t și alții. Există o diferență fină între indicatorii necesari în departamentul de logistică și cei necesari pentru pilotarea business-ului. În acest caz, indicatorii de departament vin ca anexă la Tabloul de Bord al companiei.

… Pentru viitor

Orice model de afacere are o limită. Este esențial să înțelegem acest lucru. La un moment dat, făcând aceleași lucruri în mod repetat, chiar și cu mai multe resurse investite, rezultatele se plafonează. Iar frustrarea tuturor este imensă. Un Tablou de Bord performant ne ajută sa identificăm din timp aceste blocaje și să înțelegem că e nevoie să ne ajustăm strategia.

Și, nu în ultimul rând, să nu uităm că funcționăm într-un context și să ne focusăm mult prea mult pe analiza internă, omițând elemente macroeconomice, de piață, concurență, tendințe.

În calitate de consultant de management, te pot ajuta să construiești și să implementezi un Tablou de Bord performant, care să susțină implementarea strategiei tale de business.

Ioana ARSENIE

ioana@ioanaarsenie.ro

0727 765 520

Ioana Arsenie este consultant în management strategic și financiar. Ioana lucrează cu antreprenori, pentru realizarea strategiei de afaceri și financiare. Intervine în proiecte de optimizare a proceselor și sistemelor, în parteneriat cu antreprenorul și echipa de management, asigurând training și asistență la implementare.

web: www.ioanaarsenie.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.