Parlamentul a adoptat legea privind combaterea „pirateriei”

Despre varianta în care a fost aprobată de către Parlament, la începutul lunii, mult așteptata modificare şi completare a Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi de închiriere, pe baza căreia „pirateria” în transport ar putea fi combătută, am stat de vorbă cu Lucian Şova, deputat PSD şi secretar al Comisiei de Transporturi şi Infrastructură din cadrul Camerei Deputaţilor.

Lucian Șova

Ziua Cargo: Sunteţi probabil persoana cea mai implicată în susţinerea acestui act normativ. Cum s-a desfăşurat procesul legislativ în acest caz şi care sunt noutăţile pe care le aduce?

Lucian Şova: Pirateria reprezintă un subiect de mare actualitate pentru segmentul de transport. Actul normativ a fost dezbătut într-o primă fază în Comisia de Transporturi şi Infrastructură, unde eu am susţinut ideea de a se aproba exact în forma pe care o stabilise Guvernul. Ulterior, Comisia de Industrii şi Servicii a introdus două amendamente, care, în opinia mea, nu contravin cu nimic ideii iniţiale.

Concret, aceste adnotări stabilesc în mod explicit că transportul de pasageri sau de marfă contra cost nu poate fi făcut fără a fi autorizat. Cei de la Industrii au vrut să fie mai riguroși, considerând că nu este suficient un singur amendament potrivit căruia sunt sancționate și persoanele fizice care fac transport de pasageri sau de marfă. Cele două amendamente introduse suplimentar nu erau de natură să perturbe spiritul propunerii inițiale, ci dimpotrivă. În plus, așa cum era textul inițial, am concluzionat în cadrul Comisiei de Transporturi că există premisele să apară abuzuri la o interpretare exclusiv pe litera legii.

Care este motivul introducerii sintagmei „în mod repetat“ în textul de lege?

În formularea venită de la Guvern, oricine era abilitat să controleze şi, eventual, să ridice numerele de înmatriculare în cazul unei persoane care, de exemplu, ar lua în maşină o femeie cu un copil în timpul ploii, din pură compasiune. Este motivul pentru care au decis să introducem sintagma „în mod repetat“.

Chiar dacă este posibil să nască dezbateri, această sintagmă respectă spiritul reglementării, protejându-i pe cei care fac întâmplător autostopul. Nu vrem să desfiinţăm autostopul. Trebuie să ţinem cont de faptul că sunt oameni care fac astfel înconjurul planetei și nu am vrea să ajungă în România și să li se interzică.

În plus, toți transportatorii afectați de piraterie afirmă că dispun de înregistrări video şi mărturii din partea oamenilor trimiși sub acoperire să investigheze activitatea piraţilor, potrivit cărora există un grad mare de repetabilitate, care afectează de o manieră consistentă și permanentă business-ul lor.

Nu cred că va fi greu să se probeze acest lucru. Nu este deloc dificil ca, atunci când se monitorizează activitatea unui autobuz, un organ de control să constate o abatere de acest tip făcută de un pirat, să facă o notificare și, la următorul control, să îl găsească în baza de date și să îi aplice sancțiunea. Am dorit să promovăm un act normativ, care să poată fi aplicat şi să nu genereze abuzuri.

Punctul „g)“ este acum punctul „h)“

Redăm integral modificările aplicate Legii 38:

„1. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 7. – (1) Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se execută numai de către transportatori autorizaţi, care deţin autorizaţii taxi valabile, în cazul transportului în regim de taxi, sau copii conforme valabile, în cazul transportului în regim de închiriere, eliberate în condiţiile prezentei legi, pentru fiecare autovehicul utilizat.

(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane, cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor alin. (1).

(3) Este interzis transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deţine pentru acesta autorizaţie taxi valabilă, potrivit prevederilor alin. (1) ori altă autorizaţie valabilă.”

  1. La articolul 55 punctul 3, după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:

„h) aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3).”

Acest proiect de lege a fost adoptat de Camera Deputaţilor în şedinţa din 6 mai 2015, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată”.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.