Cel mai lung tunel rutier din lume

Lærdalstunnelen, în lungime de 24,51 km, care conectează muncipalitățile Lærdal și Aurland din Norvegia, este cel mai lung tunel rutier din lume. Este parte a drumului european E16 și reprezintă ultima etapă a noii autostrăzi care leagă Oslo de Bergen, fără conexuni de feribot și fără să fie nevoie să se traverseze munții în condiții dificile, pe timp de iarnă. Dar tunelul este extrem de interesant și pentru faptul că dispune de elemente care să facă traversarea mai ușoară și mai plăcută pentru șoferi și să minimalizeze senzația de claustrofobie.

Parlamentul norvegian a decis, în 1975, ca șoseaua principală dintre Oslo și Bergen să treacă prin zona muntoasă Filefjell. În 1992, și-a reconfirmat decizia și a precizat că autostrada va trece printr-un tunel între Lærdal și Aurland. Trei ani mai târziu au început lucrările, tunelul fiind deschis în anul 2000, iar construcția a „înghițit” 1,082 miliarde coroane norvegiene.

Un design special

În timpul construcției, au fost îndepărtați în total 2.500.000 mc de rocă. Designul a luat în considerare presiunea psihică exercitată asupra șoferilor, astfel încât tunelul este divizat în patru secțiuni, separate prin intermediul a trei „peșteri” (scobituri în peretele montan), la intervale de câte 6 km.

În timp ce tunelul principal are lumini albe, cavitățile dispun de iluminare albastră și sunt tivite cu lumini galbene, care dau impresia răsăritului de soare. Cavitățile au ca scop întreruperea rutinei și a monotoniei, oferind o priveliște înviorătoare și permițându-le șoferilor să ia o mică pauză.

Peșterile sunt, de asemenea, folosite ca puncte de întoarcere și ca spații de relaxare, care să diminueze efectele claustrofobiei pe parcursul celor 20 de minute, cât durează traversarea tunelului în mod normal.

Pentru a-i menține pe șoferi atenți și pentru a-i împiedica să ațipească, fiecare bandă de circulație este prevăzută, către centru, cu demarcație de avertizare sonoră.

Siguranța, pe primul plan

Tunelul nu este prevăzut cu ieșiri de urgență. Însă, pentru cazurile de accident și/sau incendiu, au fost adoptate multe măsuri de precauție. La fiecare 250 m sunt plasate telefoane de urgență, marcate cu SOS, prin intermediul cărora se pot contacta poliția, pompierii și spitalele, iar la fiecare 125 m sunt situate stingătoare de incendii.

De fiecare dată când este folosit un telefon de urgență, pe toată lungimea tunelului sunt declanșate lumini de stop și afișaje luminoase cu textul „snu og køyr ut” (întoarceți și părăsiți tunelul). Sunt 15 zone de întoarcere, care au fost construite special pentru autobuze și semiremorci.

În plus față de cele trei mari cavități mai sus menționate, la fiecare 500 m au fost construite nișe de siguranță. Se efectuează inspecții foto și numărători ale tuturor vehiculelor care intră și ies din tunel, prin intermediul unor centre de securitate din Lærdal și Bergen.

De asemenea, în tunel se află cablaje speciale pentru folosirea sistemelor radio și a telefoanelor mobile iar, recent, au fost instalate radare, din cauza tentației de a circula cu viteză excesivă.

Calitatea aerului

Un grad înalt de calitate a aerului în tunel este obținut prin două metode: ventilația și purificarea. Ventilatoare de dimensiuni mari trag aer din exterior la ambele intrări, iar aerul poluat este evacuat prin intermediul unui tunel de ventilare, la Tynjadalen.

De asemenea, tunelul Lærdal este primul din lume echipat cu o uzină de tratare a aerului, localizată într-o cavitate cu o lățime de 100 m la o distanță de aproximativ 9,5 km de Aurlandsvangen, centrul administrativ al municipalității Aurland.

Aceasta îndepărtează din aerul din tunel atât praful, cât și dioxiul de azot. Două ventilatoare trec aerul prin echipamentul de tratare, unde particulele sunt îndepărtate prin intermediul unui filtru electrostatic.

Apoi, aerul trece printr-un filtru de carbon care îndepărtează dioxidul de azot. (Sursa: Wikipedia)

Tunelul Lærdal

Localizare: Sogn og Fjordane, Norvegia

Rută: E16

Începerea lucrărilor: 1995

Inaugurare: 2000

Operator: Administrația Norvegiană a Drumurilor Publice

Număr vehicule pe zi: 1.000

Lungime: 24,51 km

Altitudine maximă: 265 m

Altitudine minimă: 5 m

Lățime: 9 m

Grad înclinare: 2,5%

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.