Documentele FIATA

Pentru expeditori, cunoștințele despre documentele FIATA sunt foarte imortante, pentru promovarea unor standarde uniforme.

În acest scop, FIATA a creat mai multe tipuri de documente și formulare, dintre care enumerăm: FBL – scrisoare de transport multimodal negociabil; FCT – certificat de transport; FCR – certificat de recepție.

Aceste documente sunt specifice activității de expediții și sunt puțin cunoscute și folosite, în țara noastră. Un tip de document care începe să „prindă rădăcini” este FIATA – FBL și de care ne ocupăm în acest număr.

Organizația autorizată de FIATA să tipărească și difuzeze documentele în țara noastră este USER.

„Recent, am propus, și Consiliul de conducere USER a fost de acord, să diversificăm tarifele de emitere și acestea să fie stimulative. Pe această bază, am și emis unui membru primele 100 de seturi (a câte 6 file) pentru containere maritime”, a arătat Marius Cae, președintele USER.

Prin eliberarea FBL expeditorul de mărfuri se angajează să efectueze și/sau, în nume propriu, să procure efectuarea întregului transport, de la locul de la care mărfurile sunt preluate (locul de primire evidențiat în FBL), până la locul de livrare desemnat în FBL.

De asemenea, își asumă răspunderea conform acestor condiții. Sub rezerva condițiilor din documentul FBL, expeditorul este responsabil pentru faptele și omisiunile comise de către agenții săi, care acționează în cadrul activității lor de muncă, sau orice altă persoană ale cărei servicii le utilizează, pentru executarea contractului evidențiat în acest FBL, ca și cum aceste acte și omisiuni ar fi propriile sale fapte.

Expeditorul nu este răspunzător pentru niciun fel de daune sau cheltuieli, cauzate de defecte sau insuficienta și incorecta ambalare a mărfurilor, sau încărcarea sau ambalarea necorespunzătoare în containere sau alte unități de transport, atunci când o astfel de încărcare sau ambalare a fost efectuată de către comerciant, sau în numele său, de o altă persoană decât expeditorul.

Răspunderea expeditorului Responsabilitatea expeditorului pentru mărfurile din contract acoperă perioada din momentul în care expeditorul a preluat bunurile în sarcina sa, până în momentul livrării lor.

Expeditorul este răspunzător pentru pierderea sau deteriorarea bunurilor, precum și pentru întârzierea livră- rii, dacă evenimentul care a provocat pierderea, deteriorarea sau întârzierea livrării a avut loc în timp ce mărfurile erau în sarcina sa, așa cum este definită în Clauza 2.1.a, cu excepția cazului în care expeditorul dovedește că nu a comis nicio greșeală, sau este vorba de o neglijență proprie, sau una aparținând altei persoane menționate la clauza 2.2., care a provocat sau a contribuit la astfel de pierderi, daune sau întârzieri.

Cu toate acestea, expeditorul va fi răspunzător pentru pierderea în urma întârzierii livrării, în cazul în care predătorul a făcut o declarație de interes, în momentul livrării, și care a fost acceptată de către expeditor și specificată în acest FBL.

Limitarea răspunderii expeditorului de mărfuri Evaluarea despăgubirii pentru pierderea sau deteriorarea mărfurilor se face prin trimitere la valoarea acestor bunuri, la locul și momentul în care sunt livrate destinatarului, sau la locul și momentul în care, în conformitate cu acest FBL, ar fi trebuit să fie livrate.

Sub rezerva prevederilor paragrafelor 8.4. – 8.9. inclusiv, expeditorul nu va fi, în niciun caz, răspunzător pentru orice pierdere sau deteriorare a mărfurilor într-o sumă ce depășește echivalentul 666,67 DST per pachet sau unitate, sau 2 DST per kilogram greutate brută a mărfurilor pierdute sau deteriorate, luându-se în considerare care dintre acestea este mai mare, cu excepția cazului în care natura și valoarea mărfurilor au fost declarate de către predător și acceptate de către expeditor înainte de efectuarea transportului mărfurilor, ori au fost luate în sarcina sa, sau rata ad valorem de transport a fost plătită și această valoare este menționată în FBL de către el; atunci această valoare declarată va reprezenta limita.

În orice caz, expeditorul trebuie să citească cu atenție și să respecte întocmai instrucțiunile și clauzele tipă- rite pe verso-ul formularului FBL. În numerele viitoare, vom trata și celelalte tipuri de documente.

Material realizat cu sprijinul USER

caem@caem.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.