Gama completă MAN

MAN încheie anul în forță, anunțând importante noutăți – intrarea pe piață a TGE, noi motoare și un nou design pentru cabinele camioanelor, extinderea RIO…

Realizarea primului drive-test cu MAN TGE a reprezentat scopul principal al evenimentului organizat de constructorul german luna trecută, în apropiere de Barcelona. Prin preluarea TGE în portofoliul său de produse, MAN își extinde mult segmentul de piață căruia i se adresează, practic acoperind orice solicitare de vehicul comercial cu masă maximă cuprinsă între 3 și 44 de tone.

Iar TGE oferă o gamă foarte largă de modele – dubă, combi, autoșasiu, cabină simplă sau dublă, în diferite variante și configurații. Masa totală variază între 3 și 5,5 t, iar motorizările oferă puteri cuprinse între 102 și 177 CP. În plus, prin conceptul Vans to Go, MAN oferă o gamă completă de configurații (caroserii), disponibile imediat, direct din fabrică.

În ceea ce privește vehiculele grele, modelele TGL și TGM au primit o nouă motorizare. MAN D08SCR vine cu un design simplu, iar respectarea normelor de poluare este realizată doar prin tehnologia SCR (Selective Catalytic Reduction). Rezultatul este o creștere a fiabilității, procedurile de mentenanță fiind, totodată, reduse. Noul motor este mai economic, producătorul anunțând o scădere a consumului cu 5,5%. Confortul și eficiența TGL și TGM sunt îmbunătățite și datorită noilor funcții ale cutiei de viteze TipMatic.

Cabinele au fost regândite pentru un confort sporit al șoferului. Inclusiv cele utilizate pentru TGX și TGS au primit noi spații de depozitare, funcții suplimentare pentru iluminat, un nou frigider retractabil, plasat în întregime sub patul de jos. Toate funcțiile importante legate de confort pot fi controlate conform unui nou concept de plasare a comenzilor. Iar TGX a primit un nou pachet acustic, ce asigură o mai bună izolare fonică a cabinei.

Noua generație de ACC (Adaptive Cruise Control) cu funcție Stop-and-Go menține distanța sigură față de vehiculul din față, inclusiv în cazul ambuteiajelor – camionul încetinește și, chiar, oprește, pentru a se repune în mișcare, în funcție de vehiculul din față, fără a fi necesară intervenția șoferului.

Un alt anunț important este legat de RIO, oferta digitală concepută de Volkswagen Truck & Bus. Astfel, toate camioanele noi MAN primesc, în dotarea standard, „cutia” RIO.

TGE – plăcerea de a conduce revine

De fiecare dată când se lansează un nou van, comentăm pașii pe care producătorii îi fac pentru a face autovehiculul cât mai ușor de condus, pentru a apropia senzația șofatului de cea dintr-un autoturism. Însă rareori saltul este atât de important, mai ales că discutăm de un segment extrem de sensibil la prețul de achiziție. TGE deschide un nou capitol – poziția la volan, amplasarea comenzilor, sistemele de asistență… Este o mașină la care te adaptezi imediat, care răspunde la comenzi exact așa cum te aștepți (sau chiar peste așteptări) și, cel mai important, oferă o senzație extraordinară de control și siguranță.

Pentru TGE, gama de motoare disponibile este extinsă și, în funcție de masa totală, există posibilitatea de a alege între tracțiune pe față, tracțiune pe spate sau tracțiune integrală, toate acestea putând fi cuplate cu o transmisie manuală, cu 6 trepte, sau automată, cu 8 trepte.

Gama motoarelor de 1.968 cmc cuprinde versiuni de 102, 122, 140 și 177 CP.

La capitolul siguranță, TGE punctează puternic. Sistemul EBA (Emergency Brake Assist) utilizează senzori de distanță pentru a monitoriza distanța față de vehiculele din față și reduce distanța de frânare. În localități, la viteze mici, EBA asigură frânarea automată în caz de urgență, evitând, astfel, cele mai frecvente accidente. EBA intră în echiparea standard a TGE. Opțional, poate fi comandat și un sistem de asistență la mersul cu spatele și unul pentru asistență la manevrarea remorcii.

Sistemul de detectare a obiectelor aflate în lateral (unghiul mort) și sistemul de parcare contribuie, de asemenea, la confortul utilizării TGE și reduc semnificativ riscul accidentelor minore.

O experiență deosebită a fost testarea sistemului de menținere a benzii. Nu mai este vorba doar de alertarea șoferului, sistemul putând corecta singur direcția, fără, însă, să împiedice șoferul să reacționeze, în cazul în care acesta are o altă opțiune.

TGE are inclusiv un sistem prin care șoferul este informat asupra limitelor de viteză și a interdicțiilor la depășire.

Acestea sunt doar o parte dintre sistemele care echipează TGE, pașii realizați către mașina autonomă fiind mai vizibili ca niciodată.

Servicii complete

TGE se laudă cu o varietate largă de posibile configurații. Vehiculul oferă trei variante pentru lungime – 5.983, 6.833, respectiv 7.388 mm. În ceea ce privește înălțimea, există, de asemenea, trei posibilități 2.340, 2.575, respectiv 2.800 milimetri. Astfel, în cea mai generoasă combinație, se ajunge la un volum maxim de încărcare de 18,4 mc. Pe lângă capacitatea de încărcare a autovehiculului (între 3,5 și 5,5 t masă maximă), o capacitate suplimentară de transport poate fi asigurată prin cuplarea unei remorci (până la 3,5 t). O atenție specială a fost acordată masei utile. De exemplu, în cazul variantei de 3,5 t, masa utilă poate ajunge la 1,5 t.

În ceea ce privește clienții, MAN se axează în principal pe sectorul logistic și de construcții, fără a neglija însă nici transportul de călători sau micii întreprinzători.

Pe lângă consumul mic de carburant și costurile reduse de întreținere, MAN pune accent pe rețeaua sa de service-uri și gama de servicii dezvoltate, bine adaptate nevoilor specifice sectorului de transport. Practic, achiziționarea autovehiculului devine rezultatul unei decizii în două etape – mai întâi te asiguri că TGE/Crafter este mașina de care ai nevoie, apoi, în funcție de serviciile care însoțesc vehiculul, mergi pe mâna MAN sau Volkswagen.

Revoluție în ritmul pieței

În cadrul evenimentului, alături de numeroasele configurații de TGE disponibile, am putut testa și trei camioane: MAN F90, model de 19.402 FL din anul 1994, Euro 2; MAN F2000, model 19.464 FL din anul 2001, Euro 2; MAN TGX 18.500 4×2 BLS EfficientLine 3 din 2016, Euro 6c.

Știm cu toții că autovehiculele comerciale evoluează odată cu tehnologia și devin tot mai puternice și mai ușor de condus. Aspect, de altfel, evident pentru anii ’90 și început de 2000. Apoi, însă… Lucrurile sau complicat. Trei „restricții” majore au afectat puternic și în același timp piața de transport – creșterea abruptă a prețului motorinei, restricțiile de poluare și deprofesionalizarea breslei șoferilor (lipsa șoferilor pregătiți).

Răspunsul constructorilor de camioane a fost prompt și impresionant. Iar șansa de a testa cele trei modele enumerate mai sus a reprezentat o reamintire a promisiunii MAN (și nu numai) de a sta alături de transportatori. Dacă între primele două modele poți vorbi despre evoluție, este evident că vehiculele de astăzi au trecut printr-o veritabilă revoluție.

TGX este, pur și simplu, dintr-un alt film – consumă mult mai puțin carburant, siguranța reprezintă un ansamblu de elemente și sisteme care înțeleg șoferul, îl ajută cu precizie și, chiar, îi atrag atenția când este pe cale să comită vreo greșeală, iar confortul…

Testul comparativ efectuat de MAN pe cele trei modele este grăitor. Rezultatul este o reducere a consumului de combustibil și, prin urmare, a emisiilor de CO2 de 31,5% pentru camioane în perioada 1994 – 2016.

MAN TGE Shuttle

TGE Shuttle este realizat 100% de către MAN în propria fabrică – BMC (Bus Modification Center). Astfel, constructorul german poate răspunde direct solicitărilor pentru capacități mici de transport, specifice hotelurilor, companiilor de taxi, serviciilor de transport VIP etc.

Radu BORCESCU, Barcelona, Spania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.