La ce trebuie să fie atenți șoferii

Continuăm seria de articole realizate cu sprijinul ISCTR printr-un material care dorește să vină în sprijinul șoferilor, evidențiind aspecte care trebuie să avute în vedere nu numai pentru a evita problemele în cazul unui control, ci și pentru a crește siguranța și securitatea transporturilor.

Așa cum precizam în numărul anterior, documentele care trebuie să existe la bordul vehiculelor rutiere diferă în funcție de tipul de transport efectuat, naționalitatea conducătorului auto, mărfurile transportate, distanța pe care se efectuează transportul etc.

Aceste informații pot fi obținute din Ordinul nr. 980 din 30 noiembrie 2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora, stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, și celelalte reglementări din domeniul transporturilor rutiere.

Atenție la încărcare!

În ceea ce privește modul în care șoferul trebuie să se implice în activitatea de încărcare a mașinii, ISCTR precizează faptul că ar trebui să aibă în vedere următoarele aspecte:

  • să ia măsurile necesare, astfel încât mărfurile transportate să fie fixate conform reglementărilor în vigoare;
  • să ia măsurile necesare pentru respectarea regulilor privind încărcarea și repartizarea încărcăturii, astfel încât să nu fie depășite masele totale maxime admise / autorizate, masele maxime admise / autorizate pe axe, dimensiunile maxime admise, iar centrul de greutate al vehiculului să fie cât mai jos;
  • să nu permită încărcarea tipurilor de mărfuri pentru care nu deține atestat sau care nu se pot transporta cu autovehiculul / vehiculul respectiv;
  • să preia de la expeditor documentele mărfii;
  • să verifice concordanța dintre mărfurile transportate și documentele de transport (document CMR, facturi, carnet TIR), inclusiv datele cu privire la cantitatea mărfurilor transportate;
  • să verifice, iar, acolo unde se impune, să completeze documentul de transport conform Convenției referitoare la contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele (Convenția CMR), la care România a aderat prin Decretul nr. 429/1972;
  • pe perioada încărcării / descărcării mărfii sau în perioada în care asistă la încărcarea / descărcarea mărfii, conducătorul auto trebuie să comute tahograful pe poziția „altă muncă”.

Greșeli în documente

ISCTR recomandă maximă atenție la completarea documentului de transport CMR, trebuind avute în vedere cerințele impuse de rubricatură, precum și celelalte elemente prevăzute în Convenție. Principalele neconformități referitoare la completarea documentului de transport, în cazul transportului de marfă, constatate de ISCTR în urma controalelor, sunt:

  • neconcordanțe cu privire la cantitatea mărfurilor înscrise în documentul de transport și cele rezultate în urma cântăririi;
  • descrierea mărfurilor periculoase nu este realizată conform Acordului ADR;
  • în cazul în care se transportă mărfuri pentru mai mulți beneficiari există cazuri în care se completează un singur document de transport;
  • în documentul de transport nu este menționat beneficiarul;
  • în cazul transporturilor succesive, nu este menționat al doilea/treilea transportator.

Documente la bord

Exemplu: transport contra cost de mărfuri generale, România – stat membru UE, autovehicul / ansamblu de vehicule rutiere cu masa totală maximă autorizată, inclusiv cea a remorcilor, mai mare de 3,5 tone:

  • documentul de transport tip CMR;
  • certificatul de înmatriculare + talonul anexă cu ITP valabil;
  • copie conformă a licenței comunitare;
  • contractul de închiriere / leasing, în original sau în copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deținut cu contract de închiriere sau de leasing;
  • certificatul de competență profesională al conducătorului auto, valabil pentru transport de marfă;
  • atestatul de conducător auto, prevăzut la art. 5 din Regulamentul CE nr. 1072/2009, după caz;
  • legitimația de serviciu valabilă a conducătorului auto, din care să reiasă că este angajat al operatorului de transport;
  • înregistrările tahograf:
  • Analogic:
  1. foile de înregistrare din ziua în curs și cele pe care conducătorul auto le-a utilizat pe parcursul celor 28 de zile precedente;
  2. cardul de conducător auto, în cazul în care este titularul unui asemenea card;
  3. orice informații înregistrate manual și orice documente imprimate în timpul zilei în curs și pe parcursul celor 28 de zile precedente.

(2) Digital:

  1. cardul conducătorului auto al cărui titular este;
  2. orice informație înregistrată manual și orice document imprimat în timpul zilei în curs și pe parcursul celor 28 de zile precedente;
  3. foile de înregistrare corespunzătoare perioadei prevăzute la litera b., în cazul în care acesta ar fi condus, pe parcursul acestei perioade, un vehicul echipat cu un tahograf analogic.

Material realizat pe baza informațiilor transmise de ISCTR

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.