TAPA: Merită să te certifici?

Am vorbit în numărul anterior despre securitate, despre importanța informației, a regulilor și procedurilor gândite de profesioniști cu experiență în domeniu… despre avantajul de a te afla în contact direct cu o organizație cu notorietate la nivel internațional, precum TAPA (Transported Asset Protection Association). În acest număr vom analiza experiența certificării TAPA, așa cum este ea percepută de o companie românească.

International Alexander se află, fără îndoială, între companiile de pe piața locală care știu să fructifice oportunitățile. 100% proprietate românească, International Alexander Holding are, astăzi, 1.000 de angajați în România, Ungaria, Serbia și Germania, operând o flotă de peste 400 de camioane proprii și de peste 450 de remorci, camioane de 7,5 tone și autoutilitare pentru transporturi expres. Domeniu de activitate: transport și logistică.

Aderarea la TAPA este unul dintre pașii strategici pe care compania i-a făcut, în acest an. Și, potrivit Loredanei Dan, Europe Business Development Manager International Alexander, acest pas a venit în mod natural, pentru a crea o experiență pozitivă la nivelul clienților. „Clienții noștri de top provin în special din industria auto, a electronicelor sau FMCG și se așteaptă să fim la zi și să ne aliniem la cele mai bune standarde și abordări din clasa lumii lanțului de aprovizionare. Ca atare, aderarea la TAPA a reprezentat o decizie firească.”

Primul pas pe segmentul de transport…

Primul pas – certificarea TSR 3, pentru că în flota International Alexander se află, în special, semiremorci cu prelată. Următorul pas este… TSR 1, certificarea de top în domeniul transportului, care va reprezenta o bază importantă pentru dezvoltarea unui nou pilon de activitate: transportul de bunuri cu valoare ridicată.

… și pe cel logistic

Certificări sunt avute în vedere și în zona logistică… în paralel cu investiții în depozite proprii. „Construim propriile depozite din clasa A din Timișoara, Sibiu și București, care vor avea cerințele FSR ca parte a procesului de dezvoltare și, ulterior, certificarea FSR A. De asemenea, depozitul nostru din Arad va fi certificat FSR A, în perioada următoare. În paralel, planificăm să luăm în considerare cerințele PSR (n.r. Parking Security Requirements) pentru toate locațiile de parcare deținute”, a afirmat Loredana Dan.

Cu alte cuvinte, Internațional Alexander se află, în acest moment, într-un intens proces de certificare. Nu poți să nu te întrebi: cât este de dificil?

Cum arată pre-certificarea, din practică

„Am început devenind membru TAPA, au urmat participări la conferințe și sesiuni de training, numirea auditorului nostru intern și finalizarea examenului TSR. Au fost implementate cerințele TAPA în procedurile noastre interne, ne-am aliniat tehnologic și a urmat cererea pentru certificarea TSR 3. În paralel, am inițiat construcția de parcuri de mare valoare, prin comandarea primelor noastre camioane și remorci compatibile TAPA TSR 1. Nu aș descrie, însă, acest proces de pre-certificare ca unul dificil, atâta timp cât există angajamentul conducerii companiei, atunci când ai alături oameni potriviți pe parcursul întregii călătorii și fiecare pas este făcut la momentul potrivit”, a explicat Loredana Dan, apreciind că procesul de pre-certificare, în sine, este util pentru fiecare angajat, de la conducători auto până la managementul de vârf.

Altfel spus, fiecare angajat și fiecare departament fac parte din proces și numai o echipă completă și unită va putea aplica în mod corect procesele pentru a obține beneficii pe termen lung.

Până la urmă, prin definirea clară a acestor obiective comune, membrii echipei primesc șansa de a se dezvolta.

Câteva detalii tehnice

Reamintim, certificarea TAPA în domeniul transporturilor se poate face pe 3 niveluri (TSR 1, 2 sau 3) și implică investiții diferite, în funcție de varianta aleasă. De exemplu, un camion nou se încadrează, de multe ori, aproape automat în cerințele tehnice TSR 3, pentru că are în dotare, încă din configurația standard, un sistem de blocare a ușilor, un sistem de alarmă și GPS integrat. Acestea reprezintă 90% din elementele tehnologice prinse în certificarea TAPA TSR 3.

În plus, este necesar un sistem mecanic de blocare a remorcii, în cazul decuplării. Foarte importante, în momentul certificării TSR, sunt procesele și procedurile care trebuie bine puse la punct. Pe lângă facilitarea certificării TAPA, acest management al securității, o dată integrat în funcționarea companiei, va ajuta conducerea să elimine, în mare parte, pierderile generate de situații neprevăzute.

Iată câteva exemple de practici impuse: la angajarea șoferilor, devine obligatorie verificarea lor la vechiul loc de muncă și pe baza cazierului furnizat de poliție; toleranță ZERO față de incidentele de securitate; proceduri privind încărcarea și descărcarea; proceduri de verificare a camionului; proceduri privind comunicarea și modul de acțiune, în cazul unui incident.

În cazul certificării depozitelor, există, de asemenea, 3 niveluri de certificare: FSR A – cel mai ridicat; FSR B – intermediar; FSR C – de bază. Iar, pentru rezultate eficiente pe termen lung, este recomandabil să se obțină, inițial, certificarea de bază, urmând ca nivelurile celelalte să fie atinse ulterior, unul câte unul.

FSR (Facility Security Requirements) abordează elemente precum partea tehnică și procedurală, în ceea ce privește securitatea perimetrală, securitatea pereților, acoperișurilor și a ușilor, securitatea punctelor de acces, securitatea interioară, sisteme de securitate (concepție, monitorizare și răspuns) sau proceduri și instruire, integritatea forței de muncă.

În concluzie…

Concluzia este una simplă și a fost trasă de Ionel Popa, ambasador TAPA PSR în România și consultant al International Alexander în tot acest proces de certificare: „Într-o piață în care lupta prețurilor tinde să se stabilizeze, reputația, profesionalismul, securitatea, calitatea ar trebui să reprezinte diferențiatori pe termen lung pentru orice jucător din aceasta piață. Și toate aceste certificări nu fac decât să transforme o companie într-un veritabil profesionist pe piața serviciilor de calitate.”

Până la urmă, merită să te certifici? La această întrebare poate răspunde fiecare manager, după ce va stabili ce înseamnă securitatea în strategia pe care o are și pe ce tip de piață vrea să se plaseze. Cei care au decis deja să investească, însă, în această direcție consideră că au tras o carte câștigătoare.

Loredana Dan, Europe Business Development Manager International Alexander:

„Mesajul pe care aș vrea să îl transmit tuturor companiilor mici, mijlocii și mari este să adere la un mod de lucru bine organizat și procedural și să intre în contact cu TAPA, care poate aduce, într-adevăr, o contribuție vizibilă la operațiunile lor.”

Loredana Dan: „Din punctul meu de vedere, lumea lanțului de aprovizionare, cu toate serviciile sale conexe, trebuie să se îndrepte spre a oferi clienților o mai bună calitate și securitate, pentru că va reprezenta un factor important în perioada următoare.”

Ionel Popa, ambasador TAPA PSR în România:

„Cred cu tărie că toți profesioniștii Est – europeni din lumea lanțului de aprovizionare (indiferent dacă sunt șoferi, manageri, proprietari de companii) ar trebui să fie conștienți de valorile și practicile TAPA, de riscurile de securitate de pe drumurile europene, de provocările existente pe această piață comună și să cunoască practicile cele mai bune, precum și cele mai noi tehnologii din această industrie. În final, ar trebui să vadă TAPA ca pe o familie din care pot face parte. Împreună, putem lupta pentru combaterea crimei organizate, indiferent dacă suntem români, germani, polonezi, olandezi, italieni sau maghiari.”

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.