„Nu mai achiziționăm autovehicule diesel”

Utilizatorii de autovehicule propulsate cu gaz natural par să dezvolte o adevărată pasiune pentru noul carburant. Și există argumente pentru asta – costurile operaționale scad, mașinile sunt fiabile și, în plus, realizezi, astfel, și un pas în direcția protejării mediului. Este, însă, nevoie de o stație de alimentare.

Râmnicu Vâlcea a beneficiat de prima stație publică de alimentare CNG din România, iar această oportunitate nu a trecut neobservată.

ETA a ales CNG

Operatorul de transport public local, ETA, a văzut în stația CNG baza de plecare pentru ecologizarea și eficientizarea transportului.

„Decizia de a achiziționa autobuze CNG a avut în vedere, pe de o parte, legislația națională care obligă operatorii de transport să respecte anumite cerințe europene privind emisiile poluante și de CO2 și, totodată, am avut șansa de a beneficia de investiția Antares în stația de alimentare CNG. Bineînțeles, ne-am fundamentat decizia și pe economiile preconizate. Un autobuz CNG este cu 5 – 10% mai scump la achiziție față de unul diesel, iar, conform calculelor realizate la momentul achiziției, amortizarea diferenței se realizează în primul an și jumătate de utilizare”, a explicat Andi Davidescu, director general ETA.

Andi Davidescu

Într-o primă etapă, operatorul local de transport a achiziționat trei autobuze Iveco CNG, urmând ca întreaga flotă să fie reînnoită, printr-un proiect cu finanțare europeană. Toate cele 35 de autobuze ce urmează să fie achiziționate vor fi CNG și vor fi împărțite pe toate capacitățile, de la 18, la 10 m lungime. Astfel, va fi acoperită toată plaja de capacități, de la 150 de călători, la 50.

„Practic, vom trece întreaga flotă pe CNG și nu privim lucrurile doar din punct de vedere al avantajelor economice. Scopul final pentru care investim în această tehnologie verde este acela de a respira un aer mai curat”, a arătat Andi Davidescu.

ETA utilizează autobuzele CNG de un an și a dorit să aibă o imagine cât mai precisă în legătură cu „performanțele” legate de protecția mediului. Astfel, în luna octombrie, operatorul a apelat la o firmă specializată, care a realizat calculul privind diminuarea emisiilor de CO2.

„Rezultatul ne-a adus o mare satisfacție. La 100.000 km, emisiile gazelor cu efect de seră s-au redus cu 50,4%, iar amprenta de carbon s-a redus cu aproape 159 de tone. Autobuzele noastre parcurg în jur de 6 – 7.000 km pe lună și, în scurtă vreme, vom trece la un nou program de transport, mai intens, pentru a determina populația să renunțe la mașinile personale. O dată cu creșterea ritmicității curselor, numărul kilometrilor parcurși va fi mult mai mare”, a precizat directorul general ETA.

Pentru alimentarea autobuzelor CNG, ETA a încheiat un contract cu firma Antares. Autovehiculele sunt alimentate o dată pe zi, în fiecare seară, având o autonomie de 2 – 300 de km. O alimentare completă durează aproximativ 15 minute – o diferență nesemnificativă față de diesel.

„Am traversat, deja, o iarnă cu autobuzele și nu am avut niciun fel de probleme de funcționalitate. Recomand CNG tuturor utilizatorilor care au la dispoziție posibilitatea realimentării”, a completat Andi Davidescu.

Conducerea ETA a analizat și oportunitatea achiziționării unor autobuze electrice, însă a considerat că această opțiune implică mai multe riscuri.

„Autobuzele electrice au creat o psihoză, însă, pentru fiecare autobuz, acumulatorii costă în jur de 180.000 de euro. Transportul public este subvenționat și nu știu dacă este momentul potrivit să băgăm mâna în buzunarul contribuabilului, pentru a ține în funcțiune un parc atât de costisitor, atunci când va fi necesară înlocuirea acumulatorilor. Acumulatorii costă aproape cât un autobuz diesel nou. Trebuie să avem în vedere că vârsta medie a parcului național de autobuze depășește 10 ani. Inclusiv noi încă operăm cu autobuze din 1995. Acum, discutăm de investiții utilizând fonduri europene, însă va veni timpul când va trebui să întreținem parcul achiziționat. CNG pare opțiunea corectă pentru România, cel puțin pe următorii 8 – 10 ani”, a declarat directorul general ETA.

Strategie pentru un viitor incert

În ceea ce privește flota Antares de autobuze CNG, aceasta este în exploatare de trei ani, iar mașinile au depășit 300.000 km parcurși.

„Realizăm economii substanțiale, în condițiile în care costul legat de carburant s-a redus la jumătate, iar motoarele se comportă, la rândul lor, foarte bine, demonstrându-și fiabilitatea. Au existat niște probleme, la început, pe partea de mentenanță, neexistând, la acel moment, experiență în service-uri pentru mașinile CNG, dar lucrurile s-au rezolvat și, astăzi, suntem foarte mulțumiți. Suntem autorizați să realizăm reviziile și reparațiile pentru autovehiculele CNG și astfel, toate operațiunile se realizează în service-ul nostru”, a spus Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group.

Dumitru Becșenescu

La ora actuală, aproape o treime din parcul Antares este CNG (20 mașini dintr-un parc total de 64), iar noile autovehicule deservesc traseele cu cei mai mulți kilometri (autovehiculele CNG parcurg 40% din totalul de kilometri realizați de flota companiei).

Deși Antares nu își propune să schimbe imediat întregul parc diesel în CNG, un lucru este cert: toate achizițiile noi viitoare vor fi autovehicule CNG.

„Vom adapta strategia de investiții și în funcție de contextul legislativ, însă, indiferent de ceea ce se va întâmpla, atribuire sau liberalizare, autovehiculele CNG ne oferă un avantaj important. Având mașini CNG, ne simțim foarte confortabil într-o piață concurențială”, a declarat Dumitru Becșenescu.

Șapte stații, anul viitor

Schimbările legislative survenite au determinat o întârziere în finalizarea stațiilor CNG programate pentru acest an.

„La ora actuală, traversăm un vid legislativ. În luna iulie, s-a modificat legea care stabilea autoritatea competentă pentru legiferarea gazului natural comprimat. A fost luată competența de la ANRE și încă nu a fost dată altei entități. Suntem în fața reconstruirii unei legislații, avem suportul autorităților și sperăm ca, până în februarie – martie anul viitor, să avem finalizată noua legislație.

Chiar dacă s-a întârziat obținerea autorizațiilor de construire pentru stațiile care trebuiau finalizate anul acesta, lucrurile nu au stagnat. Venim din urmă și cu celelalte stații și, practic, vom finaliza mai multe stații într-un timp foarte scurt. Inițial, ne-am propus să finalizăm trei stații pe an, timp de trei ani, însă estimăm că anul viitor vom finaliza cel puțin șapte. Iar, în 2020, vom avea și ultimele două stații”, a arătat Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group și, totodată, președinte al NGVA România (asociația ce sprijină utilizarea gazului natural pentru autovehicule).

Iar NGVA România a devenit membru afiliat NGVA Europe, începând cu luna octombrie a acestui an.

După o analiză a legislației europene, modelul italian pare să fie cel mai potrivit pentru țara noastră.

„Suntem în discuții cu mai mulți reprezentanți guvernamentali și parlamentari și avem suportul președintelui Consiliului Interministerial de Coordonare pentru dezvoltarea pieței de Combustibili Alternativi. Vom implementa o legislație europeană, deja matură, având ca model Italia, țară ce are cea mai bună experiență pe acest segment. Discutăm de norme riguroase, care se potrivesc bine cu legislația Românească”, a completat Dumitru Becșenescu.

În paralel cu dezvoltarea rețelei de stații de alimentare CNG, Antares oferă soluții și pentru cei care doresc să treacă la un carburant alternativ fără a schimba mașina pe care deja o utilizează.

„Este vorba despre conversii, așa cum s-au realizat și în cazul GPL. Avem o soluție foarte interesantă, în care clientul nu trebuie să plătească nimic din buzunarul lui, ci rate lunare din economiile pe care le face prin utilizarea CNG. Contractul se realizează pe o perioadă cuprinsă între 3 și 24 de luni. La început, conversiile se vor realiza doar pentru motoare pe benzină”, a precizat președintele Antares Group.

Conversiile vor începe în primăvara anului viitor.

Andi Davidescu, director general ETA: „Pe noi ne-a convins această tehnologie CNG. Autobuzele merg bine, sunt economice și, în plus, sunt mai ușor de întreținut. Motoarele sunt mai simple și nu au acele sisteme complexe de post tratare a gazelor de eșapament, prezente la motoarele diesel și care se defectează destul de des, mai ales în cazul transportului urban.”

Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group: „Avem 20 de mașini CNG care rulează, zilnic, 370-400 km. Când am construct business plan-ul pentru stația de la Vâlcea, am estimat vânzări către terți, alții decât flota noastră, în proporție de 0,5%, însă am depășit, deja, 20%. Și asta în condițiile în care nu există, încă, o rețea de stații la nivel național. Este evident că utilizatorii de CNG devin fani ai acestui carburant. La nivelul lunii aprilie, erau 2.400 de mașini CNG înmatriculate în România.”

„Toate achizițiile viitoare de autovehicule ale Antares Group vor fi pe CNG. Nu vom mai achiziționa mașini pe motorizare diesel. Ne propunem ca, în 2025, întreaga noastră flotă să fie pe CNG.

În România, Denisson Energy, firmă membră a grupului Antares, și Asociația Gazului Natural pentru Vehicule, NGVA România, dezvoltă proiectul CNG România, care vizează implementarea a 9 stații de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat (CNG) de-a lungul coridoarelor pan-europene.

Proiectul, în valoare de 5,2 milioane de EUR, este derulat în cadrul programului CEF al Agenției pentru Inovație și Rețele (INEA) a Comisiei Europene și este cofinanțat de Uniunea Europeană cu 85% din valoarea acestuia.

Detalii despre proiect și stadiile de implementare puteți găsi accesând www.cngromania.eu.

Notă: Responsabilitatea privind această publicație revine integral autorului. Uniunea Europeană nu este responsabilă pentru modul în care sunt utilizate informațiile publicate.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.