TIMOCOM: Cine răspunde pentru asigurarea încărcăturii?

Conform Asociației Germane a Asiguratorilor, 70% din autocamioanele care circulă pe drumurile germane sunt asigurate incorect sau insuficient. Conform Codului rutier, asigurarea mărfurilor transportate este obligatorie. Cine este, însă, răspunzător pentru aceasta: casele de expediții, conducătorul auto sau încărcătorul? Și ce implică, de fapt, asigurarea încărcăturii? Alfred Lampen, expert, instructor și autor, oferă sfaturi utile pe tema asigurării încărcăturii în domeniul logistic.

Ce implică asigurarea încărcăturii?

Alfred Lampen: În primul rând, este important ca marfa să rămână pe vehicul, să nu fie vătămate persoane și marfa să nu fie deteriorată.

Unul din cinci accidente rutiere în care sunt implicate autocamioane este, conform autorităților germane, „un accident cauzat de deplasarea încărcăturii”. Ca urmare, au loc anual circa 1.600 de accidente grave pe drumurile germane, iar costurile sunt de milioane. Ce se poate face pentru a se preveni o asigurare insuficientă a mărfii?

Încărcătorul deține un rol esențial. Să presupunem că șoferul ajunge la locul de încărcare – descărcare și are un anumit vehicul pentru o anumită marfă, iar vehiculul este defect sau nu are mijloace de asigurare a mărfii. Marfa este, totuși, încărcată și ajunge la client deteriorată. Clientul se plânge, ceea ce nu este bine pentru afacere și precis nu este nici în interesul încărcătorului. Cel mai tragic este, însă, când este pusă în pericol viața persoanelor. Un exemplu este cel al rolelor de hârtie neasigurate. O singură rolă cântărește câteva tone. În cazul unei frâne bruște, rola sau chiar și alte mărfuri pot scăpa de sub control, din inerție. Marfa ajunge pe drum sau este proiectată spre înainte. Urmările pot fi fatale.

În acest caz ar fi fost necesare instrucțiunile unui încărcător, care să specifice necesitatea, de exemplu, a covorașelor antiderapante și a centurilor de fixare, cu care marfa să fie asigurată în mod corespunzător. Acestea trebuiau să fie furnizate, în prealabil, de casa de expediții sau prestator, care, în caz contrar, nu ar fi primit comanda.

Există astfel de instrucțiuni? Și dacă da, cine verifică respectarea lor?

Deoarece nu dispun de informațiile necesare, numeroși încărcători și clienți din industrie și comerț nu își cunosc pe deplin responsabilitățile în acest sens. Alții le aplică, însă, aproape perfect, în practică: industria chimică stă bine sub acest aspect. Aici există instrucțiuni precise, care trebuie procesate înainte de plecarea autocamionului.

De unde pot obține informații cu privire la asigurarea corectă a încărcăturii?

Asociațiile profesionale ale transportatorilor și prestatorilor de servicii de logistică vă pot furniza astfel de informații.

Conducătorul auto trebuie să înțeleagă că este primul pus în pericol când marfa se află în spatele său. La o frână bruscă, încărcătura tinde să alunece spre înainte. Conducătorul auto este primul cu care intră în coliziune. Desigur, însă, că, apoi, îi pune în pericol și pe alții, dacă marfa neasigurată cade pe carosabil sau pe alte vehicule. Dacă înțelege acest lucru, conducătorul auto va pune un preț mai mare pe asigurarea corectă a încărcăturii. Un eventual spațiu liber în fața mărfii, de exemplu, trebuie să fie asigurat întotdeauna. Aceste informații trebuie să fie făcute cunoscute întotdeauna la instructaje.

 

Există reguli de bază pentru asigurarea mărfii, care trebuie respectate?

  1. Spațiul liber din fața încărcăturii trebuie să fie blocat cu un perete despărțitor sau o chingă și paleți – iar aderența mărită cu ajutorul unui covoraș antiderapant.
  2. Dacă marfa se poate răsturna, de exemplu, rolele de hârtie verticale, trebuie să realizezi un mijloc de asigurare împotriva răsturnării. În această situație, poți preveni răsturnarea cu protecții de cant și mijloace de ancorare speciale.
  3. La o încărcătură pe care nu o poți ancora, cum e cazul băuturilor în Tetra Paks, este necesar un vehicul stabil, cu un certificat de stabilitate a suprastructurii. Dacă nu îl deții, trebuie să respingi comanda.
  4. Suprafața de încărcare trebuie să fie măturată. Acest lucru este evident la mărfurile granulate: sacul este deteriorat, granulele cad afară și încărcătura următoare se sprijină pe acestea. Prin urmare, totul stă ca pe bile de rulmenți. Ceea ce înseamnă că trebuie să mături în mod regulat.

5. Un alt punct important este comunicarea dintre beneficiar și prestator. Dacă expeditorul știe ce mijloace de asigurare a mărfii trebuie să aducă, se poate pregăti în mod corespunzător. Încărcătorul este primul care poate oferi aceste informații.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.