„Expansiunea” CNG

Legislație, infrastructură, protecția mediului, dar și rațiuni economice fac din CNG (gaz natural comprimat) o alternativă viabilă la carburanții clasici.

Astăzi, utilizarea CNG este într-o etapă incipientă, în România, însă dezvoltarea, la nivel european, a acestui carburant, precum și interesul ridicat manifestat de către operatorii din țara noastră, reprezintă semnale puternice pentru dezvoltarea ce va avea loc în 2019 și în anii următori.

Avantajele economice

Utilizarea CNG duce la reduceri importante de costuri, fără a necesita modificări notabile, din punct de vedere al modului de exploatare a vehiculelor:

  • costurile cu carburantul reduse până la jumătate, față de diesel;
  • de peste două ori mai eficient decât benzina;
  • costuri de mentenanță mai mici;
  • fiabilitatea crescută;
  • eliminarea problemelor supapelor și ale chiulasei;
  • durată de viață dublă (20 de ani a rezervorului de CNG, față de 10 ani a celui de GPL);
  • durată de viață prelungită cu până la 50% a motorului, CNG având arderi mult mai bune (120 octani, prin comparație cu benzina, care are 95 – 98 octani, sau GPL – 97 octani);
  • preț de achiziție cu doar 15 – 20% mai mare față de cel pentru mașinile cu motorizări „clasice”;
  • până la 80% finanțare nerambursabilă (pentru companiile ce efectuează transport public, în funcție de numărul de locuitori ai localității);
  • plină expansiune a rețelei de stații de alimentare.

Combustibilul „verde”

Gazul natural comprimat este un carburant alternativ, fiind cel mai prietenos cu mediul dintre toți combustibilii fosili. Gazul natural provine din zăcămintele naturale din subsol și se obține prin extracție – nu este toxic, fiind utilizat la aragaz, pentru gătit, și la centralele termice de apartament. După comprimare la circa 1% din volumul său, gazul natural rămâne în stare gazoasă și presiunea la care se comercializează ca CNG este de 200 bar.

Alte aspecte:

– transportul rutier este responsabil cu peste 20% din totalul emisiilor de CO2 din UE: autoturismele și van-urile reprezintă 15%, iar autovehiculele grele (camioane și autobuze) – 5%;

– având emisii de particule fine cu până la 99% mai mici, deci aproape inexistente, gazul natural este, poate, singura soluție viabilă, la acest moment, ca alternativă la carburanții tradiționali.

Legislația sprijină carburanții alternativi

– Anul trecut, parlamentarii europeni au votat reducerea cu 35% a emisiilor de CO2 pentru camioanele noi, începând cu anul 2030, și cu pragul intermediar de -20%, în 2025.

– În România, Legea 37/2018 impune companiilor de stat ca, din 2019, cel puțin 30% dintre autovehiculele achiziționate să fie ecologice – electric, gaz natural sau hidrogen, iar, din 2020, această regulă va deveni obligatorie și pentru firmele private.

– Ministrul Mediului a emis, prin Ordinul 741/2018, Ghidul de finanțare a Programului privind îmbunătățirea calității aerului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puțin poluante în transportul public local de persoane.

– Sunt eligibile să se încadreze în programul de finanțare (până la 80% nerambursabilă) unitățile administrativ teritoriale – municipii reședință de județ, inclusiv Municipiul București, declarate conform prevederilor Legii 351/2001.

– Din 2019, intră în vigoare și VECTO (instrument de calcul al consumului de energie pentru vehicule). VECTO va deveni esențial pentru așteptata stabilire a taxelor de drum, la nivel european, în funcție de poluare.

În România, Denisson Energy, firmă membră a grupului Antares, și Asociația Gazului Natural pentru Vehicule, NGVA România, dezvoltă proiectul CNG România, care vizează implementarea a 9 stații de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat (CNG) de-a lungul coridoarelor pan-europene.

Proiectul, în valoare de 5,2 milioane de EUR, este derulat în cadrul programului CEF al Agenției pentru Inovație și Rețele (INEA) a Comisiei Europene și este cofinanțat de Uniunea Europeană cu 85% din valoarea acestuia.

Detalii despre proiect și stadiile de implementare puteți găsi accesând www.cngromania.eu.

Notă: Responsabilitatea privind această publicație revine integral autorului. Uniunea Europeană nu este responsabilă pentru modul în care sunt utilizate informațiile publicate.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.