De pe santier direct in instanta

Blocajul de pe piata constructorilor s-a transferat in sala de judecata, ultima perioada fiind caracterizata de o dublare a actiunilor in instanta intre dezvoltatori si antreprenori.

În ultimul timp, ne confruntam cu o crestere semnificativa (cu peste 100%) a numarului proceselor dintre dezvoltatori si antreprenori”, ne-a declarat Andrei Brasoveanu, managing partener la casa de avocatura Ciurtin, Brasoveanu & Partners. El a precizat ca, in cele mai multe cazuri, este vorba despre litigii care vizeaza fie somatii de plata, fie actiuni in pretentii comerciale, fie cereri in insolventa, prin care se solicita sau se urmareste plata unor anumite sume.

Goana dupa penalitati

În paralel, in incercarea (deja disperata) de a atrage lichiditati, din ce in ce mai multe companii factureaza penalitati pentru facturi platite cu intarziere in ultimii trei ani. „Multi si-au adus aminte ca facturile au fost platite cu intarziere si au inceput sa calculeze penalitati pentru facturile achitate anterior. Spre exemplu, antreprenorul face un istoric al facturilor pe care dezvoltatorul le-a achitat in ultimii 3 ani. Tinand cont de faptul ca dreptul de a solicita penalitati se naste din momentul in care scadenta a fost depasita, aceste penalitati pot fi solicitate oricand pana la implinirea termenului de prescriptie de 3 ani. În principiu, nimeni nu vrea sa le plateasca, in considerarea faptului ca platile sunt deja executate integral, si se ajunge la judecata. Pana acum, astfel de actiuni erau foarte rare. În prezent, s-au inmultit, iar practica este valabila pentru orice fel de activitate, nu numai pentru firmele de constructii”, a mentionat Andrei Brasoveanu. El a subliniat ca stabilirea anticipata a penalitatilor se poate reglementa pe cale contractuala, acesta fiind un mecanism corect si fezabil din punct de vedere juridic.

Cum iti obisnuiesti clientul, asa il ai

„Firmele din Romania sufera de carente mari in efectuarea platilor cu constanta si in cadrul termenelor de scadenta. Efectuarea platilor in termenele de scadenta este o chestiune de angajament si de respect fata de partenerul contractual, iar aceasta se realizeaza in timp prin determinare si prin educatie. Aceasta educatie trebuie sa o faca acela care furnizeaza serviciul – atunci cand tolereaza intarzierile la plata, e primul care suporta riscul de diminuare a lichiditatilor si de a suferi si pe viitor asemenea intarzieri la incasarea platilor ce ii sunt datorate. În acest context, creditorul trebuie sa adopte inclusiv decizii total nepopulare si demotivante pentru client, precum intentarea unor actiuni in pretentii in ceea ce priveste penalitatile de intarziere, avand atat un scop punitiv in ceea ce priveste neexecutarea platilor in termenele de scadenta, cat si un scop preventiv vizavi de viitoarele plati pe care le are de incasat. Cei care au avut un comportament coerent si au urmarit atent partea de colectare a creantelor, investind in aceasta directie, sunt mai putin expusi. Noi derulam proiecte de colectare, in cadrul carora elaboram pentru fiecare client in parte o anumita procedura de escaladare in demersurile intreprinse in vederea colectarii creantelor, in functie de specificul afacerii respectivului client.

De exemplu, in cazul in care contractele au recurenta lunara la facturare, se poate incepe misiunea de colectare inca din timpul scadentei tocmai pentru a fi atins scopul preventiv al unei asemenea proceduri si scopul sau educational in ceea ce priveste comportamentul de plata al clientilor. Un exemplu de succes in aceasta directie este implementarea de catre creditor a unui program de trimitere automata a sms-urilor si trimiterea ulterioara a unei notificari referitoare la data de scadenta si la posibilele sanctiuni care pot fi aplicate. Aceasta procedura se deruleaza la fiecare ciclu de facturare lunara si se intipareste in mintea clientului in timp, contribuind direct la crearea comportamentului de plati al acestuia. În cazul in care se depaseste scadenta, se aplica procedurile de escala dare, in sensul ca se poate trimite o notificare de punere in intarziere, prin care clientul este atentionat cu privire la calculul pe nalitatilor, care, ulterior, sunt eventual si facturate. În felul acesta, se urmareste ca luna viitoare clientul rau-platnic sa fie mai atent cu respectarea termenelor de plata, pentru ca va fi constient dinainte ca, in cazul in care nu achita factura in termenul de scadenta, i se vor aplica si calcula pe nalitati”, a mai aratat Andrei Brasoveanu.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.