BYD eBUS-12 – 250 km… electrici

BYD, o companie chineza inovativa, in cadrul careia investitorul Warren Buffet detine o cota de 10% din actiuni, lanseaza, in cadrul expozitiei Busworld de la Kortrijk (Belgia), pe data de 21 octombrie, modelul de autobuz in intregime electric eBUS-12. Producatorii sunt de parere ca este primul autobuz in intregime electric (in marime naturala) din lume.

BYD (prescurtarea de la Build Your Dreams – „Con­struieste-ti vise­le“) este o corporatie care are un personal de peste 200.000 angajati. Compa­nia a inceput prin productia de ba­terii pe litiu (pentru telefoane mo­bile si alte tipuri de dispozitive) si a intrat pe piata automotive in 2006. eBUS-12 este primul mo­del de autobuz pe care il prezinta pu­blicului si va intra in teste ope­ra­tionale, in urmatoarele luni, in mari orase europene precum Lon­dra, Copenhaga, Frankfurt si Am­sterdam.

Ca parte a programului sau „Green City Solution“ (Solutie pen­tru un oras verde), BYD s-a con­centrat pe dezvoltarea vehi­cu­lelor electrice de toate tipurile, inclusiv autoturisme si autobuze. In prezent, are doua vehicule pur electrice: autoturismul e6 si mo­delul eBUS-12. Ambele se afla in operare in cadrul serviciilor de trans­port public in China, cu teste-pilot si in Olanda, Spania, SUA si Hong Kong.

Pentru protectia mediului, re­du­­cerea poluarii aerului, rezol­va­rea crizei energetice globale si re­ducerea efectelor contributiei uma­ne la schimbarile climatice, BYD a dez­voltat programul „Green City Solu­tion“. Aceasta so­lutie repre­zinta un plan atat pe ter­men scurt, cat si pe termen lung de optimizare a consumului energetic prin intermediul elec­tri­ficarii sistemului de transport pu­blic intr-un mod sustenabil. Ve­hiculele diesel sau pe benzina pot fi inlocuite cu unele electrice, care nu numai ca sprijina reducerea sub­stantiala a poluarii aerului cau­zata de transporturi, ci si reduce cos­turile de operare cu o treime sau chiar mai mult.

In cadrul acestui program, eBUS-12 va fi urmat de o gama de modele noi eBUS in viitorul a­pro­piat, inclusiv un model cu o lun­gime de 7 m si un double decker.

Confort pe toata linia

Conform declaratiilor con­struc­torului, eBUS-12 este pro­iec­tat pentru un grad inalt de con­fort al pasagerilor. Sistemul de tractiune incorporat in roata si sus­pensiile pneumatice controlate elec­tronic (ECAS) confera mode­lului capacitatea de a oferi o po­dea foarte coborata, o usa larga si spatiu amplu pentru urcarea si coborarea pasagerilor.

Parbrizul ocupa doua treimi din suprafata frontala a auto­bu­zu­lui, pentru un maximum de vizi­bi­litate si siguranta. Caroseria are un aspect elegant la exterior, in timp ce interiorul ofera un scaun pentru sofer din piele, ajustabil, scaune de piele pentru pasageri si un grad inalt de izolare fonica.

eBUS-12 incorporeaza o serie de tehnologii avansate dezvoltate de catre BYD. Printre acestea se nu­mara bateria BYD Fe, ma­te­ria­le­le din care este fabricata putand fi cu usurinta reciclate sau distru­se fara poluare. In afara de incar­ca­rea clasica, la priza (3-6 ore in ciclu complet), bateria se incarca prin intermediul panourilor solare instalate pe plafonul autobuzului.

Computerul de bord cu display in­corporat in panoul de instru­men­te ofera toate informatiile ne­cesare soferului, in conducere sau in stationare.

Modelul eBUS-12 are o auto­no­mie de 250 km la o singura in­car­care, in trafic urban (fara apor­tul celulelor solare).

Pentru o siguranta optima, auto­buzul este echipat cu frane-disc pe toate rotile, precum si cu sisteme ABS si ASR.

Paul Lin, seful departamentului pentru vanzari in Europa al BYD, a declarat: „Cu eBUS-12, am ales unul dintre cele mai pretentioase tipuri de vehicule – un autobuz de pa­sa­geri. In urma programului nos­tru extensiv de testare, care a fost derulat in ultimii doi ani, sun­tem increzatori ca ne vom com­ple­ta gama si ca vom face fata cerintelor reale ale pietei, oferind in acelasi timp avantaje enorme de protectia mediului“. Paul Lin, care in prezent activeaza in cadrul se­diului central european al com­pa­niei, aflat in Olanda, a adaugat: „Speram sa atragem un interes con­siderabil din partea opera­to­ri­lor europeni de transport pasa­geri in timpul Busworld si sa fim in situatia de a ne incepe progra­mul de testari in cateva luni.“

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.