Taxa auto mai multi bani la buget

Taxa auto va fi majorata cu 25 pana la 50 de procente, de la 1 ianuarie 2011, pentru a stopa importul de masini vechi in tara. Cel putin acesta este argumentul ministrului Mediului, Laszlo Borbely, care sustine ca jumatate din cele 120.000 de masini second hand aduse anul acesta in Romania sunt mai vechi de zece ani.

Ministrul neaga ca ar avea ceva impotriva achizitionarii autovehiculelor de productie mai veche, dar ii trimite pe doritorii unor astfel de „chilipiruri“ sa mearga in targurile de profil din tara pentru a si le procura. Totusi, nu este un secret pentru nimeni faptul ca in tarile din Vest oferta de vehicule este mai bogata, preturile mai tentante si, in plus, masinile de acolo au si avantajul ca nu s-au „rupt“ pe soselele din tara de unde provin. Nu toata lumea este de acord cu eficienta tintita prin noua taxa.

„Taxa auto nu reprezinta un sistem care sa asigure o constanta in incurajarea tehnologiilor mai putin poluante. Incasezi niste bani astazi, ii cheltuiesti pe probleme de criza economica, dar masinile respective pot polua 40 de ani de acum in colo. Practic, poluarea nu este combatuta prin aceasta taxa“, a precizat Augustin Hagiu, presedinte FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport).

Majorare cu 50%

De un an se lucreaza la noua formula de calcul pentru taxa auto 2011. Pana la urma, Ministerul Mediului a adunat propuneri de la Registrul Auto, de la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile, de la Fondul de Mediu, de la Ministerul de Finante si a intocmit un proiect de act normativ, pe care l-a trimis catre Palatul Victoria, spre aprobarea Guvernului.

„Vom mari taxa auto pentru ca nu ne permitem sa casam 180.000 de masini si sa aducem masini second hand. Nu se poate. Cine isi permite sa aduca o masina, care deja polueaza mai mult, sa plateasca o taxa suplimentara, pentru ca poluatorul plateste“, a argumentat Laszlo Borbely.

Potrivit datelor detinute de Ministerul Mediului si Padurilor, anul acesta au fost cumparate 75.000 de masini noi, din care aproximativ 60.000 prin programul Rabla, ceea ce i-a ajutat pe producatori. Ministrul Borbely spune ca „Rabla“ a salvat industria de automobile, insa multi oameni si-au luat voucherele si asteapta ca masinile din reprezentante sa se mai ieftineasca. Alti romani sunt croiti pe masini second-hand, cu justificarea ca acestea provin de la firme renumite, si oricum nu au putut fi uzate prea mult pe soselele impecabile din tarile de provenienta. Asa se face ca, practic, la fiecare masina noua inmatriculata, intra in tara alte patru second-hand.

Trebuie sa amintim, insa, ca, alaturi de noua taxa de poluare, persoanele fizice nu mai pot inmatricula autovehicule importate din Uniunea Europeana daca nu vor face dovada platii Taxei pe Valoarea Adaugata (TVA) in cazul masinilor noi si second-hand, ceea ce va limita si mai mult importurile de masini second-hand din Europa de Vest, care, in prezent, reprezinta doua treimi din totalul masinilor inmatriculate pentru prima data pe piata locala.

In ceea ce priveste transportatorii, pentru multi, vehiculele second-hand aduse din strainatate reprezinta singura posibilitate de a-si mentine un parc functional, mai ales in contextul economic actual, cand accesul la finantare este aproape blocat. A cere acestor firme de transport sa-si inlocuiasca sau completeze parcul cu autovehicule noi este de-a dreptul cinic.

„Autoritatile ar trebui sa anunte astazi ca peste doi ani de zile se va trece la un sistem de impozitare diferentiata a autovehiculelor in functie de vechimea lor si de gradul de poluare. De asemenea, ar trebui sa se renunte la suprataxarea importului de autovehicule second-hand. Nu vom risca un aflux exagerat de masini vechi si foarte poluante, deoarece toata lumea va sti ca peste doi ani va avea de platit impozite foarte mari pentru asemenea autovehicule“, a declarat Augustin Hagiu.

De altfel, camioanele aduse la mana a doua din import nu sunt vechituri, respectand normele EURO 3 si EURO 4, iar autocarele care au circulat in Europa si de care ar fi nevoie si in Romania sunt foarte fiabile din punct de vedere tehnic, iar raportul calitate-pret este foarte bun. Insa noua taxa auto ii va descuraja total, daca nu chiar falimenta, pentru ca ii va obliga sa achite intre 20.000 si 30.000 de euro la inmatricularea unui singur astfel de vehicul.

EURO 5, la taxat

„Taxarea masinilor EURO 5 este nejustificata, asa cum a fost si taxarea EURO 4 anul acesta. In plus, este o practica nesanatoasa sa discutam in decembrie despre o taxa care intra in vigoare in ianuarie. Politica fiscala ar trebui stabilita cu doi-trei ani inainte. Astfel, firmele dar si populatia pot sa isi stabileasca un plan de investitii coerent“, a afirmat presedintele FORT.

Ministerul Mediului a anuntat ca, de la 1 ianuarie, va fi platita taxa auto si pentru masinile cu motorizare EURO 5, pentru ca si acestea polueaza. Astfel, o motorizare EURO 5 de 1.100 de cmc, care in prezent este scutita de taxa, va fi taxata cu 116 euro in cazul unei masini noi si cu 91 de euro in cazul unui autoturism vechi de 2 ani. Pentru o masina noua cu motor EURO 5 de 3.000 de centimetri cubi se va plati o taxa de 1.950 de euro, iar aceeasi motorizare pe o masina veche de doi ani implica o taxa de 1.541 de euro. In cazul unei masini EURO 5 de 2.000 de cmc, veche de 2 ani, proprietarii ar urma sa plateasca o taxa de inmatriculare de 507 euro.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.