RATB a desfiintat in ianuarie 4 linii preorasenesti

Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) a desfiintat, incepand cu 1 ianuarie, linia de autobuze 406 Lujerului – Chiajna, din 14 ianuarie, liniile 408 si 428, spre comuna Domnesti,si linia 431, care face legatura intre Capitala si satul Alunisu, desfiintata incepand cu 15 ianuarie. Sistarea serviciului de transport public cu autobuzele RATB pe traseele preorasenesti s-a facut la solicitarea Primariei Comunei Chiajna si a Primariei Comunei Domnesti, din cauza imposibilitatii sustinerii financiare a acestei activitati.

Reamintim ca, dupa desfiintarea transportului preorasenesc de calatori la 15 iunie 2010 – din cauza datoriilor acumulate de autoritatile locale ilfovene catre Regie -, din toamna anului trecut au fost reluate cursele pe 6 trasee – Chiajna, Chitila, Domnesti, Teghes, Mogosoaia si Dragomiresti, urmand sa fie reinfiintate si restul pana la 52. Iata, insa, ca deja doua dintre primarii se vad in imposibilitatea de a mai aloca bani din buget pentru transportul public al cetatenilor, criza economica fiind din nou „vinovatul“ numarul unu. Astfel, se pare ca nemultumirile transportatorilor privati isi gasesc o rezolvare naturala. Actuala conducere a Regiei nu mai este dispusa la concesii, asa cum s-a procedat in trecut, cand abia si-a recuperat datoriile. In anul 2005, autoritatile ilfovene acumulasera debite de 236 de miliarde de lei vechi catre RATB, motiv pentru care toate cele 68 de linii preorasenesti au fost desfiintate. Reinfiintarea lor s-a facut abia in primavara lui 2006, dupa achitarea banilor. Dupa numai doi ani, s-a ajuns la alte datorii, de data aceasta de „numai“ 77 de miliarde de lei vechi. In aceste conditii, la 1iulie 2008, cursele au fost iarasi sistate. A existat si un alt motiv: Protocolul incheiat intre Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) si CJ Ilfov expirase de un an si jumatate, fara sa fi fost reinnoit. Primarul general Sorin Oprescu anunta atunci ca operatorii privati de transport castigasera in luna februarie, pentru toate rutele preorasenesti, licitatia organizata de Ministerul Transporturilor. Apoi actionasera in judecata Regia, acuzand-o de concurenta neloiala. Insa in 18 septembrie 2008, Guvernul a aprobat cadrul legal pentru ca transportul public dintre Bucuresti si Ilfov sa fie incadrat in categoria transporturilor locale, iar la 13 octombrie, senatorii au adoptat Legea privind aprobarea Ordonantei de Urgenta pentru modificarea OUG nr. 109/2005, prin care au fost exceptate de la regulile aplicate transportului interjudetean liniile de transport comun dintre Bucuresti si localitatile ilfovene.

Primariile din Ilfov, din datorii in datorii

La 26 noiembrie, CGMB si CJ Ilfov au incheiat un nou protocol, aprobat prin HCGMB nr. 346/2008, care a functionat pana in 15 iunie 2010. Insa din vechile datorii au ramas neachitate 64 de milioane de lei – fiind deja trecute la categoria „istorice“ -, iar altele, in valoare de 25 de milioane de lei noi, sau acumulat intre timp. La inceputul anului 2010, conducerea RATB a incercat, cu ajutorul Primariei Capitalei, sa ia taurul de coarne. Astfel, Municipalitatea Bucurestilor a notificat in doua randuri Consiliul Judetean Ilfov, pe 10 februarie si pe 8 martie, pentru neindeplinirea Protocolului semnat in urma cu doi ani, insa fara vreun rezultat. „Pana in prezent, CJ Ilfov nu a achitat sumele datorate si nici nu a constituit garantia reala imobiliara, in maxim 30 de zile de la data semnarii protocolului, asa cum s-a convenit in document“, sustinea, in luna iunie 2010, fostul director general al Regiei, Gheorghe Aron, cu putin inainte de noua sistare a curselor preorasenesti.

Legea 92/2007: Trasee Bucuresti-Ilfov ca in asociatii intercomunitare

In iulie, Gheorghe Aron a fost schimbat din functie si in locul lui a fost numit Adrian Crit director general la RATB. Imediat dupa investire, acesta a inceput negocierea cu primariile ilfovene pentru reintroducerea liniilor preorasenesti. „Consiliul Judetean Ilfov nu isi permite sa sustina transportul in comun, insa liniile preorasenesti ale RATB vor putea fi reluate dupa negocierea noilor contracte de prestari servicii cu primariile localitatilor din jurul Capitalei. Exista anumite primarii care mi-au cerut deja acest aspect si detin fonduri speciale dedicate pentru aceste linii“, a anuntat noul director. La sfarsitul lunii octombrie 2010, Adrian Crit a fost imputernicit de Consiliul General al Municipiului Bucuresti sa negocieze si sa incheie contracte cu primariile din 52 de localitati ale judetului Ilfov. Decizia are la baza Legea 92/2007, care prevede ca „traseele dintr-o asociatie de dezvoltare intercomunitara, precum si cele dintre municipiul Bucuresti si localitatile din Ilfov sunt considerate trasee locale si fac obiectul Legii nr. 92/2007 privind serviciile de transport public local“. Atribuirea in gestiune, conform legii, a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate se finalizeaza prin eliberarea licentelor de traseu, de catre Primaria Capitalei, operatorilor de transport rutier respectivi. Valabilitatea licentelor de traseu este de maximum 3 ani.

Contracte individuale

Activitatea de transport public pe liniile preorasenesti poate fi asigurata numai la solicitarea primariilor care incheie contract cu Regia, prin care isi asuma responsabilitatea sustinerii serviciilor prestate de catre RATB locuitorilor comunei lor si onorarii obligatiilor de plata revenite prin contract“, ne-a precizat Adrian Crit, directorul general RATB. Noul tip de contract este mai bine pus la punct, astfel ca, la semnarea lui, Consiliul local va elibera, pentru fiecare luna din toata durata contractului, bilete la ordin cu valoarea costurilor de transport ce se vor efectua. Documentul prevede o perioada de 15 zile ca termen de plata de la data facturarii sumei. In caz contrar, transportul poate fi suspendat pana la achitarea sumei respective, dar nu mai mult de 15 zile, cu 0,15% penalizari pe zi la suma datorata. Dupa aceasta perioada, in caz ca banii nu se achita, contractul poate fi reziliat de plin drept, fara nicio formalitate si fara interventia instantelor judecatoresti. La fel se procedeaza daca RATB nu isi indeplineste obligatiile din contract. De asemenea, contractul poate fi denuntat unilateral de fiecare dintre parti, cu un preaviz de 30 de zile, asa cum s-a intamplat in cazul liniilor 406 Lujerului-Chiajna si 408, 428 Bucuresti-Domnesti.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.