Un pas inainte pentru Fiat

Fiat Doblo a ajuns la cea de a doua generatie, prezentandu-si noua infatisare in 2010, atunci cand a fost si desemnat Van of the Year 2011. Bineinteles ca nu a fost uitata varianta MPV a lui Doblo, numita Panorama, pe care am testat-o si noi.

Acest model, destinat in principiu transportului de persoane, este echipat cu 7 scaune, ce pot fi utilizate in diferite configuratii, la care se poate insa renunta pentru a maxi miza spatiul destinat marfii.

Hainele cele noi ale lui Doblo

Modelul pe care l-am avut la dispozitie era „imbracat“ cu o culoare deosebita, regasita sub numele de Bordeaux in paleta de culori a celor de la Fiat. La exterior, schimbarea este evidenta, daca punem in balanta modelul actual cu cel anterior. Liniile masinii par a fi mai prietenoase, semn ca s-a muncit ceva mai mult decat la prima generatie pe partea de design. De la grila frontala si pana la lampile spate, masina este cu totul alta, si nu numai ca este alta, ci este alta mai frumoasa, mai eleganta, mai… din zilele noastre. La interior, tot ca o comparatie cu modelul precedent, schimbarile sunt la fel de radicale. Confortul a fost mult imbunatatit, cel putin in ceea ce priveste cele 5 locuri, din fata si din compartimentul de mijloc al masinii. Randul al treilea de scaune nu se ridica la standardele primelor doua, prin prisma spatiului destinat picioarelor, dar nu poti da o bila neaga masinii numai pentru asta. Soferul beneficiaza de un scaun cu reglaj pe inaltime, cotiera, comenzi pe volan si multe alte dotari amplasa te ergonomic. Dar si aici, ca pentru orice regula, exista o exceptie, materializata prin comanda de reglaj a oglinzilor, amplasata la baza oglinzii de pe partea soferului, facand reglajul usor incomod, in special daca acesta este realizat in timpul mersului. Spre fericirea mea, modelul testat a beneficiat de un numar impresionant de dotari. Pe langa comenzile pe volan, amintite mai sus, mai putem enumera radio-mp3-ul, care incorpora si un modul de bluetooth pentru telefon, un conector USB pentru tehnologia Blue Me disponibila, geamuri electrice, aer conditionat automat, senzori de parcare, computer de bord cu asistenta la schimbarea treptelor, sistemul Start-Stop, care si-a facut treaba in majoritatea cazurilor, desi are mici carente. Hiba acestui sistem provine cel mai probabil din cauza abuzurilor la care presupunem ca a fost supusa masina la sesiunile anterioare de drive-test. Tot din aceasta pricina suspectez si manevrarea usor dificila a schimbatorului de viteze… probabil cineva a confundat MPV-ul cu un Abarth. Spatiile de depozitare sunt generoase, si cand discutam de partea din fata a masinii, unde „buzunarul“ aflat deasupra parasolarelor are o deschidere mai mult decat suficienta, dar si prin simpla prezenta a spatiilor de depozitare pe usile glisante aflate in dreptul randului din mijloc. Pentru ca am vorbit mai devreme de confort, trebuie sa amintim ca vizibilitatea este la nivel inalt, insa masina isi tradeaza clasa prin plasticele care sunt folosite pentru anumite componente, dar si cand la viteze mai mari insonorizarea imperfecta poate fi sesizata.

Latura tehnica

Ajungand la partea mai tehnica a masinii, mentionam ca propulsorul 1.6 MultiJet s-a descurcat onorabil. Acesta dezvolta o putere de 105 CP la o turatie de 4.000 rpm si un cuplu maxim de 290 Nm disponibil de foarte devreme, de la 1.500 rpm, toate acestea respectand norma de poluare EURO 5. Dupa cum va spuneam mai sus, timoneria a avut de suferit in trecut, iar uneori „agata“, dar, probabil in cazul unei masini proaspat iesite de pe portile fabricii, acest lucru nu va mai fi o problema. In ciuda acestui fapt, cutia cu 6 trepte s-a dovedit a fi exact ceea ce ii trebuie micului motor de 1.6 pentru a-l pune in valoare, reusind acceleratii decente cu un consum parca luat cu copy-paste din carte si pus pe display-ul computerului de bord. Suspensia si sistemul de franare s-au dovedit a fi calculate bine pentru a controla cele 1.400 kg ale masinii, iar dimensiunile au fost impresionante doar pe hartie, ele nefiind resimtite in timpul condusului, gratie directiei servo-asistate. La finalul testului, masina a primit o bila alba din partea noastra, in ciuda micilor imperfectiuni, care sunt oarecum obisnuite la acest segment de vehicule, iar daca tinem cont de succesul inregistrat de prima generatie, aceasta ar trebui sa fie primita cu bratele deschise de utilizatori.

Fisa tehnica:

– Motorizare: 1.6 Multijet, common-rail

– Cilindree: 1.598 cmc

– Putere: 105 CP/4.000 rpm

– Cuplu maxim: 290 Nm/1.500 rpm

– Transmisie: manuala, 6 + 1 trepte

– Locuri: 7

– Consum: 6,1/4,7/5,2 l/100 km (urban, extraurban,mixt)

– Dimensiuni (lungime/latime/inaltime): 4.390/1.830/1.845 mm

– Optionale: AC automatic, Start-Stop, Radio-mp3, geamuri electrice, ESP

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziucargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.