Melus Florian Coman: “Prin actualul continut al OG 27/2010, ne intoarcem la anii 2001-2002”

Modificarile aduse in Parlament la OG 27/2010 ating in cea mai mare masura transportul de pasageri, iar ARR priveste aceste modificari ca o involutie la o situatie ce a fost de mult depasita.

„Prin actualul continut al ordonantei se incearca, cel putin la transportul de persoane, revenirea la o situatie asemanatoare celei din anii 2001- 2002. Spre exemplu, crearea asociatiilor a mai fost in legislatie si a dat nastere la abuzuri in cadrul asociatiei“, a aratat Melus Florian Coman, director general ARR.

Autoritatea

Intre observatiile fomulate de ARR la modificarile aduse OG 27, se numara si faptul ca gruparea traseelor, atunci cand a mai fost posibila, a dus la scandaluri, deoarece se realizau in interesul unora. ARR considera ca articolele re feritoare la transportul public de per soane ar trebui rescrise, intrucat cu prind multe prevederi din Regulamentul 1073/2009, unele copiate gresit. in plus, modificarile aduse OG 27 ar afecta capacitatea de control a autoritatilor. „Prin actualul cadru legislativ, putem verifica cu usurinta si compatibiliza sistemul de verificare a calatoriilor pentru persoane care beneficiaza de facilitati. Stim exact cine este operatorul, ce masini are titulare pe traseul respectiv, unde are statii si, in final, pretul, pentru a sti cat trebuie sa decontam. Iar daca apar din nou asociatiile, nu mai putem sti cine, cui incredinteaza licenta, verificarea devine foarte dificila si ne intoarcem la situatia anterioara. Ma intreb daca nu cumva acesta este scopul acestor modificari“, a precizat Melus Florian Coman.

Tinta ARR – diminuarea fraudei la decontari cu 60%

La finalul lunii ianuarie, a aparut Ordonanta 8/2011, pentru modificarea si completarea legislatiei cu privire la eliberarea, gestionarea si monitorizarea documentelor de calatorie acordate pensionarilor, veteranilor de razboi si vaduvelor de razboi. „In 60 de zile, va trebui sa realizam normele la ordonanta privind persoanele care beneficiaza de facilitati la transport. Estimam o diminuare a fraudei cu 60%. In 2010, 487 de operatori de transport au solicitat decontari si s-au acordat la 473 dintre ei. Preconizam o diminuare a decontarilor de la 50 de milioane euro pe 2010, la sub 20 milioane euro in acest an“, a afirmat Melus Florian Coman. Deja au fost depistate cazuri care vorbesc despre dimensiunile fraudei. si, din pacate, se pare ca exista transportatori care isi bazeaza activitatea doar pe banii luati prin deconturi. „Un transportator are un traseu de 500 km. In noiembrie 2010, numarul de curse inmultit cu numarul de locuri ii permitea sa transporte 2.760 de pasageri. In urma borderourilor depuse pentru decontare, rezulta ca a circulat in permanenta plin cu pensionari, zi de zi, si, mai mult decat atat, in loc sa introduca la decontare 2.760 de cupoane, a intro us 6.814. Sunt multe astfel de exemple la nivel national. Este normal ca pensionarii si veteranii sa beneficieze de facilitati la transport si, de asemenea, este normal ca si transportatorii sa isi primeasca banii la timp si, totodata, este normal sa fiscalizam toate aceste servicii (sa fie purtatoare de taxe si impozite). Ne dorim sa intram intr-un cadru normal“, a explicat directorul general ARR. „Sunt deja transportatori care au montate pe masini sisteme care vor putea fi usor adaptate pentru a functiona conform actualei legislatii“, a declarat Melus Florian Coman. Un sistem similar va fi implementat si la CFR Calatori.

Prevederi ale Ordonantei 8/2011

Conform noului act normativ, pentru a putea beneficia de facilitati la transport, fiecarui pensionar i se va elibera o legitimatie de transport tip card, personalizata cu numele si codul numeric personal. Cardul are valabilitate un an si va stoca in memorie numarul de calatorii la care are dreptul beneficiarul, numarul de calatorii efectuate si contravaloarea acestora. Cardul se va reinnoi anual, cu conditia predarii celui detinut. In ceea ce priveste veteranii, Ordonanta prevede: „Veteranii de razboi si vaduvele de razboi care locuiesc in mediul rural au dreptul, in cursul unui an calendaristic, la 12 calatorii interne, dus-intors, gratuite, pe mijloacele de transport auto, daca nu exista posibilitatea sa calatoreasca pe calea ferata, sau la 12 calatorii interne gratuite, dus-intors, pe caile fluviale, la alegere. In cadrul numarului de calatorii stabilit pentru titulari, acestia le pot folosi si pentru insotitori. Legitimatiile de transport tip card pot fi utilizate si de catre sotul/sotia sau alte persoane mandatate de titulari sa le reprezinte interesele, pe baza de procura autentificata, nefiind necesara prezenta titularului la efectuarea calatoriei.“ Modul de utilizare, modelul, precum si datele ce vor fi inscrise in legitimatiile de calatorie tip card vor fi stabilite prin norme metodologice aprobate prin hotarare a Guvernului. Avand in vedere ca pensionarii si veteranii vor primi carduri, transportul rutier de pasageri judetean sau interjudetean se va efectua numai cu autovehicule dotate cu aparat de marcat electronic fiscal si cititor de carduri, cu posibilitate de a transmite date online. Astfel, transportatorii trebuie sa-si doteze masinile corespunzator (aparat de marcat electronic fiscal si cititor de carduri) pana la data de 31 decembrie 2011. Conducatorii auto au obligatia de a verifica, la urcarea in autovehicul, daca utilizatorul legitimatiei de transport tip card este si beneficiarul acesteia. Producerea legitimatiilor de transport tip card se realizeaza de catre Compania Nationala „Imprimeria Nationala“ – S.A.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.