Ultima lună pe scurt… – ARR, ISCTR şi RAR s-ar putea uni într-o singură instituţie

Ministerul Transporturilor pregăteşte, în această perioadă, un act normativ pentru unificarea Autorităţii Rutiere Române, Registrului Auto Român şi Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, ne-au declarat surse oficiale.

Proiectul de act normativ ar trebui finalizat până în data de 25 mai şi prezentat în Guvern pentru o primă lectură. Potrivit surselor citate, proiectul reprezintă o dovadă a unei soluţii viabile, generând idei constructive şi rezolvând problemele legislative privind finanţarea controlului. O soluţie pentru finanţarea pe de o parte şi organizarea pe de altă parte a acestei noi instituţii va fi stabilită de Ministerul Transporturilor în perioada imediat următoare, dar este foarte posibil ca această primă variantă să sufere modificări în Guvern. Sursele citate au precizat că se încearcă astfel crearea unui ghişeu unic, care să-i permită transportatorului rezolvarea tuturor problemelor.

De menţionat că bugetul ARR nu a fost aprobat nici în 2012, nici în 2013, ca urmare a modificărilor operate o dată cu înfiinţarea ISCTR, existând un proiect de modificare a procentului de 60% din cuantumul tarifelor încasate pentru serviciile specifice prestate de ARR, care însă a primit aviz negativ de la Ministerul Transporturilor.

Atenţie la licenţe!

Confederaţia Naţională Rutieră (CNR) a atenţionat recent transportatorii asupra unor licenţe de transport şi a copiilor conforme aferente ce au fost eliberate cu „vicii de formă” de către Autoritatea Rutieră Română (ARR), până în anul 2012, care ar putea genera amenzi foarte mari. „Din informarea primită de la un transportator (SC Bullet’s SRL din Timişoara, care a fost amendat cu 4.601 euro în Spania), există o problemă serioasă privitoare la forma unor licenţe de transport şi a copiilor conforme aferente (înscrisuri invalide, legislaţie invocată abrogată), eliberate de ARR până în 2012. Din materialele studiate reiese că Reg. CE 1072/2009 prevede ca dată limită de eliberare a licenţelor de transport UE data de 04.12.2011, până la care se consideră valabilă licenţa până la expirare, având înscris ca bază legală Reg. CE 881/92. Licenţele şi/sau copiile conforme ale acestora eliberate după această dată nu mai pot avea înscrisuri având ca bază legală Reg. CE 881/92, doar Reg. CE 1072/2009. Toţi acei transportatori care se regăsesc în această situaţie sunt pasibili de amendă, cu toate că responsabilitatea de a elibera licenţe valabile este şi a fost a ARR”, se arată într-un comunicat al CNR, semnat de secretarul general Mayer Siegfried.

CNR le-a recomandat, în acest context, transportatorilor să-şi verifice licenţele şi/sau copiile conforme eliberate, pentru a depista eventualele înscrisuri eronate, caz în care trebuie să contacteze Agenţia ARR de care aparţin. Am luat legătura cu ARR pentru a obţine mai multe informaţii privind această situaţie. Potrivit directorului general ARR, Sorin Supuran, normele de aplicare ale O 27/2011 privind transporturile rutiere au apărut în 27 decembrie 2011, iar setul de 3 regulamente implementate în ordonanţă intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2012, termenul foarte scurt ducând la imposibilitatea ARR de a achiziţiona în timp util formulare pentru licenţele comunitare. „Este vorba despre formulare pentru licenţe noi, motiv pentru care timp de două luni (ianuarie şi februarie) s-a mers pe formularele vechi, şi pentru copii conforme, şi pentru licenţe de transport“, a arătat el, precizând că este vorba despre câteva sute de maşini aflate în această situaţie. Directorul general ARR a subliniat însă că în momentul în care instituţia a intrat în posesia formularelor noi de licenţe şi copii conforme, transportatorii au fost anunţaţi să le preschimbe în mod gratuit în cadrul agenţiilor teritoriale ale instituţiei. Există, în acest context, două cazuri de sancţiuni, în Italia şi Spania. „Ceilalţi ori nu fac transport internaţional, ori s-au prezentat să şi le preschimbe. A fost şi o neglijenţă din partea lor. Şi în Italia, şi în Spania, autorităţile au înţeles, după ce am transmis, prin consulate, o adresă oficială în care ARR a precizat că operatorii respectivi respectă prevederile Regulamentului şi că doar formularul a fost emis în baza vechiului regulament, firmele îndeplinind toate condiţiile prevăzute de noile regulamente. Iar operatorii şi-au primit inclusiv banii pe sancţiuni înapoi. În ambele cazuri am primit confirmarea că maşinile au fost eliberate şi a fost anulat procesul verbal“, a arătat Sorin Supuran. El a adăugat că ARR a făcut un anunţ adresat operatorilor de transport internaţional pentru a verifica documentele. „E posibil să fie greşită o virgulă la şasiu iar prin implementarea «R» se vor face verificări şi se va constata că nu există în baza de date. Toate licenţele comunitare şi copiile conforme se află într-o bază electronică de date la care pot avea acces toate statele UE. Chiar dacă nu funcţionează încă hub-ul de la Bruxelles, toate statele sunt conectate“, a precizat, în încheiere, Sorin Supuran.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.