DOCUMENT. Programul Guvernului Ponta 3: CNADNR va fi FĂRÂMIŢATĂ, MT preia la reparat şi drumurile judeţene. 7 autostrăzi şi 50 de centuri

Guvernul Ponta 3 a făcut public Programul pe care premierul Victor Ponta nu vrea în ruptul capului să-l numească „de guvernare”, susţinând că este unul „politic”, deşi tot el spune că a ”actualizat la zi, după schimbările de compoziţie politică din Executiv”, Programul de guvernare al USL pentru 2013-2016. La capitolul transport rutier, noul Cabinet promite să construiască 7 autostrăzi – după ce în ultimii 2 ani USL nu a început niciun centimetru de lucrări în infrastructura rutieră – şi să reabiliteze 75% din drumurile naţionale, plus 55% din cele judeţene, pe care le va prelua la Ministerul Transporturilor (MT), cât timp le va reface. Totodată, CNADNR va fi fărâmiţată. Sună cunoscut, nu? Păi este exact ce a promis Guvernul Ponta 2. 

Documentul a fost transmis Parlamentului, iar în şedinţa de plen ce va avea loc marţi dimineaţă, Guvernul îşi va angaja răspunderea, aşa cum a convenit premierul cu preşedintele Traian Băsescu.

Publicăm integral Programul Cabinetului Ponta 3, dar enumerăm şi promisiunile făcute de Guvernul Ponta 1 şi Guvernul Ponta 2. Nu facem comentarii, lăsând la latitudinea cititorilor noştri să decidă ce s-a realizat în domeniul Transporturilor – în special cel rutier – în ultimii aproape 2 ani.

Amintim că, din luna mai 2012 până în prezent, Ministerul Transporturilor a fost condus de 3 miniştri, toţi liberali:

* Ovidiu Silaghi – în Guvernul Ponta 1, acum urmărit penal de DNA pentru fapte de corupţie

* Relu Fenechiu – în Guvernul Ponta 2, condamnat la 5 ani de închisoare, tot pentru corupţie

* Ramona Mănescu – tot în Guvernul Ponta 2, şi-a dat demisia după 6 luni, când PNL a ieşit de la guvernare.

Cum însă transportul rutier – respectiv CNADNR – a fost transferat de la MT la Departamentul Marilor Proiecte (DPIIS), îl punem la socoteală şi pe ministrul delegat al PSD Dan Şova, care a devenit acum ministru plin la Transporturi.

Ce promite Guvernul Ponta 3 

Aşadar, după 4 miniştri USL la conducerea Transporturilor şi DPIIS, iată câte autostrăzi noi promite Guvernul Ponta 3 în domeniul transportului rutier,  în noul Program:

– finalizarea Autostrăzii Nădlac-Arad-Bucureşti, pentru a lega România de Europa (Coridorul IV);

– continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania;

– continuarea lucrărilor la Autostrada Bucureşti-Ploieşti-Braşov, prin finalizarea tronsonului Braşov-Predeal-Comarnic;

– demararea lucrărilor la autostrada Vest – Est Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni;

– demararea lucărilor la Coridorul IX paneuropean – Autostrada Bucureşti-Ploieşti-Focşani-Bacău-Paşcani;

– demararea proiectului Autostrăzii de Sud Bucureşti – Alexandria – Craiova – Dr. Tr. Severin – Timişoara

– finalizarea Centurii Bucureşti la profil de autostradă (nord şi sud).

Drumuri europene pentru cei ce nu vor dori să plătească taxă

“În strânsă concordanţă cu strategia construcţiei de autostrăzi, vor fi realizate coridoare de legătură cu acestea prin intermediul drumurilor europene şi drumurilor expres analizate din perspectiva tipurilor de coridoare cu trafic intens, în concordanţă cu definirea polilor de dezvoltare şi aferente regiunilor de dezvoltare”, se precizează în Program.

“Drumurile europene şi drumurile expres vor reprezenta o alternativă, pe distanţe medii, la utilizarea autostrăzilor, pentru cei care nu doresc/nu pot plăti taxele de autostradă. Aceste drumuri vor face legătura între axele stradale şi vor avea o geometrie care să permită transformarea lor ulterioară în autostrăzi, implicând costuri cât mai mici”, se adaugă în document.

50 de centuri

Şoselele de centură pentru oraşele aflate pe viitoare coridoare autostradale sau de drum expres vor fi construite exclusiv în profil rutier rapid. Astfel, programul de construcţie a variantelor de ocolire va continua, prin realizarea a 50 de variante de ocolire, se mai arată în Program.

De asemenea, documentul prevede că va fi continuat programul de reabilitare a podurilor şi pasajelor.

75% de DN-uri şi 55% de drumuri judeţene vor fi reabilitate

Prin Programul naţional de reciclare in situ a drumurilor (PNRD), Guvernul va urmări aducerea până în 2016 în stare bună sau foarte bună a 75% din reţeaua de drumuri naţionale şi a 55% din reţeaua de drumuri judeţene.

Ministerul Transporturilor va fi implicat activ în modernizarea drumurilor judeţene, acestea fiind preluate în administrarea sa pe perioada modernizării sau reabilitării.

Autostrăzi, prin PPP

“Resursa financiară pentru autostrăzi trebuie să fie bazată pe atragerea finanţării private, prin promovarea Parteneriatului public-privat (PPP). Pe lângă implicarea pe scară largă a capitalului privat în construcţia de autostrăzi, pentru proiectele deja în execuţie sau în curs, finanţarea de la bugetul de stat va fi asigurată prioritar şi constant”, mai promite Cabinetul Ponta 3.

Asigurarea finanţării va fi garantată prin lege, care să prevadă alocarea financiară multianuală pentru investiţiile în infrastructură, se mai arată în document.

Taxare unitară pe autostrăzi

Strategia de taxare a reţelei de autostrăzi va fi una unitară, concepută în aşa fel încât costul de utilizare a acesteia să fie optim.

Taxarea autostrăzilor va fi realizată în sistem electronic, cu argumentul că “este mai ieftin de implementat şi de operat, şi mai practic pentru utilizatori”.

Cât priveşte CNADNR, programul arată că “se va realiza o restructurare de amploare a Companiei, principalele criterii fiind separarea completă a activităţii de management de proiect de activitatea de întreţinere şi administrare a drumurilor, precum şi organizarea de companii de management de proiect independente, care vor putea rezolva rapid şi eficient problemele apărute în decursul execuţiei”.

Ce a promis Guvernul Ponta 1

În Programul de guvernare adoptat de Guvernul Ponta 1 în luna mai 2012, când USL a dat jos Guvernul Ungureanu şi s-a instalat la putere, erau prevăzute următoarele realizări în domeniul rutier, cu termen până în decembrie 2012:

finalizarea autostrăzilor Bucureşti – Ploieşti (care era deja gata) şi Cernavodă – Constanţa (terminată peste două luni), varianta de ocolire Deva – Orăştie la standard de autostrada, centurile cu profil de autostrada Arad şi 39 Constanţa, a unor proiecte de reabilitare a drumurilor naţionale în curs de execuţie, precum şi finalizarea altor obiective de infrastructură.

* realizarea studiului de prefezabilitate pentru Autostrada Sudului: Bucureşti – Alexandria – Slatina – Craiova – Timisoara şi lansarea în regim de concesiune a proiectului Pod rutier peste Dunăre la Brăila -Galaţi.

* începerea tronsoanelor de autostradă cu finanţare externă, aflate pe Coridorul IV Paneuropean: Timişoara – Lugoj şi Lugoj-Deva

* începerea lucrărilor de modernizare a DN 66 Bumbeşti – Jiu – Petroşani şi DN 76 Şoimuş -Vârfurile.

* demararea procedurilor de atribuire a contractelor de concesiune pentru Centura Bucureşti la profil de autostradă, Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, Autostrada Comarnic – Braşov.

* începerea ultimei etape de reabilitare a celor 1.200 de km de drumuri naţionale aflate pe rute secundare, care nu au fost cuprinse până acum în programele de reabilitare.

reanalizarea strategiei de privatizare a CFR Marfă

* terminarea lucrărilor de reabilitare a liniilor de cale ferată Bucureşti – Constanţa

* pregătirea şi lansarea proiectelor pentru realizarea Centurii feroviare a Bucureştilor

* Lansarea în regim de concesiune a proiectului Pod rutier peste Dunăre la Brăila – Galaţi.

Ce a promis Guvernul Ponta 2

Guvernul Ponta 2 a promis tot ce promite acum Cabinetul Ponta. Să enumerăm ce s-a făcut în 1 an şi 2 luni:

* cu 8 luni de întârziere, în 19 decembrie 2013 au fost finalizate loturile I, II, IV ale autostrăzii Orăştie-Sibiu, începute în 2011 de Guvernul Boc. Lotul II va fi terminat abia în septembrie anul acesta.

* în noiembrie 2013 a fost finalizată Centura de Vest Ploieşti

* tronsonul de autostradă Craiova-Bucureşti şi Centura de Sud a Capitalei sunt tot în aşteptare. Pentru Autostrada Craiova-Piteşti au depus oferte 5 consorţii, anunţa premierul Victor Ponta în 8 mai 2013. Pentru zona Autostrăzii de Centură Sud Bucureşti, care va uni A1 de A2, plus şi operarea şi întreţinerea Autostrăzii Bucureşti-Constanţa (A2) şi a Autostrăzii Bucureşti-Piteşti (A1), CNADNR a primit la finele lunii martie 2013 candidaturi de la companiile străine Strabag, Vinci, Aktor şi Astaldi, dar şi de la companiile româneşti Tehnostrade, Spedition UMB şi Euro Construct Trading’98, pentru atribuirea contractului de concesiune. Nici până astăzi nu au fost stabiliţi câştigătorii.

* În 26 decembrie 2013, CNADNR a atribuit consorţiului de firme Astaldi (Italia) – Max Boegl (Germania) contractul pentru finalizarea Lotului 1 al autostrăzii Nădlac – Arad, după ce lucrările au fost începute de Romstrade, al cărei patron, Nelu Iordache, a fost trimis în judecată în 30 aprilie a.c. pentru deturnare de fonduri europene şi spălare de bani. Autostrada ar fi trebuit să fie gata în aprilie 2013, pe ambele loturi, dar şi Lotul 2 a fost părăsit de constructori – Alpine Bau, care a intrat în insolvenţă când mai avea 20% de terminat din lucrare. Guvernul nu a încercat să găsească soluţii, reclama în august Traian Băsescu, acuzând că “şantierul este părăsit de 9 luni, timp în care s-ar fi putut pregăti măcar licitaţia.

* în octombrie 2013 au fost semnate contractele pentru loturile 2 şi 3 ale Autostrăzii Lugoj-Deva.

* în 4 decembrie 2013 CNADNR a semnat, cu Asocierea Tirrena Scavi Spa – Societa Italiana Per Condotte d’Acqua Spa, contractul pentru proiectarea și execuția lotului 2 (de 25,6 km) al autostrăzii Timișoara – Lugoj. Centura Timişoarei mai aşteaptă.

* în 26 decembrie 2013 au fost anunţaţi câştigătorii licitaţiei pentru tronsonul de autostradă Sebeş – Turda. Autostrada va fi, de fapt un drum expres, dar costurile s-au dublat în octombrie, după ce licitaţia fusese lansată în iulie, la jumătate de preţ. 

DPIIS a preluat în administrare, începând cu 23 decembrie 2013, proiectul autostrăzii Câmpia Turzii – Târgu Mureş – Iaşi, aflat până atunci la Ministerul Transporturilor. Cu o lună în urmă, Dan Şova anunţase că va trebui făcut alt studiu de fezabilitate pentru această autostradă, ai cărei indicatori tehnico-economici „au fost respinşi în noiembrie 2012 în Guvern pentru simplul motiv că Ministerul Transporturilor a venit cu un studiu de fezabilitate pentru această autostradă la 9 miliarde de euro”.

* după licitaţia lansată în februarie 2013 şi mai multe amânări, în decembrie 2013 a fost prezentat câştigătorul lucrărilor de concesionare a  Autostrăzii Comarnic – Braşov, dar contractul va fi semnat abia la sfârşitul lunii aprilie 2014.

* Autostrada Piteşti – Sibiu va intra în lucru abia peste 2 ani, când vin alegerile parlamentare

* privatizarea CFR Marfă – ratată, cu pierderi financiare

* în 29 mai 2013, la 10 ani de la semnare, a fost reziliat contractul cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, iar constructorul american a acceptat să plece după ce statul român i-a dat 37 milioane de euro despăgubiri şi 50 de milioane euro penalizări. După aceea, documentul a dispărut şi nu vom afla niciodată clauzele din contractul iniţial, semnat de Adrian Năstase.

* Guvernul nu a reuşit să finalizeze Masterpalnul în Transporturi şi nici Programul de absorbţie al fondurilor europene pentru exerciţiul financiar 2014 – 2020.

Daţi click pentru a putea vizualiza integral documentele oficiale:

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.