ASSAI: Ambasada Austriei intervine în procesul legislativ din România pentru a-și proteja companiile de asigurare

„Ambasada Austriei intervine în ajutorul companiilor austriece care controlează peste 40% din piața românească de asigurări și se opune fățiș unui proiect de lege care le amenință hegemonia”, acuză Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), într-un comunicat remis redacției în care transmite un nou buletin informativ referitor la ședințele Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților.

„Reamintim că proiectul de lege privind constituirea Corpului Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici din România (CEETAR), care este o parte componentă importantă a reformei sistemului de asigurari privat si care ar aduce schimbări importante pentru protectia celor peste 5 milioane de proprietari de autoturisme din România, se află în plină dezbatere la această Comisie parlamentară.

În 31 martie 2015 a avut loc o nouă ședință la care, alături de membrii Comisiei pentru Transporturi, au mai participat:

  • inițiatorii proiectului de lege – deputații Iulian Iancu și Rodin Traicu;
  • reprezentanții Uniunii naționale a societăților de asigurări din România (UNSAR)
  • ai Autorității de supraveghere financiară (ASF)
  • ai Corpului experților tehnici Judiciari (CET-R)
  • ai Asociației pentru apararea drepturilor si intereselor consumatorilor (APADIC)
  • ai Asociatiei pentru protectia drepturilor asiguratilor (APPDA)
  • ai Asociatiei societatilor de service auto independente (ASSAI).

Inițiatorii legii au prezentat argumentele privind necesitatea înființării acestei noi entități, pornind chiar de la experiențele personale și invocând problemele de care s-au lovit în relația cu societățile de asigurări atunci când au avut o daună și au făcut demersuri pentru recuperarea despăgubirii legale.

Precizăm că în favoarea proiectului de lege s-au pronunțat reprezentantul APPDA, al ASSAI si al APADIC, iar împotrivă cei ai ASF, UNSAR și CET-R.

Proiectul de lege a fost introdus în dezbatere publică pentru analizarea și, eventual, modificarea unor  articole astfel încât să poată fi îndeplinite toate prevederile legale necesare constituirii și functionării acestui organism. Odată legiferat, acest corp al expertilor ar urma să poată efectua constatarea și evaluarea daunelor  auto in mod independent, profesionist si care sa atragă raspunderea patrimoniala și penală a acestor experți, situatie care nu exista in prezent in cazul angajatilor firmelor de asigurari.

Este remarcabil faptul că instituția de supraveghere financiară ASF, a cărei misiune declarată este “apărarea drepturilor asiguraților”, se opune adoptării acestui proiect de lege, refuzând sa recunoasca problemele grave ale pietei de asigurari supravegheate.

Un astfel de proiect de lege ar asigura un echilibru în raportul de forțe dintre Asigurat și Asigurator. Cu toate că rolul ASF ar trebui să fie de arbitru intre Asigurat și Asigurator, dacă analizam modul în care ASF este finanțată și cum ajung anumite persoane în conducerea acestei instituții se pot înțelege cu usurință adevăratele preocupări ale Autorității. 

Absolut surprinzătoare este implicarea fățișă a Ambasadei Austriei pe tema acestui proiect de lege. Într-un document remis Comisiei pentru Transporturi, Ambasada și-a exprimat îngrijorarea cu privire la adoptarea acestui proiect de lege, anunțând faptul că “ne putem aștepta ca firmele de asigurări austriece să se retragă de pe piata asigurărilor auto”, dat fiind că “asigurările pentru autovehicule vor deveni o afacere total neprofitabilă și neatractivă.”

asigurari adresa ambasada austriei

Dacă ne uităm că piața românească de asigurări este dominată peste 40% de către firme austriece, implicarea Ambasadei Austriei în procesul de legiferare poate fi considerată drept o imixtiune gravă a unei instituții, pe deasupra diplomatice, fapt care încalcă tratatele de drept internaționale.

Luând toate acestea în considerare, ASSAI lansează câteva întrebări în spațiul public:

  • De ce Ambasada Austriei se opune principiului independenței experților tehnici care efectuează constatările de daună in România, în condițiile în care acest principiu este respectat și adoptat în Austria?
  • De ce ASF s-a transformat, la rându-i, într-o instituție de lobby pentru asigurători, în defavoarea celor 5 milioane de asigurați pe care are obligația să îi protejeze?
  • Dacă piața românească de asigurări este corectă și transparentă – cum se susține -, de ce toți actualii jucători ai acestei piețe se opun în unanimitate ca daunele să fie constatate de către experți independenți?
  • De ce se opun inclusiv experții tehnici judiciari înființării CEETAR?
  • De ce autoritățile române nu iau poziție față de implicarea devoalată a Ambasadei unei țări vecine în procesul de legiferare românesc? Când se dezbat anumite proiecte de lege în Parlamentul austriac, oare Ambasada României are și ea un reprezentant?
  • În condițiile în care industria petrolieră și cea a lemnului, piața bancară și cea de asigurări etc. sunt controlate de companii cu acționariat austriac, interesele economiei românești și pe cele ale cetățenilor români cine le mai protejează?”.

accident, rca, asigurari

Explicație pentru ambele fotografii: George Rusescu a parcat în fața sediului Euroins din Craiova un BMW X6 zdravăn lovit, dar nedespăgubit pe RCA de către Euroins. El întreabă, retoric: ”Oare există cu adevărat probleme în asigurări sau este o exagerare?”

Dați click pentru a citi Adresa Ambasadei Austriei către Comisia de Transporturi din Parlamentul României.

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI – www.assai.ro) reprezintă interesele service-urilor auto din România și are rolul de a proteja și dezvolta industria auto românească. Scopul Asociației ca organizație non-guvernamentală profesională este să reprezinte industria de service-uri auto independente în fața autorităților române, organizațiilor profesionale, patronale și sindicale, a comunității de afaceri și a societății civile. (M.S.)

1 COMENTARIU

  1. Vom fi de tot rasul daca vom da curs presiunii exercitate de Ambasada Austriei! Este o lege care sa ajute romanii, nu au de ce sa isi dea cu parerea reprezentantii ambasadei! Plus ca, este un fapt real sistiut de toti soferii ca inspectorii de daune sunt bonusati sa diminueze daunele… Pai vi se pare normal acest lucru? Nu e moral, nu e logic si nu ar trebui sa fie nici legal! Sper din tot sufletul sa se legifereze acest proiect si sa nu mai pateasca si alti soferi ca mine, care stau cu masina in curte de trei luni pentru ca au refuzat sa mi-o repare, sustinand ca eu sunt de vina, chiar daca eu si vinovatul am sustinut contrariul… Oricum, ii felicit pe domnii Iulian Iancu si Rodin Traicu pentru aceasta initiativa!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.