Orașele, în era post-COVID

Clean Cities Campaign, o nouă mișcare europeană care dorește să încurajeze orașele europene să facă tranziția către zero emisii până în 2030, a realizat, recent, cu ajutorul YouGov, companie globală de sondaj al opiniei publice, o anchetă privind cerințele și necesitățile publicului trăitor în marile orașe, mai ales în contextul post-COVID.

Sondajul s-a desfășurat în perioada 3-22 martie 2021, pe un eșantion total de 10.050 de adulți din 15 mari orașe din 8 țări europene. Orașele acoperite au fost Londra și Birmingham (Marea Britanie), Madrid și Barcelona (Spania), Milano și Roma din Italia, Hamburg și Berlin din Germania, Paris și Lyon din Franța, Bruxelles și Anvers (Belgia), Varșovia și Cracovia (Polonia) și Budapesta (Ungaria).

Perturbări, dar și oportunități

Pandemia de COVID-19 a cauzat perturbări fără precedent ale vieții citadine europene. Mobilitatea a fost afectat în mod special, traficul rutier scăzând drastic după primul lockdown, din martie și aprilie 2010. Dar și transportul public sau de tip share-ride au scăzut semnificativ.

În același timp, această situație excepțională a deschis și… posibile ferestre către viitor. Ca efect secundar al lockdown-urilor, a scăzut substanțial poluarea. De exemplu, în Paris, aerul a fost mai curat decât în ultimii 40 de ani, iar locuitorii din Milano au putut vedea clar munții Alpi. O anchetă pan-europeană realizată în mai 2020 a arătat că doi din trei locuitori ai marilor orașe nu doresc să revină la nivelurile de poluare de dinainte de COVID. Eforturile de a susține călătoriile în siguranță în timpul pandemiei, cum ar fi noi piste de biciclete (peste 1.400 km noi, realizați de la începutul pandemiei), au stimulat ciclismul și mersul pe jos.

Odată călătoria către era post-COVID demarată, orașele se confruntă cu un punct de cotitură. Mulți oameni au părăsit orașele în timpul pandemiei și, pentru prima dată în decenii, prețurile din real estate din Paris au scăzut. De asemenea, a crescut gradul de utilizare a autoturismelor personale, iar nivelurile de poluare încep să se apropie din nou de nivelurile de dinainte. Decizia aparține, acum, autorităților locale, dacă se vor întoarce la vechile „obiceiuri”, sau vor profita de situație și vor accelera tranziția către orașe mai curate și mai sănătoase.

Vrem mai mult verde!

Iată, pe scurt, câteva dintre concluziile anchetei realizate de către Clean Cities Campaign:

  1. O majoritate copleșitoare a celor intervievați își dorește mai multă verdeață în oraș. Mai mult de opt din 10 orășeni (82%) își doresc mai multe spații verzi, parcuri și copaci, acesta fiind cel mai clar semnal care s-a desprins din această anchetă.
  2. O majoritate clară solicită mai mult spațiu și acțiuni concrete pentru mobilitate „curată”: 68% își doresc să vadă mai multe eforturi din partea autorităților citadine de a promova utilizarea transportului public, 66% – mai mult spațiu pentru pietoni și 56% – infrastructură pentru ciclism.
  3. Aproape 3 din 4 orășeni cer mai multă protecție împotriva poluării: 71% dintre cei intervievați în cele 15 metropole.
  4. Majoritatea își dorește automobile cu emisii zero în orașe, după 2030. 50% dintre cei intervievați cred că benzina și motorina nu-și mai au locul în orașe, după acest reper temporal.

Interesant este și aspectul că respondenții care au trecut prin COVID-19, sau au avut membri ai familiei sau prieteni care au fost bolnavi, și-au exprimat o cerere mai puternică pentru mobilitate sustenabilă. Mai mult decât atât, cererea pentru spații verzi este mai mare decât înainte de pandemie, ceea ce indică o schimbare de atitudine cauzată de COVID-19.

În studiul CCC, se arată, de asemenea, că există o gamă largă de politici disponibile pentru a antrena schimbările din domeniul mobilității și face apel la autoritățile centrale și locale să realoce spații pentru parcuri, pentru pietoni și pentru bicicliști și să reducă numărul de mașini din orașe, să investească în transportul public și mobilitate electrică și să elimine vehiculele poluante din orașe, cel târziu până în 2030.

Sursa: YouGov 2020

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.