RPTCY 2024. COMPANIA DE TRANSPORT PUBLIC IAȘI: 80% transport electric, până la finalul anului

„În ultimii ani, am făcut pași importanți către modernizarea și eficientizarea transportului public din Iași”, a explicat Cristian Stoica, director general CTP Iași. Susținută de Primăria municipiului, cu ajutorul fondurilor nerambursabile, CTP Iași a reușit să aducă, în flotă, vehicule electrice. Infrastructura a fost modernizată și au fost create programe de siguranță. Totul a dus la o creștere semnificativă a confortului și atractivității transportului public pentru locuitorii orașului.

Cristian Stoica, director general CTP Iași: „Introducerea sistemului de e-ticketing și alte inițiative în curs de desfășurare vor aduce beneficii semnificative călătorilor noștri și vor contribui la consolidarea poziției Iașiului ca unul dintre liderii în domeniul transportului public din țară.”

Dispunând, deja, de un parc de vehicule semnificativ, compania ieșeană are obiective bine trasate, în direcția protecției mediului. „Angajamentul nostru este să ajungem la 80% transport electric, până la finalul acestui an”, a subliniat Cristian Stoica, precizând că în flotă au fost deja introduse 44 de autobuze electrice și 32 de tramvaie. „Astfel, locuitorii orașului se pot bucura de un mediu mai curat și de un transport public mai atractiv, cu un nivel de confort sporit.”

Directorul CTP Iași a subliniat că dezvoltarea pe această direcție nu a fost doar o inițiativă recentă, ci rezultatul unui plan bine pus la punct încă de acum câțiva ani. „Cu ajutorul Primăriei Municipiului Iași, am investit în modernizarea infrastructurii și în achiziționarea de vehicule electrice. Angajamentul nostru de a continua pe această traiectorie este vizibil în planurile de a achiziționa, cu ajutorul primăriei, încă 18 tramvaie electrice de 22 de metri, care vor fi livrate într-un viitor apropiat, la care se adaugă 25 de autobuze electrice.”

O strategie de modernizare a transportului public, axată pe trei piloni principali: electrificarea flotei de vehicule, extinderea rețelei de transport și digitalizarea serviciilor.

Până în prezent, în cadrul Companiei de Transport Public Iași au fost investite aproximativ 200 de milioane de euro, în colaborare cu Primăria municipiului. Iată rezultatele. „Începând din anul 2021 și până la începutul anului 2024, am parcurs o călătorie impresionantă, marcată de creșteri semnificative ale numărului de călătorii. În ianuarie 2024, am atins un nou record, o creștere cu 24,3% față de anul 2021. Evoluția călătoriilor noastre a început în 2021, când am înregistrat puțin peste 70 de milioane. Drumul a continuat în 2022, atingând circa 82,6 milioane de călătorii (o creștere de 18%). Anul 2023 ne-a adus și mai aproape, cu peste 87 de milioane, marcând o majorare de 5,3% comparativ cu anul precedent. Highlight-ul nostru a fost luna mai a anului 2023, când am atins vârful de 8 milioane de călătorii, cel mai mare număr de până acum”, ne-a explicat Cristian Stoica.

44 de stații de încărcare lentă și 2 de încărcare rapidă 

Una dintre principalele realizări ale CTP Iași, infrastructura de încărcare pentru autobuzele electrice reprezintă un aspect crucial în tranziția către un transport public mai ecologic și eficient. „Dispunem, în prezent, de 44 de stații de încărcare lentă în garaj, completate de alte 2 stații de încărcare rapidă. Mai mult decât atât, suntem în plin proces de montare a unor noi stații de încărcare rapidă la capetele de linii, ceea ce va permite utilizarea autobuzelor electrice inclusiv în 2 schimburi de lucru.”

Servicii de transport public către comunele limitrofe

„Am lucrat îndeaproape cu autoritățile locale și județene, pentru a extinde serviciile noastre către comunele limitrofe și pentru a asigura un transport public accesibil și eficient pentru toți locuitorii Zonei Metropolitane”, a menționat directorul CTP Iași, precizând că, în urmă cu un an, au fost demarate efectiv curse către 10 comune învecinate, iar rezultatele nu au întârziat să apară. „Observăm o creștere semnificativă a numărului de călători, iar acest lucru se datorează, în primul rând, îmbunătățirii calității serviciilor noastre și predictibilității orarelor de funcționare. Flexibilitatea tarifelor este un alt aspect esențial, care răspunde diversității nevoilor călătorilor din Zona Metropolitană; cu prețul plătit pentru bilet se poate călători timp de trei ore.”

Un aspect remarcabil este implicarea comunității locale în asigurarea sustenabilității financiare a acestor servicii. Prin intermediul Asociației Metropolitane de Transport Public Iași, fiecare comună a adoptat un model de finanțare care acoperă diferența dintre costurile operaționale și veniturile generate.

„Ne preocupă și extinderea serviciilor către comunele limitrofe Iașului și dezvoltarea proiectului privind trenul metropolitan. Aceste inițiative vor consolida rețeaua noastră de transport și vor asigura accesibilitatea și conectivitatea pentru toți locuitorii din Zona Metropolitană.”

Digitalizare și siguranță în trafic

Digitalizarea reprezintă un pilon esențial în eforturile companiei de a crește nivelul de siguranță rutieră și a oferi o experiență cât mai sigură și confortabilă călătorilor. Prin accesarea fondurilor disponibile prin PNRR, în colaborare cu Primăria Iași, s-a putut investi în soluții avansate de tehnologie și siguranță. „Am încheiat un parteneriat strategic pentru implementarea unor sisteme de siguranță inovatoare anti-coliziune, atât pe tramvaie, cât și pe autobuzele noastre, care acoperă întreaga suprafață a vehiculelor și sunt proiectate să emită avertizări în timp real în cazul apariției unui pericol iminent”, a arătat directorul general CTP Iași, menționând că implementarea acestor sisteme digitale oferă inclusiv posibilitatea monitorizării și evaluării comportamentului șoferilor, în timp real. Sistemele anti-coliziune au fost deja implementate cu succes pe un lot de 15 autobuze.

„Depoul Dacia, un proiect inovator, de excepție, va deveni un centru vital pentru întreținerea și gestionarea parcului nostru de vehicule și va stabili standarde noi, în ceea ce privește eficiența energetică și sustenabilitatea în domeniul transportului public.”

E-ticketing

Introducerea sistemului de e-ticketing reprezintă, de asemenea, un pas important în modernizarea și eficientizarea serviciilor de transport public din Iași. „Suntem pe punctul de a implementa un nou soft, care va aduce multiple beneficii călătorilor și va permite introducerea unor scheme tarifare flexibile, prin care să poată fi oferite bonusuri și reduceri, în funcție de numărul de călătorii achiziționate, ceea ce va încuraja utilizarea regulată a transportului public”, a apreciat Cristian Stoica.

Sistemul va include, în plus, terminale de validare în vehicule și în stații, care vor facilita procesul de validare a biletelor și vor permite numărarea precisă a pasagerilor, ceea ce va facilita evaluarea și ajustarea rutelor și frecvențelor de transport, astfel încât serviciile să fie adaptate nevoilor călătorilor.

Un alt aspect important al noului sistem este extinderea panourilor de informare către majoritatea stațiilor, oferind pasagerilor informații actualizate despre trasee, orare și evenimente speciale.

Iar planurile nu se opresc aici. „Ne propunem să continuăm pe această traiectorie ascendentă, să extindem rețeaua noastră de rute și să introducem tehnologii noi, pentru a îmbunătăți experiența călătorilor. Planurile noastre includ extinderea rețelei de tramvaie și autobuze către comunele din zona metropolitană și implementarea unor soluții avansate de e-ticketing și digitalizare, pentru a ne eficientiza operațiunile și a oferi servicii de calitate superioară călătorilor”, a concluzionat directorul general CTP Iași.

Votează AICI compania de transport pasageri a anului!

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.