Studiu despre pasagerul român de autocar

FlixBus a prezentat, recent, rezultatele unui studiu, efectuat la nivel național, despre piața românească de transport persoane.

Studiul oferă operatorului de curse internaționale informațiile necesare pentru a-și dezvolta oferta, mai ales în condițiile în care nu existau cercetări de piață privind pasagerii români. Sondajul, realizat pentru FlixBus de către MKOR Consulting, a vizat persoane care au călătorit cu autocarul în România în ultimul an, cel puțin o dată sau de două ori.

Aproape trei sferturi dintre respondenți (74%) călătoresc cu autocarul de câteva ori pe an sau mai des, în timp ce o cincime (19%) călătorește de cel puțin câteva ori pe lună pe distanțe mai lungi de 100 km. Ținând cont de aceste aspecte, studiul a relevat că 80% dintre românii care obișnuiesc să meargă cu autocarul pe distanțe lungi în România preferă acest mijloc de transport în detrimentul altora. Autoturismul personal este preferat de 55% dintre respondenți, în timp ce alternativa de transport de pasageri pe cale ferată este preferată de doar 43% dintre aceștia. 12% dintre români aleg avionul pentru călătoriile mai lungi de 100 de km, în timp ce doar 6% optează pentru serviciile de car-sharing.

De ce aleg românii autocarul?

Cei mai mulți dintre respondenți (37%) aleg să se deplaseze cu autocarul pentru că sunt atrași de preț, comparativ cu alte mijloace de transport.

Motive precum lipsa altor alternative de transport (31%), accesibilitatea (31%) și gradul de confort (30%) au o importanță similară pentru respondenți. Orarul de circulație a fost menționat de 29% dintre ce cei care optează pentru acest mijloc de transport. La polul opus, factorii cel mai puțin invocați de pasageri sunt: siguranța (19%), politica de bagaje favorabilă (10%) și sustenabilitatea (5%).

O cincime din români au acces la un singur operator de transport

Referitor la accesul pe care îl au la oferta din partea operatorilor de transport, datele arată că pentru 20% români nu există cu adevărat posibilitatea de alege operatorul de transport, aceștia fiind obligați să accepte condițiile de preț și calitate oferite de o singură companie. Mai mult, locuitorii orașelor mici și ai zonelor rurale sunt cei mai limitați în ceea ce privește alternativele de transport: aproape 30% au acces la un singur operator de transport cu autocarul.

Aspecte de îmbunătățit pentru călătoria cu autocarul în România

Din cei care optează pentru autocar pentru a se deplasa pe distanțe lungi, mai mult de un sfert (26%) își doresc modernizarea flotei: autocare mai noi, cu dotări moderne (aer condiționat, prize pentru telefon, Wi-Fi și TV). Confortul, curățenia și mediul ambiental sunt aspecte care ar trebui îmbunătățite, din perspectiva a 21% dintre cei ce obișnuiesc să călătorească cu autocarul. Dintre aceștia, o mare parte își doresc un număr mai mare de locuri. Aproape un sfert dintre respondenți fac referire la aspecte ce țin de curățenia generală a autocarului, precum și la crearea unui ambient plăcut pentru călătorie (muzică).

Achiziționarea biletelor

Cei mai mulți dintre cei care călătoresc cu autocarul folosesc Google (51%), ori accesează site-urile agențiilor de transport (36%) și ale autogărilor (32%). Peste jumătate (53%) dintre respondenți preferă să-și achiziționeze biletul la momentul realizării călătoriei. Dintre aceștia, 80% folosesc mijloace clasice de achiziționare (direct de la șofer, de la autogară sau agenție), doar 20% apelează la varianta online.

În cazul celor care aleg să-și achiziționeze biletele cu cel puțin o zi înainte de realizarea călătoriei, se folosesc atât de modalitățile de plată online (46%) cât și de cele clasice (54%).

Autoturismul personal rămâne cel mai important competitor pentru autocar.

Artemie Bilevici, project manager FlixBus: „Studiul arată că există un potențial foarte mare pentru creșterea pieței de transport de persoane. Mulți dintre pasageri consideră că este nevoie de îmbunătățiri (modernizarea flotei, confort și condiții mai bune sau mai multe opțiuni de călătorie și operatori de transport). Nu doar FlixBus, ci întreaga piață de transport rutier de persoane din România are numai de câștigat dacă va pune în centru consumatorul și nevoile sale. Astfel, orice schimbări ale legislației trebuie să pornească de la consumator”.

Studiul a fost derulat prin metoda sondajului de opinie online (CAWI), pe un eșantion de 1.067 respondenți, cu vârste cuprinse între 18-64 ani, care obișnuiesc să călătorească cu autocarul pe rute interne interjudețene, cel puțin de 1-2 ori pe an. Eșantionul este reprezentativ național, pe criterii de distribuție geografică (regiuni de dezvoltare), gen și vârstă. Respondenții fac parte din panelul propriu MKOR Consulting.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.