Normele de aplicare a taxei auto, aprobate

Guvernul a aprobat, miercuri, normele de aplicare a Legii privind taxa de poluare auto – publicata cu o zi in urma in Monitorul Oficial -, astfel ca, incepand de luni, 16 ianuarie, cei care au platit mai mult pe vechea taxa pot merge la organele fiscale sa-si recupereze diferenta.  Operatiunea nu va fi tocmai usoara, pentru ca normele metodologice au fost elaborate in stransa concordanta cu prevederile Codului de Procedura Fiscala referitoare la compensarea cu obligatiile fiscale neachitate. 

Concret, contribuabilul va depune la autoritatea fiscala cererea de restituire, cu dovada platii taxei (chitanta fiscala/ordin de plata, extras de cont), plus cartea de identitate a vehiculului si certificatul de inmatriculare.

Cererea va fi solutionata in 45 zile de la inregistrare, termen prevazut de Codul de Procedura Fiscala. Daca sunt necesare informatii suplimentare, termenul poate fi prelungit cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate, conform Codului.

Potrivit ministrului Mediului, Laszlo Borbely, de vineri va fi disponibil pe site-ul Agentiei Nationale de Mediu un calculator pentru noua taxa, iar ANAF va avea formularele incepand de luni.

Restituirea diferentei de taxa, abia dupa compensarea obligatiilor fiscale restante

Normele de aplicare stabilesc insa ca, dupa primirea cererii de restituire, organul fiscal verifica “datele din evidenta analitica pe platitori, sub aspectul existentei unor obligatii fiscale neachitate inregistrate de catre contribuabil”, si ca, in situatia in care, urmare verificarilor, se constata existenta unor astfel de datorii, suma solicitata va fi restituita numai dupa efectuarea compensarii acestor obligatii fiscale restante.

Pe de alta parte, prin noul sistem de calcul al taxei auto, Guvernul mizeaza pe o crestere cu 336 milioane lei a veniturilor Fondului de Mediu, prin impunerea la plata, in momentul primei vanzari, a tuturor autovehiculelor inmatriculate inainte de ianuarie 2007. Totodata, se estimeaza o scadere de 240 milioane lei a sumelor de incasat, ca efect al reducerea valorii taxei.  

Ajustari la vehiculele de pasageri si marfa

Normele mentin, totodata, prevederea conform careia taxa auto poate fi ajustata atunci cand autovehiculul nu se incadreaza in parametrii standard, respectiv au un rulaj ridicat, de peste 15.000 km in cazul vehiculelor de transport pasageri cu maximum 8 locuri pe scaune, peste 30.000 km la vehicule transport marfa cu greutate de pana la 3,5 tone, peste 60.000 km pentru masini transport pasageri cu mai mult de 8 locuri pe scaune si vehicule transport marfa cu greutate intre 3,5 tone-12 tone si peste 100.000 km in cazul vehiculelor de transport marfa mai grele de 12 tone.

La rulajul mediu sunt luate in considerare si starea generala a masinii (semne de coroziune a caroseriei, revopsire, situatia tapiteriei si a componentelor de bord), dotarile standard (aer conditionat, ABS si airbag), vechimea autovehiculului.

Taxa poate fi ajustata pe baza declaratiei pe proprie raspundere a proprietarului masinii, in care acesta sustine ca rulajul mediu anual real al autovehiculului sau este mai mare decat cel considerat standard pentru categoria respectiva de autovehicule. Rulajul mediu anual real este calculat prin raportarea rulajului afisat de indicatorul de kilometraj la vechimea stabilita in functie de data primei inmatriculari.

Declararea nereala a rulajului, pedepsita cu amenda sau inchisoarea

Declararea nereala a rulajului autovehiculului va fi sanctionata conform Codului Penal. Pentru fals in declaratii, pedeapsa prevazuta in Codul Penal este inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau amenda.

Taxa va putea fi ajustata si atunci cand, pentru un autovehicul rulat, este dovedit pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Roman ca deprecierea este mai mare decat cea indicata de grila fixa.

In acelasi timp, daca proprietarul considera ca deprecierea autovehiculului sau este mai mare decat cea rezultata pe baza cotei initiale de reducere si/sau a cotei suplimentare de reducere a taxei, acesta poate contesta taxa, dar numai in baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individuala a masinii. In acest sens, proprietarul trebuie sa solicite efectuarea expertizei de catre un membru al Corpului Expertilor Tehnici, care sa inscrie in raport cota reala de reducere a taxei. Pe baza cotei reale de reducere, autoritatea fiscala va calcula taxa.

Reamintim ca taxa de poluare va fi platita o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand inmatriculate pentru prima data in Romania, cat si pentru cele inmatriculate inainte de 2007 – acestea din urma in momentul vanzarii lor, caz in care taxa va fi achitata de cumparator.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.